برنامه فضائی بهانه برای تهدید
برنامه فضائی بهانه برای تهدید

پنجم مرداد روزیست که جمهوری اسلامی ایران موشک ماهواره ‌بر«سیمرغ» را به صورت آزمایشی با صد درصد موفقیت به فضا فرستاد. چهار کشور قلدر مآب دنیا یعنی آمریکا، انگلیس ، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه ۱۱ مردادطی مکاتبه ای  به سازمان ملل خبر دادند که ایران با آزمایش موشکی با توانایی حمل ماهواره برای قرار […]

دیپلماتیک

پنجم مرداد روزیست که جمهوری اسلامی ایران موشک ماهواره ‌بر«سیمرغ» را به صورت آزمایشی با صد درصد موفقیت به فضا فرستاد.

چهار کشور قلدر مآب دنیا یعنی آمریکا، انگلیس ، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه ۱۱ مردادطی مکاتبه ای  به سازمان ملل خبر دادند که ایران با آزمایش موشکی با توانایی حمل ماهواره برای قرار گرفتن در فضا، « گامی تهدیدآمیز و تحریک‌ کننده‌» برداشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این چهار کشور در گزارشی به کمیته تحریم ‌های جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت و شخص آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پرتاب موشک ماهواره ‌بر از سوی کشورمان در روز پنجم مرداد را در تعارض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام دانسته اند

این موضوع در حالی اتفاق می افتد که تقریبا پنجاه کشور که بخش از آنها اروپایی نیز هستند دعوت حسن روحانی به ایران را برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم پذیرفته و با مقاماتی از رئیس جمهور تا وزیر خارجه و هیاتهای دیپلماتیک به ایران آمده اند و در عین حال جشن دیپلماسی دولت دوازدهم را بطور نسبی رونق بخشیده اند و درست در همین اثنا و احتمالا برای تلخ کردن کام رئیس جمهوری دوازدهم  نمایندگان این چهار کشور از گوترش دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند که گزارش « کامل و جامعی درباره فعالیت موشکی بالستیک و برنامه فضایی ایران» به ۱۵ عضو شورای امنیت ارائه نماید.

اساسا دبیرکل سازمان ملل هر شش ماه گزارشی درباره نحوه اجرای تحریم‌ها و محدودیت‌های وضع شده علیه ایران به شورای امنیت ارائه می‌کند. بر اساس گزارش رویترز که اذعان میکند متن نامه چهار قدرت جهانی را رویت کرده و افشاء نموده که آنها نوشته‌اند فناوری مورد نیاز برای طرح اولیه، ساخت و پرتاب ماهواره‌ بر ها به دانش مربوط به موشک‌های بالستیک بویژه موشک ‌های بالستیک بین قاره‌ای نزدیک است.

این نامه اینگونه  می‌افزاید:

«پرتاب ماهواره‌بر یاد شده در نتیجه یک گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده از سوی ایران محسوب می‌شود».

بسیاری از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ۱۸ ماه پیش در نتیجه برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» از سوی قدرت‌های جهانی و سازمان ملل برچیده شدند ولی ایران همچنان تحت تحریم تسلیحاتی و سایر محدودیت‌ها قرار دارد که از نظر فنی ارتباطی به توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ ندارند

چهار کشور قلدر ادعا میکنند که، «برنامه قدیمی ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک در تعارض با (قطعنامه سازمان ملل) است و تاثیری بی‌ثبات کننده در این منطقه دارد».

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، ماهواره ‌بر«سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل، به نمایندگی از چهار کشور مدعی گزارش تهیه شده از سوی آنها را ارائه کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ، روز جمعه گذشته این موضوع را رد کرد که تهران موشک‌هایی با هدف حمل کلاهک هسته‌ای طراحی کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، چهار کشور مذکور در صددند تا موضوع پرتاب ماهواره‌ بر از سوی ایران را در نشست آینده شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه سازمان ملل مطرح کنند که بدین ترتیب این شورا می‌تواند پاسخ‌های احتمالی به اقدام ایران را بررسی کند.

هنوز مشخص نیست که این نشست چه زمانی برگزارخواهد شد اما قطع به یقین قصد اصلی از نگارش این نامه تلخ نمودن ذائقه ظریف و روحانی است که از مراسم تنفیذ و تحلیف وجدی یافته و در صدد بوده اند تا دولت آینده را با معرفی وزرای جدید شکلی جدی بدهند.

پیش بینی گزارش رویترز این است ، که واکنش شورای امنیت احتمالا با دشواری همراه خواهد بود. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد تا به مدت هشت سال کار روی موشک‌های بالستیک با هدف حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند. برخی از کشورها این گونه برداشت نموده اند  که لحن این قطعنامه الزام‌آور نیست.

این صحیح است که ما  با تکیه بر همین موضوع مدعی بوده و هستیم که «موشک‌های آزمایش‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و از این رو آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نخواهد بود و ادعای چهار کشور را بی اساس میداند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا درست در میان دعوا نرخ جدید وضع نموده و یک روز پس از پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ، شش شرکت مرتبط با فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران را تحریم کرده است و نامردی را به حدی رسانده که رئیس جمهوری را در مراسم تحلیف وادار به موضع گیری سیاسی و مقابله نموده و رفتارهای امریکا را غیر قابل قبول اعلام نموده این درحالی است که نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی بدون کوچکترین واکنش سیاسی با موگرینی نماینده پارلمان اروپا عکس سلفی گرفتند و در حق شان مجلس شورای اسلامی ظلمی بزرگ مرتکب گردیدند.

والسلام.

حمید رضا نقاشیان