روسیه به انگلیس اجازه نمی دهد با زبان امرونهی و باج خواهی با آن صحبت کند
روسیه به انگلیس اجازه نمی دهد با زبان امرونهی و باج خواهی با آن صحبت کند

نماینده روسیه در شورای امنیت نامه نخست وزیر انگلیس به سازمان ملل را حاوی مطالبی غیرمسئولانه و تهدید مستقیم مسکو نامید که با هدف تخریب وجهه روسیه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و بازی‌های جام جهانی به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “واسیلی نبنزیا” نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد این کشور به انگلیس اجازه […]

نماینده روسیه در شورای امنیت نامه نخست وزیر انگلیس به سازمان ملل را حاوی مطالبی غیرمسئولانه و تهدید مستقیم مسکو نامید که با هدف تخریب وجهه روسیه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و بازی‌های جام جهانی

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “واسیلی نبنزیا” نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد این کشور به انگلیس اجازه نمی دهد با زبان  امرونهی و باج خواهی با خود صحبت کند.

این دیپلمات بلندپایه روس در نشست فوق العاده شورای امنیت که شب گذشته به درخواست هیئت نمایندگی انگلیس در مورد حادثه مسمومیت “سرگئی اسکریپال” کارمند سابق اداره مرکزی اطلاعات روسیه و دخترش “یولیا” در شهر سالیزبری انگلیس تشکیل شده بود، گفت: «از ما به صورت امری خواسته شده تا ظرف ۲۴ ساعت، ارتکاب این جنایت را برعهده گرفته و به گناه خویش اعتراف کنیم. ما هرگز با کسی با چنین لحنی صحبت نکرده و اجازه هم نمی دهیم کسی با زبان زور و امرونهی با ما صحبت کند.»

به گفته وی، روسیه از مقامات لندن درخواست کرده تا نمونه‌های مواد سمی استفاده شده را به روسیه بفرستد و بعد مشترکا در این باره تحقیق صورت بگیرد، ولی به مسکو پاسخ رد داده شده است. نبنزیا تاکید کرد: «دولت انگلیس در این رابطه اصلا شفاف عمل نمی کند و ظاهرا علاقه‌ای به شرکت دادن روسیه در تحقیقات در زمینه حادثه شهر سالیزبری ندارد.»

نماینده روسیه در شورای امنیت همچنین یادآور شد: «نامه‌ای که از طرف نخست وزیر انگلیس به دبیرکل سازمان ملل در رابطه با مسمومیت “سرگئی اسکریپال”  ارسال شده، حاوی اظهاراتی کاملا غیرمسئولانه و تهدید علیه روسیه بوده و این کشور به نقض حقوق بین الملل و اصل ۲،۴ منشور سازمان ملل متهم شده است. بدین ترتیب ما شاهد هستیم که دولت انگلیس آگاهانه فعالیتی خصمانه با هدف خدشه دار کردن وجهه روسیه در عرصه بین المللی را آغاز کرده، برای اینکه نتوانسته مقامات مسکو را با روش دیگری تسلیم کند.»

تلاش برای تخریب وجهه روسیه در آستانه انتخابات و بازی‌های جام جهانی فوتبال

این دیپلمات روس خواستار آن شد که به خوبی به مسئله اندیشیده شود که چه کسانی از به قتل رساندن یک افسر سابق اطلاعاتی روس در خاک انگلیس، آنهم در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال در روسیه، سود می برد؟ وی گفت: «شما فکر می کنید انگیزه چنین اقدامی چه باشد؟ این افسر سابق اطلاعاتی به خوبی نقش قربانی را بازی کرده و اکنون هر دروغ، تهمت و تبلیغات سیاهی را می توان در رابطه با روسیه به زبان آورد.»

واسیلی نبنزیا در اسین نشست همچنین “نیکی هیلی” همتای آمریکایی خود را به دلیل اظهارنظرش در خصوص حادثه سالیزبری «شیمیدان باتجربه» نامید.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست فوق العاده شورای امنیت گفته بود که ایالات متحده در حادثه سالیزبری با دولت انگلیس کاملا اعلام همبستگی کرده و اطمینان دارد که روسیه در این حمله از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

نبنزیا بعد از این سخنان با اشاره به این مسئله که هر شیمیدان حرفه‌ای حتی در انگلیس قادر است گاز فلج کننده اعصابی که در مسمومیت “سرگئی اسکریپال” از آن استفاده شده را تولید کند، یادآور شد: «ما در دوران بسیار خاصی زندگی می کنیم، در جلوی چشمان ما فرایند جایگزینی بیگناه فرضی با گناهکاری فرضی صورت می گیرد. ضمن اینکه این اصل در حقوق قضایی در روابط بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است. امروز خانم هیلی مانند یک شیمیدان باتجربه و کارشناس حرفه‌ای در مورد جنایت روسیه در حمله شیمیایی صحبت می کند. در حالیکه ما مدتهاست می دانیم که شما برای اینکه کسی را متهم کنید، نیازی به تحقیقات و اثبات جرم ندارید.»

فوتبال صورت گرفته است.