تاثیرافزایش نرخ ارز بر بازار بورس
تاثیرافزایش نرخ ارز بر بازار بورس

کارشناس بازار سرمایه با تشریح تاثیر دوگانه رشد نرخ ارز بر بورس، گفت: تجربه سال های گذشته نشان می دهد افزایش نرخ دلار در ابتدا فضای منفی به دنبال دارد اما در نهایت پس از چند ماه، فضا برای بورس مثبت می شود.   بازارهای مالی پس از پایان تعطیلات نوروز با نوسانات شدید روبرو […]

کارشناس بازار سرمایه با تشریح تاثیر دوگانه رشد نرخ ارز بر بورس، گفت: تجربه سال های گذشته نشان می دهد افزایش نرخ دلار در ابتدا فضای منفی به دنبال دارد اما در نهایت پس از چند ماه، فضا برای بورس مثبت می شود.

  بازارهای مالی پس از پایان تعطیلات نوروز با نوسانات شدید روبرو شدند؛ رشد شدید نرخ ارز و عبور قیمت دلار از مرز چهار هزار و ۸۰۰ تومان بر سایر بازارهای موازی، تاثیر منفی گذاشت به طوری که قیمت سکه افزایش قابل توجهی یافت و شاخص بورس افت کرد.شاخص بورس دیروز (یکشنبه) همزمان با رشد قیمت دلار، با افت ۴۳۸ واحدی به رقم ۹۶ هزار و ۳۴۱ واحد عقب نشینی کرد.
تحولات روزهای اخیر بازار ارز و بورس سبب بروز دغدغه هایی میان فعالان بازار سرمایه شده است به طوری که برخی معتقدند افزایش بهای دلار و سکه، باعث خروج سرمایه ها از بورس و افت بازار سهام می شود؛ اما گروهی دیگر می گویند این نوسانات، مقطعی و کوتاه مدت بوده و در هفته های آتی روندی معقول و طبیعی خواهد یافت.
«بهروز عباس زاده» کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه، اظهار داشت: دلیل اصلی رشد نرخ دلار و سکه، سیاسی و مربوط به تحولات مرتبط با برجام در هفته های آینده است.
این مدیر بازار سرمایه درباره تاثیر این نوسانات بر بازار سهام نیز گفت: طلا و ارز به عنوان بازار جانشین بورس به شمار می روند؛ بنابراین رشد معاملات آنها تاثیر منفی بر بورس خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر چندگانه رشد نرخ دلار بر بورس، ادامه داد: از یک سو، رشد نرخ دلار باعث کاهش تمایل به بازار سهام شده است، اما از سوی دیگر، افزایش بهای ارز، به رشد سودآوری شرکت های صادرات محور بورسی منجر می شود. شرکت هایی که محصولات آنها بر اساس نرخ جهانی، قیمت گذاری می شوند نیز از رشد ارزش دلار، منتفع می شوند.
وی گفت: رشد بهای دلار، برای شرکت هایی که مواد اولیه آنها بر اساس نرخ دلار محاسبه می شود، منفی بوده و سبب بالا رفتن هزینه های آنها می شود؛ تجربه سال های گذشته نشان می دهد افزایش نرخ دلار در ابتدا سبب ایجاد فضای منفی می شود، اما در نهایت و پس از گذشت چند ماه برگشت روند مثبت را به دنبال دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا زمان رفع نشدن مسایل سیاسی، ریسک سیستماتیک در بورس وجود دارد، افزود: پس از آرام شدن شرایط سیاسی در ماه های آینده، شاهد تاثیر مثبت افزایش بهای دلار در بورس خواهیم بود که البته تاثیر مثبت بر شرکت های صادرات محور بیشتر است.
عباس زاده با توصیه به سهامداران، گفت: در شرایطی که بازار ارز و بورس دچار نوسان شده، بهترین راهکار، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک توسط سهامداران است.
وی اضافه کرد: بازار منفی کنونی، فرصت خوبی برای جایگزینی سهام و رفتن به سراغ بازارها و شرکت هایی است که از نوسان نرخ ارز، منتفع می شوند.
وی همچنین به در پیش بودن مجامع شرکت ها اشاره کرد و گفت: شرکت هایی که تقسیم سود خوب دارند از گزینه های مناسب برای جایگزینی در پرتفوی هستند.** نوسان شدید نرخ دلار، هیجانی است
این تحلیلگر بازار سرمایه به افزایش قابل توجه نرخ دلار در روز گذشته اشاره کرد و گفت: معاملات ارز در روز یکشنبه، به شدت هیجانی بود و رشد چند صد تومانی دلار در یک روز، توجیهی نداشت.
عباس زاده با انتقاد از جلوگیری از رشد بهای ارز در سال های گذشته، اظهارداشت: در ۲ و سه سال گذشته، بهای ارز، رشد مناسبی نداشت و بنابراین قیمت ارز به فنر فشرده ای تبدیل شده بود که اکنون یکباره آزاد شده است.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به عوامل سیاسی بین المللی و اقتصادی مانند رشد شدید نقدینگی و اختلاف تورم میان ایران و کشورهای طرف معامله، رشد قیمت ارز، طبیعی است اما نوسان شدید آن منطقی نیست.
این تحلیلگر بازار سرمایه، به نگرانی های اقتصادی مربوط به تصمیم آمریکا درباره برجام و خروج احتمالی این کشور از توافق برجام اشاره کرد و گفت: خروج احتمالی آمریکا از برجام، تاثیر واقعی و عملیاتی منفی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: به دلیل اقدامات آمریکا، ریسک سیستماتیک فعالیت اقتصادی در کشور افزایش یافته و منافع مورد انتظار از برجام به نحو مناسبی برآورد نشده است؛ اکنون با تهدید برجام، فضای اقتصادی کشور متحمل هزینه های سنگینی نمی شود؛ البته اثرات روانی خروج از برجام تاثیرات خاص خودش را بر بازارها خواهد داشت.