از چهار روز قبل از ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۷ که بامقدمه چینی دونالد ترامپ فضا سازی برای ترسانیدن کشورهای جهان در جهت قطع رابطه اقتصادی با ایران آغاز گردیده است، جهان شاهد مانورهای رزمایش نظامی توسط نیروهای بازدارنده نظامی ایران در خلیج فارس و دهانه ورود به دریای عمان بوده است. این  رزمایش بزرگ که […]

از چهار روز قبل از ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۷ که بامقدمه چینی دونالد ترامپ فضا سازی برای ترسانیدن کشورهای جهان در جهت قطع رابطه اقتصادی با ایران آغاز گردیده است، جهان شاهد مانورهای رزمایش نظامی توسط نیروهای بازدارنده نظامی ایران در خلیج فارس و دهانه ورود به دریای عمان بوده است. این  رزمایش بزرگ که به تعبیر سی ان ان از توانمندی های بیشتر ایران در مانورهای دریایی پرده برداشته است در حالی صورت تحقق بخود میگیرد که  رئیس جمهوری ایران دکتر حسن روحانی، در آستانه برقراری تحریم‌ها گفته بود در صورت قطع صادرات نفت ایران، صدور نفت از دیگر کشور‌های منطقه هم قطع خواهد شد که این سخنان در رسانه های جهان به بستن تنگه هرمز تعبیر شد و روی قیمت نفت در همان شرایط تاثیر افزایشی گذاشت. واقعا باید تحلیل جدی انجام بدهیم که  ما با توجه به نیاز کشور به فروش نفت از طریق حمل با کشتی چه زمانی به خود خنجر خواهیم زد؟ و تنگه هرمز را خواهیم بست؟ این سئوالات بسیار مهمی است که باید با دقت بدانها پاسخ داد تا هم دنیا تکلیف خود را بداند و هم آمریکا هوس زیاده روی نکند و هم خود خود خود ما بدانیم این خنجر اقتصادی را کی و در چه شرایطی باید بخود بزنیم.

شروع رزمایش دریایی ایران موجب شد فرمانده  نیروی دریایی امریکا در مقابل رسانه ها موضع کشورش را در قبال این مانور حساس و در مقطعی حساستر بیان کند. «جوزف ووتل» فرمانده نیروهای آمریکا در غرب آسیا گفت رزمایش دریایی هفته گذشته ایران در خلیج فارس و نزدیک تنگه هرمز، پیامی به واشنگتن در ارتباط با بازگشت تحریم‌ها بود. ووتل در نشست خبری در پنتاگون، اذعان کرد که ایران در جریان چنین رزمایشی با حضور حداقل ۱۰۰ فروند شناور تندرو، توانمندی‌های نظامی خود را به رخ ما امریکایی ها  کشید.

به نوشته وبگاه «استارز اند استریپز» این فرمانده  توضیح داد: «برای ما کاملا آشکار است که آنها (ایران) قصد داشته اند از این رزمایش برای ارسال پیامی به ما استفاده کنند.

این در حالی است که ما به زمان اصلی تحریم‌ها نزدیک می‌شویم، آنها البته  توانمندی‌هایی (نظامی) بالایی دارند».

او در این مصاحبه که مواضع پنتاگون در آن نهفته بود،  افزود که در جریان این رزمایش، هیچ برخورد ناامن یا غیرحرفه‌ای بین نیروهای ایرانی و کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس رخ نداد.

این مقام نظامی آمریکایی با متهم کردن ایران به اقدامات ثبات‌ زدا در غرب آسیا، افزود: «ما از اتفاقات جاری در منطقه آگاه هستیم و آماده‌ایم تا از خود دفاع کنیم».

ووتل با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره قدرت ایران برای بستن تنگه هرمز، گفت: «آنها این توانایی را دارند که در این تنگه مین (دریایی) بریزند، قایق‌های انفجاری مستقر کنند یا از موشک و رادار (برای بستن آن)‌ استفاده کنند». حال و با توجه به این گونه حساسیت و این محافظه کاری در پاسخ دادن باید فهمید و به دیگران نیز فهماند که:

اولا اینکه فرمانده نیروی دریایی آمریکا در بیان خود از عبارت «خلیج فارس » استفاده میکند خود احترام به حاکمیت ارضی و دریایی ایران است.

ثانیا تاکید نگرانی آمریکا در سخنان مسئولین نظامی آمریکایی بیانگر محاسبه دقیق آنها روی قدرت بازدارنده ایران در منطقه بوده است چرا که نزدیک به یک ماه قبل کاپیتان ویلیام اوربان، سخنگوی ستاد ارتش آمریکا، گفته بود که نیرو‌های نظامی ایران این روز‌ها تحرکات گسترده‌ای داشته‌اند و همه شواهد نشان می‌دهد که بسیار زود یک رزمایش دریایی را آغاز می‌کنند.مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که از نظر آن‌ها ایران خود را برای رزمایشی بزرگتر از مانور‌های پیشین خود در منطقه آماده می‌کند. به گفته آن‌ها زمان تحرکات نظامی فعلی ایران در منطقه هم «نامعمول» است، زیرا ایران به طور معمول رزمایش‌های خود را در زمان دیگری از سال انجام می‌دهد. بنا به همین گزارش واشنگتن به دلایل فوق از تحرکات نظامی ایران «نگران» است. مانور دریایی ایران که به گزارش خبرگزاری فرانسه زودتر از موعد سالانه برگزار گردید، با افزایش تهدید‌های مقام‌های ایرانی و آمریکایی علیه یکدیگر همزمان شده و در آستانه برقراری مجدد دور نخست تحریم‌های ایالات متحده انجام می‌شود.دور نخست تحریم‌های آمریکا که به خاطر خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای از ۱۵ مرداد برقرار می‌شوند، شامل معاملات مربوط به فلزات گرانبها، صنایع خودروسازی و بیمه مبادلات دریایی است. حال با توجه به شرایط خاص در منطقه واینکه تحریم آمریکا مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار نگرفته و به اصطلاح خودشان کشتی اعتبار جهانی آنها از چند جا سوراخ شده اولا در اول کار لازم به بستن تنگه نداریم و ثانیا شاید تا همیشه این اقدام را بدلیل وجود مفر های عبور از تحریمات ، هیچ وقت انجام ندهیم زیرا هوشمندی ما در جهان اثبات شده و ما کا آخر را از اول انجام نخواهیم داد زیرا امام علی علیه السلام به ما آموخته اند که عدل به معنی گذاشتن هر امری در محل لازم خود آن امر است. والسلام

حمید رضا نقاشیان