بیانیه مشترک فرانسه، انگلیس و آلمان درباره برجام
بیانیه مشترک فرانسه، انگلیس و آلمان درباره برجام

رهبران ۳ کشور اروپایی امضاکننده برجام در بیانیه‎ای مشترک از التزام خود مبنی بر حصول اطمینان از اجرای توافق هسته‎ای ایران سخن گفتند. به نقل از ایندیپندنت، انگلیس، فرانسه و آلمان علیرغم خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام، در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند. در همین راستا، […]

رهبران ۳ کشور اروپایی امضاکننده برجام در بیانیه‎ای مشترک از التزام خود مبنی بر حصول اطمینان از اجرای توافق هسته‎ای ایران سخن گفتند.

به نقل از ایندیپندنت، انگلیس، فرانسه و آلمان علیرغم خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام، در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند.

در همین راستا، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون که به‌ترتیب نخست‌وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه هستند، ضمن ابراز تاسف و نگرانی از تصمیم شب گذشته ترامپ، از پایبندی خود به برجام سخن گفتند.

در این بیانیه می‌خوانیم: ما رهبران فرانسه، آلمان و انگلستان از بابت آگاهی از تصمیم رئیس جمهور ترامپ درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متاسف و نگران هستیم و در هماهنگی با یکدیگر، بر تداوم پایبندی به برجام تاکید می‌ورزیم و این توافق در راستای تامین امنیت مشترک ما از اهمیت برخوردار است.

این بیانیه می‌افزاید: یادآوری می‌کنیم که برجام از اجماع‌نظر همه اعضای شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ برخوردار بوده است و این قطعنامه چارچوب قانونی الزام‌آور برای حل مناقشه درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی می‌ماند. همچنین از همه طرفین می‌خواهیم تا به اجرای کامل آن متعهد بوده و مسئولیت‌پذیر باشند.

در بخش دیگری از این بیانیه می‎خوانیم: ما ایران را به خویشتنداری در برابر تصمیم آمریکا تشویق می‎کنیم. ایران باید به الزامات خود ذیل برجام پایبند باشد و سازمان بین‎المللی انرژی اتمی نیز باید در درازمدات از توانایی راستی‌آزمایی‏ و رصد برنامه هسته‎ای ایران بی‎هیچ محدودیتی برخوردار باشد.

بااین‌حال، در بخشی از این بیانیه ادعا می‎شود: هیچ شکی نیست که برنامه هسته‎ای ایران باید همیشه صلح‌آمیز و غیرنظامی باقی بماند. همچنین توافق کردیم درهمان‌حال که برجام به عنوان یک مبنا باقی می‎ماند؛ دیگر مسائل اصلی مورد دغدغه نیازمند رسیدگی هستند. بنابراین، چارچوب بلندمدت برجام بعد از سال ۲۰۲۵ و انقضای برخی بندهای توافق، باید تعریف شود.

همچنین باید به شیوه‎ای مؤثر پاسخگوی دغدغه‎های مشترک درباره برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های ثبات‎زدای آن در سطح منطقه به‌ویژه سوریه، عراق و یمن باشیم. درحال‌حاضر هم در خصوص این مسائل، بحث‎های سازنده‎ای را که تامین‌کننده منافع متقابل باشد، آغاز کرده‎ایم و E۳ متعهد به تداوم این گفتگوها با شرکای کلیدی و دولت‎های دخیل در بحث از سراسر منطقه است.

این درحالی است که هر یک از طرفین اروپایی برجام شامل فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش های جداگانه نیز از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده و از التزام خود به اجرای توافق سخن گفته‌اند.