موثر بودن اقدام وزیر در بخش توسعه بازی‌سازی کشور
موثر بودن اقدام وزیر در بخش توسعه بازی‌سازی کشور

به‌دنبال اعتراض برخی کاربران اعم از نوجوانان و جوانان نسبت به پیگیری مشکل کیفیت اینترنت برای بازی‌های رایانه‌ای آنلاین، محمدجواد آذری جهرمی وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستین گام را برای رفع مشکلات این قشر برداشت.  آذری جهرمی از برقراری ارتباط مستقیم با ۴ شرکت خارجی «والو، ریوت، بلیزارد و گیم فورج» ارائه دهنده […]

گیم

به‌دنبال اعتراض برخی کاربران اعم از نوجوانان و جوانان نسبت به پیگیری مشکل کیفیت اینترنت برای بازی‌های رایانه‌ای آنلاین، محمدجواد آذری جهرمی وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستین گام را برای رفع مشکلات این قشر برداشت.

 آذری جهرمی از برقراری ارتباط مستقیم با ۴ شرکت خارجی «والو، ریوت، بلیزارد و گیم فورج» ارائه دهنده خدمات بازی‌های آنلاین در راستای سهولت اتصال به پلتفرم‌های ارتباطی بازی‌های ویدئویی خبر داد و گفت: در نخستین اقدام برای حل مشکل کیفیت اینترنت بازی‌های آنلاین، کاربران ایرانی به صورت مستقیم به این ۴ شرکت متصل شدند و هم‌اکنون بهبود بالای پنجاه درصد را در بازی‌های دوتا۲، کانتر استریک و لیگ آو لگندس شاهد خواهیم بود.وی افزود: همزمان مذاکرات جهت انتقال سرورهای گیم کمپانی‌های محبوب کاربران به‌عنوان راه حل دائمی شروع شده و بزودی کاربران را از مراتب مطلع خواهیم کرد. در پی اعلام این خبر روزنامه ایران  به سراغ فعالان این عرصه اعم از بازی سازان و گیمرها رفته و نظر آنها را درباره این اقدام وزیر و اینکه این کار چقدر می‌تواند در بخش توسعه بازی‌سازی کشور مؤثر واقع شود، جویا شد.

تمرکز بر تولید بازی‌های آنلاین
عماد رحمانی مدیر یکی از شرکت‌های تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای از آذری جهرمی به‌دلیل توجه به‌ بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین و گیمرهای ایرانی تشکر کرد و به «ایران» گفت: بازی‌های رایانه‌ای حوزه بسیار جدیدی است و فقط یک وزیر دهه شصتی که با این حوزه آشنا است، می‌تواند دغدغه‌های جوانان درباره بازی‌های رایانه‌ای را که اکنون به یک صنعت پردرآمد در جهان تبدیل شده است، درک کند.رحمانی افزود: انتقال سرورهای گیم کمپانی‌های محبوب کاربران به داخل کشور می‌تواند در انتقال داده‌ها مؤثر واقع شود. یکی از مشکلات حوزه بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین محدودیت در انتقال داده است بنابراین اگرمحدودیت‌ها برداشته شود، می‌توان شاهد بازآوری خوبی بود. این اتفاق می‌تواند بخصوص برای بازی‌های آنلاین مفید واقع شود، چرا که بازی‌های آنلاین جزو پربازده‌ترین بازی‌ها از نظر تعداد یوزر و مالی است از این‌رو این اتفاق بسیار خوبی است. با انتقال سرورها نه تنها سرعت بازی‌ها بالا می‌رود، بلکه بازی سازان نیز می‌توانند روی تولید بازی‌های آنلاین تمرکز کنند.رحمانی در ادامه گفت: در بازی‌های آنلاین دو نفره در فضای مجازی داده‌ها منتقل می‌شود.

به‌عنوان مثال وقتی کاراکتر بازی یک گیمر در فضای مجازی به جلو حرکت می‌کند، این حرکت رو به جلو  باید در بازی طرف مقابل که در یک نقطه دیگری از داخل کشور قرار دارد و در حال بازی کردن با حریفش است نیز اتفاق بیفتد. حال وقتی در حرکت‌ها تأخیر به وجود آید، بازی برای گیمر جذابیت خود را از دست می‌دهد از این‌رو با انتقال سرورها این مشکل برطرف می‌شود و بازی بین دو بازیکن که هر کدام کیلومترها از هم فاصله دارند لذتبخش‌تر می‌شود و تجربه رقابت آنلاین بالا می‌رود. از سوی دیگر چون سرورها در داخل کشور مستقر شده است بازیکنان دیگر از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند، پس این اقدام هم به  نفع گیمرها و بازی ساز‌ها است و هم به نفع مسئولان نظارتی کشور.رحمانی عضو انجمن بازی‌های رایانه‌ای در ادامه در پاسخ به این سؤال که انتقال سرورها چقدر می‌تواند در توسعه بازی‌های رایانه‌ای مؤثر واقع شود به «ایران» گفت: قطعاً در گام اول شاهد توسعه در این بخش نخواهیم بود ولی می‌توان یوزرهای بیشتری را به سمت بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین سوق داد و آنهایی را که به دلیل محدودیت دیگر بازی نمی‌کردند را با بازی‌ها آشتی داد بنابراین با افزایش تعداد یوزرها می‌توان از این بازار بالقوه استفاده کرده و به نفع توسعه بهره برد و به سمت تولید محتوای داخلی رفت.

رفع سیستم فیلترینگ
امیر حسین فصیحی یکی از فعالان عرصه بازی‌سازی درباره این اقدام وزیر جدید ارتباطات به «ایران» گفت: شرکت‌هایی مانند «والو» امریکایی هستند، بعید می‌دانم به‌دلیل تحریم‌ها و رابطه ایران و امریکا اجازه داشته باشند  با ایران همکاری کرده و سرور خود را به ایران منتقل کنند ولی اگر این اقدام عملی شود، کار مثبتی است و بازی کردن برای گیمرهای ایرانی بهتر خواهد شد.
فصیحی افزود: در بازی‌های رایانه‌ای «پینگ» یا به عبارت دیگر «لیتنسی» و «جیتر» خیلی مهم است. اگر پینگ (معیاری است تا متوجه شویم که چه مقدار زمان طول می‌کشد تا یک بسته از اطلاعات از سمت رایانه به سمت سرور رفته و دوباره آن مسیر را برگردد. هر چقدر این عدد کوچکتر باشد کیفیت خط ارتباطی بالاتر است. معمولاً از هر ارتباط خوب عددی پایین‌تر از ۱۰۰ میلی ثانیه انتظار می‌رود.) و جیتر (میزان اختلاف در زمان رسیدن بسته‌ها به مقصد است. به همین دلیل کیفیت کار با صدا و تصویر، بشدت به جیتر وابسته است و هرچه مقدار جیتر کمتر باشد کیفیت بیشتر می‌شود.) بالا باشد عیب بزرگی در بحث بازی‌های آنلاین محسوب می‌شود بنابراین هر چقدر پینگ و جیتر پایین باشند بازی بهتر و باسرعت و کیفیت انجام می‌شود. از این‌رو وقتی سرورها به کشور منتقل شود، گیمرها در فضای مجازی بهتر و سریعتر می‌توانند با هم بازی کنند. به عبارتی این کار بیشتر روی بازی‌های گیمرهای داخلی تأثیر مثبت می‌گذارد ولی اگر بازیکنان دو کشور مثلاً ایران و آلمان بخواهند با هم بازی کنند، باز مشکل پابرجا خواهد بود بنابراین بهتر است لیتنسی اینترنت را درست کنند تا مشکلات گیمرها در بازی‌های  بین‌المللی نیز بهبود یابد. البته واقعیت این است که دلیل بالا بودن لیتنسی یا همان پینگ اینترنت استفاده از سیستم فیلترینگ است و همین موضوع بازی کردن را کند می‌کند بنابراین به نظرم باید برای این بخش فکری کنند.

اقدامی مثبت به نفع گیمرها
مرتضی منتظرالظهور دارنده ۸ مدال جهانی بازی‌های آنلاین درباره این اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به «ایران» گفت: اگر سرورها به داخل کشور منتقل شود خیلی خوب است. شاید هیچ کس به اندازه من از وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت کشور در زمان بازی مطلع نباشد، چرا که برای کسب قهرمانی با مشکلات و محدودیت‌های زیادی مواجه بودم البته این تنها شرح حال من نیست بلکه شرح حال اکثر بازیکنان است.
منتظرالظهور که اکنون مربی است به «ایران» گفت: وقتی سرعت و کیفیت اینترنت پایین می‌آید، در بازی تأخیر ایجاد و دارای «لگ» می‌شود. لگ یعنی در ۲ صدم ثانیه صفحه می‌پرد و یک لحظه از بازی را نمی‌بینید و نمی‌توانید واکنش سریعی مقابل بازی حریف خود نشان دهید. البته ۸ سال پیش برای اینکه بتوانم موفق شوم اینترنت اختصاصی با هزینه بالا خریدم. البته شرایط ما این اجازه را می‌داد تا هزینه کنم ولی خیلی از گیمرهای خوب در کشور هستند که امکان پرداخت هزینه‌های بالا برای تهیه اینترنت با سرعت بالا و با کیفیت را نداشتند و از بازی کردن محروم می‌شدند و جایزه‌های بسیاری خوبی را از دست می‌دادند. ما بسیاری از مسابقه‌های خوب را به دلیل سرعت و کیفیت بد اینترنت از دست دادیم حتی میزبان مسابقه‌ها وقتی متوجه می‌شد که ما از ایران شرکت کرده‌ایم ما را بلاک می‌کردند بنابراین اگر این اقدامی که وزیر گفته است عملی و سرور گیم‌های شرکت‌های جهانی به ایران منتقل شود، شرایط گیمرها خیلی بهبود می‌یابد.
منتظرالظهور با بیان اینکه از وزیر می‌خواهم که به گیمرها اینترنت فیبرنوری بدهد به «ایران» گفت: کاش وزیر حداقل یک شرکت اینترنتی را مخصوص گیمرها در نظر می‌گرفت تا آنها از یک شرکت خاص اینترنت دریافت کنند که بازی‌ها برای این قشر فیلتر نباشد تا بتوانند در رقابت‌های جهانی آنلاین براحتی و بدون محدودیت شرکت کنند. این مربی همچنین از وزیر ارتباطات درخواست کرد تا برخی از بازی‌های خوبی را که در کشور فیلتر هستند و گیمرها برای بازی کردن از فیلترشکن استفاده می‌کنند ، رفع فیلتر کنند.