لزوم توجه بیشتر به تصویرگری
لزوم توجه بیشتر به تصویرگری

کیانوش غریب‌پور گفت: ما در ابتدا تصویرگری را فقط در کتاب‌های کودک می‌دیدیم اما به تدریج این هنر تخصصی‌تر شد.  نشست خبری هفته تصویرگری عصر امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست کیانوش غریب‌پور دبیر هنری هفته تصویرگری گفت: امسال دومین هفته تصویرگری که دارای تقویم ثابت است را برگزار می‌کنیم البته […]

تصویرگری

کیانوش غریب‌پور گفت: ما در ابتدا تصویرگری را فقط در کتاب‌های کودک می‌دیدیم اما به تدریج این هنر تخصصی‌تر شد.

 نشست خبری هفته تصویرگری عصر امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست کیانوش غریب‌پور دبیر هنری هفته تصویرگری گفت: امسال دومین هفته تصویرگری که دارای تقویم ثابت است را برگزار می‌کنیم البته تا کنون مجموعاً ۶ دوره هفته تصویرگری را به صورت غیرمنظم برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: سال گذشته در خلال هفته تصویرگری دو اقدام بزرگ صورت گرفت اول این که پانزدهم آبان‌ماه به عنوان روز تصویرگری اعلام شد و دیگری این که نشان «آبان» به عنوان عالی‌ترین جایزه هنر تصویرگری در کشور تاسیس شد.

غریب‌پور با بیان این که در هفته تصویرگری امسال یک نمایشگاه اصلی به نام «ما تصویرگر خود هستیم» برگزار می‌شود گفت: این نمایشگاه به عنوان یک بیانیه جمعی در دفاع از هنر تصویرگری است زیرا تصویرگری بیش از سایر هنرهای تجسمی مورد بی‌مهری قرار گرفته است. موضوع این نمایشگاه «اتوپرتره» است که با استقبال بسیار خوب هنرمندان مواجه شد و تا کنون حدود ۱۸۰ اثر برای این نمایشگاه ارسال شده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه دیگری با عنوان «جهان تازه تصویرگری» با موضوع پرداختن به مارکت‌های تصویرگری، توسعه حرفه تصویرگری و پرداختن به جنبه‌های مغفول‌مانده برگزار خواهد شد. ما در ابتدا تصویرگری را فقط در کتاب‌های کودک می‌دیدیم اما به تدریج این هنر تخصصی‌تر شد.

دبیر هنری هفته تصویرگری با اشاره به برپایی نمایشگاه «آبان» در گالری میرمیران خانه هنرمندان گفت: در این نمایشگاه آثار سه نفر از هنرمندانی که سال گذشته موفق به دریافت نشان «آبان» شده‌اند به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین نمایشگاهی با عنوان «تصویرگران شهر» با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران برپا خواهد شد که در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ اثر از تصاویری که در سال‌های ۹۰ تا ۹۶ روی دیوارهای تهران نقش بسته است را به نمایش خواهیم گذاشت.

وی تصریح کرد: اتفاق مهم در هفته تصویرگری امسال برگزاری همایشی با موضوع کتاب‌های تصویری است که با همکاری انجمن نویسندگان برپا خواهد شد و تلاش می‌کنیم که برای آن سند مکتوب نیز تدوین کنیم. همچنین سعی داریم نسخه دوم «تعرفه تصویرگران» را نیز در این هفته منتشر کنیم؛ هرچند این تعرفه یک نظام‌نامه حرفه‌ای است اما ضمانت اجرایی منسجمی برای آن وجود ندارد اما به هر صورت این تعرفه حامی هنرمندان تصویرگر است.

غریب‌پور درباره اعطای نشان «آبان» گفت: این نشان در ۴ شاخه با تشخیص هیئت داوران به هنرمندان اعطا می‌شود. اول «نام بزرگ تصویرگری» که به یک استادبزرگ در رشته تصویرگری اعطا می‌شود؛ دوم «نام آشنای تصویرگری» که به یک چهره خوشنام، پرکار و شناخته‌شده اهدا می‌شود؛ سوم «نام نوی تصویرگری» که به یک چهره درخشان و جدید اهدا می‌شود و چهارم «نام همگام تصویرگری» که به فردی اعطا می‌شود که لزوماً تصویرگر نیست اما با توجه به فعالیت حرفه‌ای خود به این هنر کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: تمامی هنرمندان و علاقه‌مندان می‌توانند نامزدهای مورد نظر خود برای دریافت نشان را از طریق ایمیل به دبیر جشنواره معرفی کنند.

در ادامه این نشست علی بوذری رئیس شورای سیاستگذاری انجمن تصویرگران گفت: در سال‌های اخیر موضوع کتاب‌های تصویری مورد توجه قرار گرفته است. تفاوت کتاب‌های تصویری با کتاب‌های مصور در این است که در کتاب‌های تصویری یکی از ارکان اصلی کتاب، تصویر است و حتی ممکن است که کتاب فاقد متن باشد.

وی با بیان این که فراخوان همایش کتاب‌های تصویری از اواسط تابستان منتشر شد گفت: در هیئت علمی این همایش اساتیدی از دانشگاه‌ شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه هنر و انجمن تصویرگران حضور دارند؛ ما در ترکیب هیئت علمی سعی کردیم که هم تصویرگران حضور داشته باشند و هم مباحث آکادمیک توسط اساتید دانشگاهی مطرح شود. این همایش در روز پنجشنبه یازدهم آبان‌ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار می‌شود و طی آن حدود ۱۸ مقاله ارائه خواهد شد که امیدوار هستیم بتوانیم این مقالات را در قالب کتاب منتشر کنیم.