تشخیص ۱۰ نوع سرطان با آزمایش خون جدید
تشخیص ۱۰ نوع سرطان با آزمایش خون جدید

محققان می گویند شیوه جدیدی را برای انجام آزمایش خون ابداع کرده اند که با استفاده از آن می توان ۱۰ نوع سرطان را حتی در مراحل اولیه شکل گیری این بیماری شناسایی کرد. پژوهشگران می گویند دقت این روش در زمینه شناسایی انواع سرطان بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است و انتظار می رود […]

محققان می گویند شیوه جدیدی را برای انجام آزمایش خون ابداع کرده اند که با استفاده از آن می توان ۱۰ نوع سرطان را حتی در مراحل اولیه شکل گیری این بیماری شناسایی کرد.

پژوهشگران می گویند دقت این روش در زمینه شناسایی انواع سرطان بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است و انتظار می رود با تکامل آن دقت نتایج حاصل از این آزمایش خون باز هم افزایش یابد.

دانشمندان شاغل در مرکز روزول پارک در نیویورک آمریکا که این روش جدید آزمایش خون را ابداع کرده اند می گویند تازه در آغاز راه هستند و باید نمونه های خون بیشتری جمع آوری شود تا دقت این روش جدید به طور کامل مشخص شود.

در این روش بخش هایی از دی ان ای انسان که از سلول های سرطانی جدا شده و وارد خون افراد شده اند، مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند. تا به حال از این طریق نمونه های خون ۸۷۸ نفر که ابتلای آنها به سرطان قبلا تشخیص داده شده و همین طور نمونه های خون ۷۴۹ نفر دیگر که سرطان نداشته اند مورد بررسی قرار گرفته است.

دقیق ترین نتایج این تحقیق مربوط به تشخیص سرطان تخمدان بوده که با دقت ۹۰ درصد صورت گرفته است. دقت این آزمایش خون برای تشخیص سرطان پانکراس هم در حدود ۸۰ درصد بوده است.

از این شیوه برای تشخیص سرطان های کبد، غدد لنفاوی و میلوم چندگانه (نوعی از سرطان خون) با دقت ۸۰، ۷۷ و ۷۳ درصد استفاده شده است. دقت این آزمایش خون برای تشخیص سرطان های ریه، مری و سر و گردن بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است.