بسته پیشنهادی برجامی اروپا باید مورد توافق هر ۵ کشور باشد
بسته پیشنهادی برجامی اروپا باید مورد توافق هر ۵ کشور باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اگر بسته ای قرار است بعنوان پیشنهاد به ایران ارائه شود باید مورد توافق هر ۵ کشور باشد.  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد ضمن گرامیداشت مقام شهدای هفتم تیر و به خصوص شهید بهشتی پیرامون مقاومت مردم یمن […]

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اگر بسته ای قرار است بعنوان پیشنهاد به ایران ارائه شود باید مورد توافق هر ۵ کشور باشد.

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد ضمن گرامیداشت مقام شهدای هفتم تیر و به خصوص شهید بهشتی پیرامون مقاومت مردم یمن در موضوع الحدیده اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص یمن ثابت بوده و هست و ما تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان را محکوم کرده و می‌کنیم و می‌دانیم که شرایط اسفباری در آن کشور وجود دارد و خواهان ورود جدی سازمان های بین‌المللی و کشورهای دیگر در این مساله هستیم.

وی گفت: ایران سعی می‌کند صدای مظلومیت قربانیان مظلوم یمن از جنایات عربستان به گوش مردم جهان برسد و کمک‌های انسان‌دوستانه هرچه زودتر به مردم این کشور برسد.

قاسمی پیرامون افزود: بر اساس شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی لاهه به خاطر توقیف غیرقانونی دارایی های بانک مرکزی توسط آمریکا جلسه ای در ۸ یا ۱۲ اکتبر تشکیل می شود و باید دید سرانجام شکایت ما برای احقاق حقوق خود چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا تصریح کرد: کشورها و مناطق مختلف جهان در قالب اتحادیه‌ها و سازمان‌ها هریک منافع خود را دنبال و سیاست خود را با دیگر بازیگران بر اساس منافع خود تنظیم می‌کنند. آمریکا هم پیچیدگی‌های رفتاری خود را با سازمان ها و اتحادیه های مختلف دارد و از جمله با اتحادیه اروپا ولی نمی‌توان این مسائل را با یکدیگر قاطی کرد. در حال حاضر نمی توانم به صراحت بگویم که این مساله چه آثاری می‌تواند در روابط اروپا با دیگر کشورهای جهان داشته باشد.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی اروپا به ایران گفت: پس از خروج آمریکا از برجام ما با توجه با علاقه طرف‌های دیگر برجام شامل ۱+۴، با اروپا، روسیه و چین وارد مذاکره شدیم. در اینجا ما نباید دچار این خطا شویم که صرفا از ۳ کشور اروپایی نام ببریم و روسیه و چین را در نظر نگیریم.

قاسمی افزود: فکر می‌کنم اگر بسته ای قرار است بعنوان پیشنهاد به ایران ارائه شود باید مورد توافق هر ۵ کشور باشد و لذا باید همه آن کشورها را در قبال برجام مسئول دانست و آنها را به صورت یک مجموعه دید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در خصوص نشست اخیر اوپک و اینکه آیا معاونت دیپلماسی اقتصادی با مقامات روسی رایزنی داشته است یا خیر، اظهارداشت: من از رایزنی معاونت اقتصادی با مقامات روسی اطلاعی ندارم اما وزارت امور خارجه به دلیل ماهیت ذاتی خود در صورت لزوم، اقداماتی را که باید در حوزه روابط اقتصادی خارجی ما انجام دهد، انجام داده و خواهد داد.

قاسمی تصریح کرد: بحث نفت و اوپک از جمله مباحث مرتبط با وزارت نفت است که به نظرم این وزارتخانه به خوبی مسئولیت خود را انجام داده است.

آمریکا علیه ایران جنگ روانی می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جنگ روانی علیه ایران و لزوم روشن سازی افکار عمومی داخل گفت: آمریکا با توجه به سیاست های خصمانه و دیرینه خود و به خصوص در دوران آقای ترامپ و با اقدامی که در خروج از برجام داشته، علیه مردم کشور ما با ابزارهای مختلفی اقدامات بسیاری را تاکنون انجام داده اند که در مدت زمان خروج آنها از برجام هم این مساله شدت بیشتری پیدا کرده است و یکی از آن اقدامات جنگ روانی است که با شدت و قدرت آن را دنبال می کنند.

وی اظهار کرد: آنها سعی می کنند با اخبار اشتباه در فضای سیاسی و رسانه ای ایران ایجاد شبهه کنند، اما مردم ایران با شناختی که در طول ۴۰ سال گذشته از دروغ پردازی ها و اتهام زنی های آمریکایی ها دارند، قطعا فریب آنها را نخواهند خورد و آمریکایی ها هم با شناختی که از مقاومت مردم ایران دارند، می دانند تلاش بیهوده ای را انجام می دهند.

قاسمی درخصوص روابط میان ایران با روسیه و چین در دوران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره تعامل با همه کشورهای جهان بوده و هست و ما از یک سیاست متوازن و متعادلی بر اساس منافع خود پیروی می کنیم و قطعا هیچ دو کشوری هم در عرصه بین المللی وجود ندارند که به طور کامل و در همه زمینه ها با یکدیگر اشتراک داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با توجه به اهمیت دو کشور روسیه و چین به عنوان اعضای مشارکت کننده در برجام و همچنین دو عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و از طرفی با در نظر گرفتن وضعیت جغرافیایی کشور و همسایگی با روسیه، ما باید روابط خوبی با این دو کشور داشته باشیم.

اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند نه تایید می‌شود، نه تکذیب

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی درباره خبر اخراج دو دیپلمات ایرانی توسط دولت هلند و اینکه آیا این قبیل اقدامات اروپایی ها را به عنوان اقداماتی بی‌اعتمادساز و منفی در شرایط کنونی می توان ارزیابی کرد یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر اطلاع دقیقی از اخراج دو دیپلمات ایرانی در هلند ندارم بنابراین این مساله را نه تایید می کنم و نه تکذیب. اما زمانی که خبر مشخصی از این موضوع به دست آوریم قطعا اطلاع رسانی خواهیم کرد.

قاسمی تصریح کرد: در روابط کشورها موضوعات بسیاری وجود دارد و همانطور که در خصوص روابط ایران با روسیه و چین هم گفته شد ما در حوزه های گسترده ای می توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم و در برخی حوزه ها هم اختلاف نظرهایی داریم که می توان آن اختلافات را با تعامل و گفتگو حل و فصل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر این اساس، اگر اتفاقی هم افتاده باشد لزوما به معنای تاثیرگذاری در همه روابط و گفتگوهای میان ایران و اروپا نخواهد بود و باید ما کمی وسیع تر، فراتر و عمیق تر به روابط میان کشورها توجه کنیم. چرا که اینطور اقدامات در روابط میان همه کشورها وجود داشته و به عنوان یک فراز و نشیب عادی در روابط دولت ها و کشورها با یکدیگر به حساب می آید.

تبریک به اردوغان/ انتخابات اخیر ترکیه یک فرصت جدید برای همکاری جدی تر و بیشتر است

وی در خصوص انتخابات اخیر در ترکیه که منجر به پیروزی مجدد اردوغان شد، بیان کرد: خبر خوشایندی است و از همین فرصت استفاده می کنم و به آقای اردوغان این پیروزی را تبریک می گویم و همچنین به مردم آن کشور که علیرغم برخی پیش‌بینی ها نسبت به مشارکت آنها در انتخابات حضوری چشمگیر در انتخابات پرشور و فراگیر داشتند.

قاسمی ادامه دارد: این انتخابات پایه و اساس امنیت و ثبات بیشتر برای کشور دوست و همسایه ترکیه است و این اتفاقی مثبت و خوشایند هم برای ما هم هست که باید آرزوی موفقیت برای آقای اردوغان جهت تشکیل دولت منتخب مردمی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتخابات اخیر ترکیه یک فرصت جدید برای همکاری های جدی تر و بیشتر با طرف ترکی به حساب می آید، بیان کرد: این فرصت جدید می تواند تاثیر بسزایی در تامین بیشتر صلح و امنیت در منطقه داشته باشد و موجبات همکاری های بیشتر و گسترده تر در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم و همکاری در خصوص موضوع سوریه فراهم آورد.

ایران پس از دریافت بسته پیشنهادی برجامی اروپا سیاست متناسب را اتخاذ می‌کند

وی درباره نشست های میان ایران و اروپا در دوران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: ما طرف های اروپایی خود همچنان در ارتباط هستیم و به تازگی هم در نشست تهران با طرف های اروپایی مذاکره داشتیم و امیدواریم طرف های اروپایی بتوانند هر چه زودتر در راستای ارائه پیشنهادات ایران در خصوص تامین خواسته های به حق جمهوری اسلامی ایران متناسب با تامین منافع کشور در دوران خروج آمریکا از برجام عمل کند.

قاسمی گفت: امیدوارم پس از دریافت بسته پیشنهادی طرف های حاضر در برجام، جمهوری اسلامی ایران هم بتواند سیاست های خود را متناسب با آن موارد و بر اساس تامین منافع مردم و کشور اتخاذ کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوع صلح افغانستان و تداوم نیافتن آتش‌بس میان دولت افغانستان و طالبان بیان کرد: ما همواره علاقمند به ایجاد ثبات، امنیت و صلح در افغانستان بوده ایم، متاسفانه مردم افغانستان دیر زمانی است که درگیر مشکلات و مسائل بسیاری هستند که امیدواریم با تلاش بیشتر نسبت به ایجاد صلح و ثبات در آن کشور از زندگی آرامی برخوردار شوند.