اینجا میز مذاکره با آمریکاست
اینجا میز مذاکره با آمریکاست

جمعی از شهروندان و حتی شهر نوندان ایرانی که به تصور خود دستی در درایت و عقلانیت داشته و کم و بیش به منافع ملی ایران و ایرانی می اندیشند با ذکر نام خود نامه ای به مسئولین نظام مرقوم داشته اند که باید با دونالد ترامپ بطور مستقیم نشست و مذاکره کرد تا بزعم […]

جمعی از شهروندان و حتی شهر نوندان ایرانی که به تصور خود دستی در درایت و عقلانیت داشته و کم و بیش به منافع ملی ایران و ایرانی می اندیشند با ذکر نام خود نامه ای به مسئولین نظام مرقوم داشته اند که باید با دونالد ترامپ بطور مستقیم نشست و مذاکره کرد تا بزعم ایشان شرایط کشور بسمت و سوی ثبات و اقتصاد کشور سروسامان بیابد.

فارق از اینکه این جمع با چه اهدافی و متکی به چه مشی و مرامنامه ای میتوانند کنارهم به تحریر چنین نامه ای و با چنین مطالبه ای اقدام نمایند ، فرض محال که محال نیست ، فرض میکنیم خواسته ایشان محقق و میز مذاکره در ژنو در محلی بی طرف برقرار ویک طرف میز دونالد ترامپ به همراهی دونفر دیگر یکی مایک پامپئو وزیر خارجه ایشان و دیگری جان بولتون مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا نشسته و طرف دیگر این میز سیدمحمد خاتمی به همراه مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد قرار دارند و اولین سئوال را سید محمد خاتمی از ترامپ میکند که آقای پرزیدنت ترامپ حرف حساب شما چیست؟

دونالد ترامپ پاسخ میدهد که ما میخواهیم به ایران برگردیم و حاضریم هزینه این بازگشتن را هم بدهیم.

خاتمی پاسخ میدهد هزینه این بازگشتن هرچه باشد خواهید داد؟

ترامپ اعلام میکند بله شما بگویید از ما چه میخواهید؟

فرض کنیم خاتمی می گوید ما مسلمان شیعه اثنی عشری و معتقد به وجود نازنین امام عصر عجل الله تعالی فرجه هستیم و با انقلابی که به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه محقق شده بنا داریم نظامی در ایران بنیان بگذاریم که اهدافش حمایت از مستضعفین جهان بوده و اجازه ندهیم حق ایشان و حق هیچ مظلومی از جمله حقوق مردم ایران در جهان پایمال شود و برای تحقق این منظور حد اقل چهل سال زحمت کشیده و شهدای بسیاری چه در دفاع مقدس و چه در جریان ترورها ، تقدیم این مسیر کرده ایم آیا شما حاضر هستید دست ما را برای رسیدن به اهداف انقلاب مقدسمان باز بگذارید؟

دونالد ترامپ به دو همراهش نگاهی عمیق انداخته و اخم ابروان خود را در هم کشیده و اظهار میکند شما آخوند ها و این آقای مرتجع مکلا (منظور محمود احمدی نژاد است) اولا باید تفکر امام زمانی خود را فراموش کرده و این لباسهای آخوندی را در آورده و ریش خود را همانند ما در مسیر همراهی با دکترین جهان شمول نظم جهانی تراشیده و دنبال ما حرکت کنید و در قدم دوم دست از اهداف استقلال طلبانه و حمایت از مظلوم خود برداشته و از لینان و سوریه و عراق و یمن خارج شده و به رفاقت خود با چین و روسیه پایان داده دنباله رو و تابع ما بشوید و برای نشان دادن حسن نیت خود چند اقدام عاجل انجام بدهید:

١- صنایع موشکی خود را در یک استخر بزرگ گذاشته روی کل آنها بتون بریزید.

٢- قانون اساسی خود را با یک همه پرسی که ما آنرا مدیریت میکنیم تغییر داده اصل ولایت فقیه و موضوع تشکیل مجلس خبرگان و شورای نگهبان را از آن خارج و و قانونا ارتش و سپاه را ادغام کنید.

٣- اقدامات صنعتی خود اعم از هسته ای و نانو و دستاوردهای ژنتیکی و خودکفایی در صنعت نفت را فراموش نموده و هرچه نیاز دارید از ما بخواهید.

۴- سیاستهای قیمت گذاری در فروش نفت را با ما همسو نموده و در اوپک بدون نظر ما مطلبی عنوان ننمایید.

۵-برای رعایت اصل دموکراسی اجازه بدهید مجاهدین

(منظور منافقین است) به کشور باز گشته و تریبون و فعالیتهای حزبی آزاد داشته باشند.

اینجا خاتمی سخنان ترامپ را با عبارت اسکیوز می قطع نموده و اعلام میکند خوب خواهش میکنم ادامه ندهید و البته فرض کنید این ۵ شرط بدون چون و چرا محقق شد ، شما در قبال این اقدامات چه خواهید کرد؟

دونالد ترامپ به دو دستیارش نگاه نموده اعلام میکند

١- هیئتی را برای راستی آزمایی تعیین میکنیم تا اقدامات شما را مو به مو به ما گزارش کنند.

٢- سفارتخانه خود را در تهران احیا و ۴٠٠نفر از کارشناسان زبده خود را بمنظور کمک به شما در تسریع امور مطروحه در تهران مستقر میکنیم.

٣- موضوع کمک به تحقق امور ۵گانه فوق را در دستور قرار داده و در قبال انجام هریک به شما رسما نامه قبولی داده و در رسانه ها اعلام میکنیم ایران در مسیر تحقق اهداف مشترک گامهای مثبتی را طی میکند.

۴- سیاست ورود شرکتهای امریکایی به بازار شما را با کنگره مطرح میکنیم.

۵- برنامه اقدام مشترکی برای تسهیل در اخذ ویزا برای شهروندان دوطرف در دستور کار قرار خواهیم داد.

اینها ۵ اقدام مثبت در قبال ۵ اقدام مثبت شماست.

خاتمی با لبخندی ملیح دست خود را دراز نموده و دستان رونالد ترامپ را به گرمی فشرده و اعلام مینماید اجاز بدین دور اول مذاکرات همینجا در ژنو خاتمه یافته و ادوار بعدی را در وین برگزار خواهیم نمود رابط ما در جهت برقراری دور دوم هم محمد جواد ظریف خواهد بود.

حال طرفهای ایرانی با هم شور میکنند که اولا چه میزان از مطالبات آمریکایی ها را در ایران مطرح نمایند؟

ثانیا برای هریک از خواسته های امریکایی ها چه پوششی ایجاد کنند که قابلیت تحقق داشته و همانند ٢٠٣٠ و پالرمو و FATFو برجام به آبرو ریزی نیانجامد.

ثالثا کدام از ما روی آن را دارد که موضوع را با رهبری و مجلس خبرگان مطرح نماید و دور دوم مذاکرات به پاسخ گفتن به شور و مشورت میان اعضای مذاکره کنند فعلا متوقف میشود.

علت توقف مذاکرات این است که مقام معظم رهبری این روند را در بسیاری از بیانات خود در بدعهدی ها و دستکش مخملی بر دست چدنی  تبیین نموده بوده اند. و فی الواقع به این نتیجه میرسیم حتی اینها که بیانیه را امضا کرده اند هم در بحث کشور فروشی و ندیده گرفتن دستاوردهای انقلاب بخود اجازه این مقدار خیانت نخواهند داد شاید هم زمینه آن را مساعد نخواهند یافت. والسلام

حمید رضا نقاشیان