انفعال اروپا،دستِ پیش آمریکا
انفعال اروپا،دستِ پیش آمریکا

روز جمعه گذشته و به عبارتی ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۷ وزیر خزانه داری آمریکا در پاسخ به تقاضای اروپا مبنی بر اجازه تداوم همکاری شرکتهای اروپایی با ایران و بنوعی التماس به امریکا برای ندیده گرفتن این فعالیتها در تحریم ، تقاضای سه کشور ، آلمان و فرانسه و انگلیس را رد کرده و مدعی […]

روز جمعه گذشته و به عبارتی ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۷ وزیر خزانه داری آمریکا در پاسخ به تقاضای اروپا مبنی بر اجازه تداوم همکاری شرکتهای اروپایی با ایران و بنوعی التماس به امریکا برای ندیده گرفتن این فعالیتها در تحریم ، تقاضای سه کشور ، آلمان و فرانسه و انگلیس را رد کرده و مدعی شد این تقاضا رژیم تحریمهای برنامه ریزی شده در خصوص ایران را بی اثر خواهد نمود.

و به دنبال همین نامه وزیر دارایی فرانسه اعلام کرد آمریکا در نامه‌ای با درخواست ما برای معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های علیه ایران مخالفت کرده است.

«برونو لومیر» وزیر دارایی فرانسه  طی مصاحبه ای با روزنامه فیگارو در پاریس اینگونه اظهار داشته است  که آمریکا در پاسخ به نامه‌ای که در آن از آمریکا درخواست شده بود تا به شرکت‌های اروپایی اجازه بدهد که همچنان به همکاری‌های بازرگانی قانونی با ایران ادامه دهند، پاسخ منفی داده است.  لومیر در این مورد به روزنامه فرانسوی فیگارو گفته است : «بهار (گذشته) من نامه‌ای برای «استیفن منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشتم و از او خواستم تا برای شرکت‌های اروپایی که فعالیت‌های اقتصادی قانونی با ایران دارند استثنا قائل شود و در برابر تحریمها به آنها معافیت اعطا کند. حالا ما پاسخ را از آمریکا گرفته‌ایم: که پاسخ منفی است.»

«برونو لومیر»  تاکید دارد که : «اروپا به ابزارها و شبکه‌های مالی مستقل نیاز دارد تا به این وسیله بتواند در برابر تحریم‌های خارجی آمریکا مقاومت کند.آمریکا حق ندارد که به ما بگوید که با چه کشورش روابط بازرگانی داشته باشیم.»

این مقام فرانسوی درباره دیگر اقدامات اقتصادی آمریکا از جمله افزایش تعرفه‌ها در زمینه کالاهای وارداتی هم گفت که جنگ تجاری را ترامپ آغاز کرده است و اعلام کرد که  اتحادیه اروپا باید پاسخی قاطع و مناسب به این اقدامات بدهد.

«اگر آمریکا بر این سیاست پافشاری می‌کند در این صورت اروپایی‌ها هم تصمیم‌های جدیدی را با توجه به این سیاست اتخاذ می‌‌کنند.» وی در ادامه تاکید کرد که تا زمانی که واشنگتن بر این اقدامات یک‌جانبه و نادرست اصرار دارد؛ اقداماتی که بر خلاف قوانین جهانی هستند، اتحادیه اروپا هم با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند. لاکن بر خلاف انتظار همه جهانیان دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. دونالد ترامپ سرانجام سه‌شنبه  (۱۸ اردیبهشت ‌ماه ۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی سه  و شش ماهه  امضا کرد. و از آن تاریخ اروپایی ها منفعل و بی دست و پا در مقابل اقدامات اروپا واکنشی جدی نشان نداده اند. این وقایع نشان میدهد اروپا بیش از چین و روسیه به امریکا وابسته است و تراز شکننده تجاری بین اروپا و امریکا به این انفعال شدیدا دامن میزند. البته و اگرچه بسیاری از اروپایی ها و حتی در سطوح کارشناسی این شرایط را میدان تصمیم سازی برای اروپا ارزیابی میکنند که شاید اتحادیه اروپایی با یک واکنش منطقی به تصمیمی نایل اید که در طول سالهای پیش رو زمینه بهتری برای استقلال اروپا از امریکا فراهم آورد.امروزه چین و روسیه و اروپا در تدارک ایجاد محورهای مبادلاتی مستقل از دلار آمریکا در تدارک ایجاد همبستگی های اصولی برای خارج شدن از چرخه اختاپوسی گردش پول ، خارج از سیکل بانکهای آمریکایی هستند و چنانچه بتوانند حوزه بانکی مستقلی بدون امریکا تشکیل دهند حتما به چنین اقدام مهمی دست خواهند یازید.والسلام

حمید رضا نقاشیان