بدهی‌ قطعی دولت به شهرداری ۵۷۰۰ میلیارد تومان است
بدهی‌ قطعی دولت به شهرداری ۵۷۰۰ میلیارد تومان است

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: بر اساس ادعای شهرداری، بدهی‌های قطعی و تکلیفی دولت به شهرداری ۵۷۰۰ میلیارد تومان است.  علی اعطا در نشست خبری روز سه شنبه در خصوص بدهی های دولت به شهرداری گفت: برخی از بدهی هایی که دولت به شهرداری دارد، در بودجه سنواتی به صورت تکلیف بوده و برخی نیز […]

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: بر اساس ادعای شهرداری، بدهی‌های قطعی و تکلیفی دولت به شهرداری ۵۷۰۰ میلیارد تومان است.

 علی اعطا در نشست خبری روز سه شنبه در خصوص بدهی های دولت به شهرداری گفت: برخی از بدهی هایی که دولت به شهرداری دارد، در بودجه سنواتی به صورت تکلیف بوده و برخی نیز دولت اجازه داشته تا به مدیریت شهری کمک کند که پس از گذشت سال مالی، دیگر قابل پیگیری نیست. مدیریت شهری می تواند بخشی از بدهی ها را پیگیری کند که دولت مکلف به پرداخت آن بوده است. در جلسه کمیسیون تلفیق، این رقم ۷۲۳۲ میلیارد تومان و یک میلیارد دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی عنوان شد که شهرداری این رقم را اصلاح و اعلام کرد: رقم بدهی دولت به شهرداری ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۸۰۰۰ میلیارد آن، کمک به توسعه حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و … بوده که دولت مجاز به کمک است، اما بدهی‌های قطعی و تکلیفی دولت به شهرداری ۵۷۰۰ میلیارد تومان است که این رقم از سوی معاونت مالی اداری شهرداری اعلام شده است.

اعطا با بیان اینکه با وضعیت کنونی دولت، امیدوار نیستیم این بدهی‌ها پرداخت شود، گفت: اما این مطالبات را پیگیری می‌کنیم.

نامه سخنگوی شورای شهر تهران به استانداری

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص پلاسکو و صحبت‌های استاندار و رئیس بنیاد مستضعفان افزود: باید روند قانونی ساخت ساختمان پلاسکو طی شود. این ساختمان سه بخش دارد؛ قطعه زمینی که ساختمان اصلی پلاسکو در آن قرار داشت و به طور کامل ریزش کرد، بخش شمالی که ذی‌نفعان معتقدند با مقاوم‌سازی قابل بهره‌برداری است و زمین بخش شرقی که در حال حاضر بررسی می‌شود می‌توان آن را نیز به بخش اصلی اضافه کرد یا خیر. در حال حاضر نامه‌ای به استانداری نوشته و در خصوص مشکلات این ساختمان توضیحاتی دادند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: تردید نکنید برای ساخت پلاسکو باید روند قانونی طی شود و پروانه ساخت صادر شود و فکر نکنم سخنان فرمانداری مبنی بر این باشد که شهرداری از روند صدور پروانه کنار گذاشته شود.

۳۰۰ گود رها شده در پایتخت داریم

اعطا در خصوص آمار دقیق گودهای رها شده در پایتخت گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ گود رها شده در پایتخت داریم که لزوماً همه آنها ناایمن نیستند، زیرا شرایط ناایمن بودن، تعریف دقیقی‌ ندارد. برخی از این گودها به خاطر اختلافات حقوقی و مشکلاتی که در خصوص اخذ پروانه به وجود آمده، متوقف شدند؛ مانند گود برج میلاد که مجموعه‌ای از مشکلات حقوقی ـ مالی دارد و به دلیل آنکه جزو گودهای پرخطر است، در سال ۹۷ تأکید جدی بر ساماندهی این گود داریم.

وی در خصوص ‌آخرین وضعیت بازنگری در مصوبه برج‌باغ‌ها تصریح کرد: پیشنهاد جایگزین این مصوبه از سوی شهرداری مطرح شده و پیشنهاد آنها، کم کردن تعداد طبقات است و سختگیری بیشتر در سطح اشغال ۳۰ درصد؛ این موضوع یکبار در جلسه‌ای با حضور چهار کمیسیون بررسی شد و همچنان روند اصلاح آن ادامه دارد. دو نگاه در این رابطه وجود دارد؛ یکی اینکه نگاه حفاظتی به باغات تهران ادامه داشته باشد و باغات به همان شکل حفظ شوند و با کاربری‌های خاص مانند رستوران، مالک منتفع شود و دوم اینکه حقوق مالکانه مالکان در نظر گرفته شود و اجازه ساخت و ساز با مقررات به آنها داده شود. پیش از این محدودیت ارتفاعی برای ساخت و سازهای برج‌باغ‌ها وجود نداشت که در پیشنهاد جدید، این موضوع در نظر گرفته شده، اما هنوز به راهکار پایدار و قطعی نرسیده‌ایم و در حال بررسی موضوع هستیم.

مخالف استخدام‌های بی‌ضابطه هستیم

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص استخدام‌های شهرداری و نظارت شورا گفت: به طور کلی شهرداری دچار تورم نیروی انسانی است، اما نباید نسبت به هر استخدامی موضع‌گیری کنیم، زیرا در برخی سطوح مدیریتی نیاز است افرادی کارآمد بر اساس ضوابط و نگاه مدیریت جدید شهری وارد مجموعه شوند، اما در خصوص استخدام‌های دیگر، این موضوع از چشم ناظران پنهان نمی‌آمد و در کمیسیون نظارت حقوقی قرار شده موضوع نظارت بر استخدام‌ها را تقویت کنیم.

هزینه اداره پایتخت ماهی ۱۰۰۰ میلیارد تومان

اعطا در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اعلام هزینه نگهداشت شهر گفت: هزینه نگهداشت شهر، رفت و روب و پرداخت حقوق پرسنل، رقمی حدود هزار میلیارد است و اینکه رئیس شورای شهر تهران رقم ۱۲ هزار میلیارد هزینه جاری را اعلام کرده، دور از ذهن نیست.

وی در خصوص اینکه پیش از این شهردار اسبق تهران اعلام می‌کرد، هزینه نگهداشت شهر ۵۰۰۰ میلیارد است، اظهار کرد: این حرف‌ها و رقم‌ها بیشتر شعار است.

اعطا درباره پیگیری تخلفات شهرسازی نیز گفت: این موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری دنبال‌ می‌شود. پیش از این ۹ درصد درآمد کلانشهرها از محل جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ بود که تلاش شده این موضوع آسیب‌شناسی شود و شهرداری از این منابع کسب درآمد نکند.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین درباره همکاری دولت با شهرداری در پرداخت هزینه‌هایی که به آن مکلف است، افزود: بین دولت و شهرداری هماهنگی لازم برقرار است و ۱۵۰ میلیارد تومان جرایم راهنمایی و رانندگی در سال گذشته پرداخت شده است.

وی در خصوص تخلفات ایران‌مال نیز توضیح داد: در گذشته نظارتی بر این پروژه پرتخلف نشده، در حال حاضر کمیسیون ماده ۱۰۰ از کمیسیون معماری و شهرسازی درخواست کرده پرونده تخلفات را برگشت داده تا فرم تخلفات اصلاح شود که ما با آن مخالفت کردیم و درخواست کردیم اصلاحیه‌های تخلفات جدید به شورا ارسال شود. همچنین سازمان بازرسی شهرداری گزارشی محرمانه و مفصلی در خصوص این پروژه به شورا ارسال کرده است.

اعطا درباره بدهی پیمانکاران گفت: این موضوع در اولویت ماست اما راهکار فوری برای آن نداریم، زیرا حجم بدهی‌ها به گونه‌ای نیست که در بازه زمانی کوتاه پرداخت شود، اما در بودجه سال ۹۷، ۴۳ درصد نسبت به بودجه ۹۶ پرداخت بدهی‌ها را افزایش داده‌ایم.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص پخش مسابقات جام‌جهانی در فضاهای باز افزود: این موضوع نیاز به هماهنگی بیشتری داشت و باید قبل از تصمیم‌گیری، توافق نهادهای تصمیم‌گیر را به دست می‌آوردیم و نگرانی‌ها را برطرف می‌کردیم.

وی در خصوص بلیت‌فروشی با رقم‌های سلیقه‌ای که به صورت شخصی در فضاهای شهری می‌شود، گفت: این موضوع درست است و شورا آن را پیگیری می‌کند.

اعطا در خصوص عدم جمع‌آوری زباله‌های برج میلاد توسط شهرداری منطقه ۲ نیز توضیح داد: این موضوع مربوط به اختلاف کلی‌تری است که باید حل شود. ‌ متأسفانه ساخت و سازهای درون شهرداری روند قانونی را طی نمی‌کنند و در برج میلاد نیز این اتفاق افتاده است که اگر این موضوع حل شود، این جریان کوچک نیز برطرف می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره شکایت مدیر مسئول سابق همشهری از فخاری گفت: قراری برای فخاری صادر نشده و جلسه نخست، جلسه بازپرسی بوده است.

وی در خصوص موضوع نظارت بر عملکرد اعضای شورا تصریح کرد: این موضوع در حال بررسی است و منتظر پیشنهادات دقیق‌تری از سوی مطرح‌کننده این پیشنهاد هستیم.

اعطا در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اظهارات میرلوحی که اعلام کرده بود پرونده املاک واگذار شده در شهرداری به ۱۳۰۰ ملک رسیده است، افزود: مستندات این موضوع در اختیار من نیست و اطلاعات دقیقی از آن ندارم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره قائم‌ مقام شهردار اسبق خاطرنشان کرد: اعضا پیش از این گله داشتند که چرا در خصوص پرونده ایشان اطلاعی نداریم و درخواست داشتند جزئیات پرونده قضایی وی به اطلاع اعضای شورا برسد.