بسترسازی بنادر هوشمند تا ٢ سال آینده
بسترسازی بنادر هوشمند تا ٢ سال آینده

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع مدیران ارشد بندری و دریایی کشور، اولویت ها و برنامه های مهم سال ٩٧ این سازمان را تشریح کرد. به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در همایش سالانه مدیران این سازمان که به منظور معرفی طرح ها و بررسی و اهم برنامه های سال ٩٧ […]

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع مدیران ارشد بندری و دریایی کشور، اولویت ها و برنامه های مهم سال ٩٧ این سازمان را تشریح کرد.

به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در همایش سالانه مدیران این سازمان که به منظور معرفی طرح ها و بررسی و اهم برنامه های سال ٩٧ این سازمان برگزار شد گفت: امروز، اقتصاد کشور با مشکلات متعددی مواجه است و توسعه دریامحور، ظرفیت بی بدیلی ست که کشور، به آن چشم امید دوخته و این تحقق این مسئولیت خطیر بر دوش ما و همکاران مان در سازمان بنادر و دریانوردی است.

ضرورت حمایت از انجمن‌ها، مشتریان و صاحبان کالا

وی با تاکید بر اهمیت نشست های مشترک با انجمن ها و ارتباط نزدیک با مشتریان و صاحبان کالا افزود: در وضعیت اقتصادی موجود، لازم است شرایط سخت جامعه دریایی و بندری و تامین کنندگان و مشتریان را در نظر داشته باشیم و در چارچوب قانون از آن ها حمایت کنیم تا در نتیجه تغییر شرایط اقتصادی و قراردادها، به سراشیبی سقوط نروند.

تأکید بر فرآیندمحوری، برنامه محوری و بهره وری

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت خلاقیت و تغییر ذهنیت ها، متناسب با شرایط حوزه کاری اظهار کرد: باید در سال ٩٧، افزایش بهره وری، توجه به فرآیندها، اثر بخشی و کارایی، برنامه محوری، شاخص محوری، رصد رضایت مشتریان و پیاده سازی سیستم های مدیریتی بیش از پیش در درستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: تکالیف سازمان بنادر و دریانوردی پس از انعقاد قرارداد با بخش خصوصی، در قالب نظارت کامل بر نحوه اجرای تعهدات ادامه دارد. این مساله در قراردادهای بزرگی که اخیرا منعقد شد، بسیار مهم تر و البته حساس تر است.

راستاد با اشاره به لزوم رعایت دقیق ضوابط و مقررات عنوان کرد: در سال جاری از ابزارهای قانونی، برای تسهیل انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری بهره بردیم که به جذب سرمایه با سرعت و سهولت بیشتری منجر شد.

وی با بیان اهمیت حرکت به سمت هوشمند سازی بنادر گفت: انتظار داریم تا ٢ سال آینده زیرساخت های هوشمند سازی بنادر مهیا شده باشد و پس از آن در همه عملیات ها و فعالیت های بندری و دریایی از سامانه های هوشمند برخوردار باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص گردشگری دریایی خاطر نشان کرد: پشتیبانی از گردشگری دریایی از سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی است و این اقدامات را در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی خود می دانیم که آسایش و رفاه مردم را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر هرمزگان به دلیل حجم بالای مسافر، کانون گردشگری دریایی است و برنامه ریزی برای رشد حداکثری گردشگری دریایی، یکی از برنامه های جدی پیش روی سازمان است.

اولویت های سازمان بنادر در سال٩٧

وی با تشریح برنامه ها و اولویت های سال ٩٧ سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال آینده در بخش بندری، کاهش زمان رسوب کالا، افزایش قدرت رقابت پذیری بنادر، بهره برداری از ظرفیت های خالی موجود در بنادر شمالی و جنوبی، ایجاد مراکز تولید، ارزش افزوده و لجستیکی، صادرات محور کردن بنادر شمالی کشور، تکمیل نیازهای آتش نشانی بنادر، کران بری و ترانشیپ از بنادر اصلی به فرعی و کاهش زمان خروج از بندر و افزایش زمان کار گمرک از اهم برنامه های ما هستند.

ضرورت تبدیل بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار به مناطق آزاد

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با توجه به ضرورت توسعه سواحل مکران و ظرفیت های ایجاد شده، باید بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار به منطقه آزاد تبدیل شوند تا حداکثر تسهیلات و مزایای قانونی برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

وی افزود: در حوزه مهندسی، به روز رسانی زیرساخت بنادر کوچک، ارتقای ناوگان مقابله با حریق، نگهداری و تعیین تکلیف تجهیزات چابهار، تصمیم گیری در خصوص تجهیزات فرسوده، مطالعات HPC و لایروبی های انباشته در بنادر در دستور کار قرار دارند.

راستاد در پایان اصلاح قراداد لایروبی، تغییر ناوگان سنتی به مدرن، تأسیس مؤسسه رده بندی ملی، توسعه ناوگان مسافری دریایی و تعیین تکلیف ناوگان فرسوده را، اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی اعلام کرد.