بنگلادش با فیلمی از عرفان خان به اسکار گام گذاشت
بنگلادش با فیلمی از عرفان خان به اسکار گام گذاشت

کمیته اسکار بنگلادش فیلم «بستری از گل های رز نیست» ساخته مصطفی سرور فاروقی را به عنوان نماینده این کشور برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار انتخاب کرد.  فیلم «بستری از گل های رز نیست» درباره یک فیلمساز بلندآوازه بنگلادشی است که همسرش را ترک و با همکلاسی دخترش ازدواج می کند. […]

کمیته اسکار بنگلادش فیلم «بستری از گل های رز نیست» ساخته مصطفی سرور فاروقی را به عنوان نماینده این کشور برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار انتخاب کرد.

 فیلم «بستری از گل های رز نیست» درباره یک فیلمساز بلندآوازه بنگلادشی است که همسرش را ترک و با همکلاسی دخترش ازدواج می کند. این اتفاق برای او یک رسوایی بزرگ در کشور بنگلادش به بار می آورد.

عرفان خان هنرپیشه مشهور هندی بازیگر نقش اصلی فیلم و یکی از تهیه کنندگان آن است. دیگر بازیگران فیلم نصرت ایمروز تیشا، پارنو میترا و رقیه پراچی هستند.  عنوان فیلم «بستری از گل های رز نیست» اصطلاحی است که اشاره به یک وضعیت چالش برانگیز و یا ناخوشایند دارد.

فیلم نخستین بار در بخش رقابتی جشنواره جهانی فیلم شانگهای در سال ۲۰۱۷ به نمایش در آمد و متعاقب آن در جشنواره جهانی فیلم مسکو نمایش داده شد. فیلم در جشنواره مسکو جایزه آخرهفته کمرسانت را از آن خود کرد.

جشنواره های الجونه، بوسان، ونکوور و کلکته دیگر جشنواره هایی بودند که فیلم در آنها به نمایش در آمد.

در ابتدا نمایش فیلم «بستری از گل های رز نیست» در بنگلادش به دلیل این که فیلم از روی شخصیت واقعی یک نویسنده و فیلمساز برداشت شده بود ممنوع اعلام شد. سرانجام این ممنوعیت در اکتبر ۲۰۱۷ برداشته و فیلم در بنگلادش، فرانسه، هند و استرالیا پخش شد.

مصطفی سرور فاروقی در واکنش به انتخاب فیلمش برای حضور در اسکار به ورایتی چنین گفت: رقابت سختی است اما بیایید امیدوار باشیم که فیلم در آنجا مقداری عشق و محبت پیدا کند.

پیش از این ۲ فیلم «شماره شخص ثالث» و «تلویزیون» از فاروقی برای شرکت در اسکار از سوی کشور بنگلادش انتخاب شده بود.