سیاستهای کلان امریکا بعد از شکل گیری نظام اسلامی در ایران متوجه دو امر متفاوت از یکدیگر بوده است. اولین نگاه در سیاستهای هماهنگ با سعودی در حوزه محدود نمودن سیطره تفکر شیعه در منطقه شکل گرفته بود که این طرح با همه هزینه هایی که با پشتوانه جیب نفتی سعودی دنبال میشد کاملا به […]

سیاستهای کلان امریکا بعد از شکل گیری نظام اسلامی در ایران متوجه دو امر متفاوت از یکدیگر بوده است.

اولین نگاه در سیاستهای هماهنگ با سعودی در حوزه محدود نمودن سیطره تفکر شیعه در منطقه شکل گرفته بود که این طرح با همه هزینه هایی که با پشتوانه جیب نفتی سعودی دنبال میشد کاملا به شکست انجامید و ایران بعد از صدام نفوذ بلامنازع خود در عراق را به نفوذ جریان حزب الله و سپس گسترش دایره مقاومت از لبنان به سوریه و حتی یمن تسری بخشیدو همین ناکامی موجب تغییر در استراتژی آمریکا و سعودی در منطقه گردید و راهبرد بوجود آوردن داعش در ضمیمه آن هدف نسبتا بلند مدت تر شکل گرفته است که انهم به نتیجه نرسید اساسا آمریکا به این می اندیشد که منطقه باید از کشورهای صاحب ایدئولژی تشکیل شود و به عبارتی کردستان با منویات جداگانه  عراق در سه بخش شیعه و سنی و کردستان و ترکیه شیعه و سنی و سکولار و سوریه نیز بعد از ناکامی داعش به سه بخش سکولارکردی و سنی و علوی تقسیم شود تا زمینه تعارضات دائمی در منطقه جای نفس کشیدن برای رژیم صهیونیستی که خود یکی از همین کشورهای صاحب ایدئولژی خواهد بود، فراهم اید. البته واضح و روشن است که  منطقه غرب اسیا همیشه دستخوش نگرانی های رژیم صهیونیستی از ناامنی و ایجاد بلوا با پیاده کردن طرح های ضد امنیتی بوده است. طیپ رجب اردوغان ، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه اول اردیبشت ۹۷ در یک سخنرانی‌ از وجود تلاش‌هایی برای اجرای نقشه‌ای خبر داد که هدف آن ترسیم مرزهای کشورهای منطقه است که از عراق و سوریه شروع شده و به زودی بر گُرده ترکیه سنگینی خواهد کرد.

سردبیر روزنامه سایبری رأی الیوم بعد از اظهارات اردوغان نوشت آمریکا در تدارک تقسیم کشورهای مستعد مقاومت به پاره های کوچک بوده و لذاست که طرح تجزیه آمریکا برای کشورهای منطقه غرب آسیا وارد مرحله دوم شده است و پس از موفقیت در تقسیم سوریه، تجزیه ترکیه کلید خواهد خورد.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه سایبری «رأی الیوم» روز یکشنبه قبل و به عبارتی درست یک روز بعد از افشای طرح تجزیه کشورهای منطقه توسط اردوغان در یادداشتی با اشاره به اظهارات اردوغان که گفته حمایت آمریکا از شبه نظامیان کُرد سوری و تسلیح آن‌ها امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کند، نوشت که این گونه‌ تهدیدها جدید نبوده و قابل پیش بینی بود، ولی آنچه حائز اهمیت است نحوه مقابله با خطراتی است که ترکیه را تهدید می‌کند.

این روزنامه با قلم عطوان می‌نویسد، هدف آمریکا از این نقشه تجزیه کشورهای منطقه غرب آسیا و تشکیل کشورهای جدیدی براساس فرقه و نژاد است و این نقشه از هفت سال پیش آغاز شده و بوجود آمدن داعش بخش از این نقشه راه بوده است.

سردبیر رأی الیوم معتقد است آمریکا و کشورهای غربی مانند فرانسه و انگلیس بر این باورند که طرح تغییر مرزهای کشورهای منطقه می‌تواند از طریق تجزیه داخلی و تشکیل کشورهای متخاصم در سایه ضعف دولت مرکزی صوری و شکننده، سه کشور سوریه، عراق و ترکیه را از بین خواهد برد و این به نفع منافع رژیم اسرائیل بوده و ضامن آن به عنوان قدرتی منطقه‌ای در غرب آسیاست.

لذا در این مقاله  به وضع و شرایط عراق اشاره می‌کند و می‌نویسد حمله سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس موفق شد عراق را به سه منطقه شیعیان، سنی‌ها و کردها تقسیم کند و آمریکا هم‌اکنون قصد دارد همین سناریو را در سوریه اجرا و کشوری کُردی در شمال، کشور شمّریه در شرق فرات و حورانیه در جنوب غربی سوریه را ایجاد کند. به نظر عطوان، آمریکا و متحدان غربی اش، قصد دارند با تجزیه سوریه زمینه را برای تجزیه ترکیه در مرحله سوم که آخرین مرحله است، فراهم کنند.

نویسنده مشهور جهان عرب در مورد توانایی ترکیه برای مقابله با این نقشه آمریکا معتقد است که ترکیه به تنهایی توان مقابله با این توطئه را که به دنبال تغییر مرزها و تشکیل کشورهای جدید است، ندارد مگر آنکه با همسایگان سوری و عراقی خود در چارچوب راهبردی قوی همکاری کند.

او ادمه می دهد: «متأسفانه ترکیه به دنبال این همکاری نیست، یک روز در زمین آمریکا بازی می‌کند، روز دیگر در زمین روس‌ها و متحدان آن. از طرفی بیانیه‌ای صادر می‌کند و از حمله موشکی سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه حمایت می‌کند».

عبدالباری عطوان در پایان می‌نویسد، طرح اجرای انتخابات زودهنگام از سوی اردوغان، منعکس‌کننده نگرانی حاکم بر حزب «عدالت و توسعه»، حزب حاکم ترکیه به رهبری اردوغان و متحدان این حزب است. عطوان در نهایت اینگونه نظر میدهد که اگر ترکیه با عراق و سوریه همکاری نکند، تجزیه خواهد شد.

البته سناریوی دیگری هم قابل تعریف است و آن اینکه در پنهان ذهن و یک تبانی مخفی اردوغان برای این که نقش مخالف را بازی نموده ولی برای متحد اروپا نمودن بخش غربی ترکیه تلاش داشته باشد نیز متصور است.

تذبذب رفتار اردوغان در هر دم با سیاستی و گاها صد درصد متضاد بایکدیگر برقص آمدن بالاخره نهاد متلون او را لو خواهد داد.

آنچه مهم است و برای ما در اهمیت درجه اول واقع است اینکه فعلا زمینه کوتاه مدتی برای از بین بردن یک پارچگی ایران فراهم نیست و تمام دقت و دکترین نظامی ما باید در محور ناکام ماندن امریکا در تجزیه کشورهای منطقه متمرکز گردد. والسلام

حمید رضا نقاشیان