انگیزه های اجتماعی به شدت در مصرف معتادان ، دخالت دارد
انگیزه های اجتماعی به شدت در مصرف معتادان ، دخالت دارد

وزیر کار ، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: عوامل گرایش به اعتیاد از جمله انگیزه های اجتماعی رو آوردن به آن و طبقات اجتماعی مصرف کننده فرق کرده است و این مساله نیاز به بررسی و دانش جدید برای کاهش آسیب دارد. علی ربیعی روز چهارشنبه در یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد در سالن همایش […]

ربیعی

وزیر کار ، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: عوامل گرایش به اعتیاد از جمله انگیزه های اجتماعی رو آوردن به آن و طبقات اجتماعی مصرف کننده فرق کرده است و این مساله نیاز به بررسی و دانش جدید برای کاهش آسیب دارد.

علی ربیعی روز چهارشنبه در یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد در سالن همایش های رازی افزود: انگیزه های اجتماعی به شدت در مصرف معتادان ، دخالت دارد و این انگیزه های اجتماعی با انگیزه های اجتماعی ۳۰ سال گذشته فرق کرده است.
وی ادامه داد: طبقه اجتماعی مصرف کنندگان مواد مخدر نیز تغییر کرده است؛ در گذشته هنگام بحث اعتیاد، ذهن بی اختیار به سمت محله های خاص یا طبقات اجتماعی خاصی می رفت اما امروز این مرزها برداشته شده است.
وزیر کار گفت: امروز روابط و عوامل سنتی در گرایش به اعتیاد ، دستخوش تغییرات زیادی شده است و بطورمثال تنوع مصرف نیز متفاوت شده و این تغییرات نیاز به دانش جدیدی دارد.
ربیعی تاکید کرد: باید روی عوامل گرایش به اعتیاد بیش از گذشته بررسی کرد و بطورمثال باید به این سئوالات پاسخ داد که آیا افسردگی به تنهایی اعتیاد به دنبال دارد ، فقر در بروز اعتیاد موثر است یا اینکه ناکامی های اجتماعی -برغم اینکه فرد کامروایی های ظاهری دارد و دیگران حسرت آن را می خورند ، در آن دخالت دارد و اینکه آیا کنش های سیاسی بر سمت و سوی مصرف مواد، تاثیری دارد.
وی اضافه کرد: هنگامی که ظرفیت های بومی جامعه نتواند به حجم مساله ای پاسخ بدهد ، آن مساله می تواند تبدیل به آسیب شود ؛ امروز ابزارهای اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی کشور نتوانسته اند به پدیده اعتیاد برغم آنکه زندگی ما را درگیر کرده است، پاسخ دهند.
وزیر کار گفت: ظرفیت موجود جامعه برای کنترل و محدود سازی پدیده هایی مانند اعتیاد کافی نیست و نیاز به راهکارهای جدیدی در این زمینه داریم.
ربیعی با اشاره به بین المللی بودن مساله اعتیاد افزود: در مساله حمل و فروش مواد مخدر ، انگیزه های اقتصادی دخالت دارند.
یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد در ۲۵ موضوع از پیشگیری و درمان و کاهش آسیب تا جنبه های مختلف اجتماعی، زیستی و روانی با محور گفتمان اجتماعی، برگزار شده است.
گفتنی است ۶۴۳ مقاله در این کنگره پذیرش شده و ۴۲ پنل تخصصی و سه کارگاه برگزار می شود.
این کنگره بین‌المللی به مدت سه روز با حضور مهمانانی از اسپانیا، اتریش، استرالیا، یونان و ترکیه ادامه دارد.