تفاوت گزارشگران ایرانی‌ و خارجی
تفاوت گزارشگران ایرانی‌ و خارجی

محمدرضا احمدی درباره‌ی عملکرد گزارشگران در بازی‌های جام جهانی گفت: شیوه گزارشگری ما با برخی از کشورهای دیگر متفاوت است. گاهی در یک شبکه انگلیسی‌زبان، دو نفر مسابقه را گزارش می‌کنند، یا مانند ما اسامی همه بازیکنان را نمی‌گویند و فقط صحنه‌های حساس را گزارش می‌کنند. این گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی درباره‌ی ویژگی‌های یک […]

محمدرضا احمدی درباره‌ی عملکرد گزارشگران در بازی‌های جام جهانی گفت: شیوه گزارشگری ما با برخی از کشورهای دیگر متفاوت است. گاهی در یک شبکه انگلیسی‌زبان، دو نفر مسابقه را گزارش می‌کنند، یا مانند ما اسامی همه بازیکنان را نمی‌گویند و فقط صحنه‌های حساس را گزارش می‌کنند.

این گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی درباره‌ی ویژگی‌های یک گزارشگر اظهار کرد: گزارشگر ابتدا باید یک دستگاه صدایی و گویش سالم داشته باشد که ما در مسابقه آقای گزارشگر بارها درباره آن بحث کردیم. گزارشگر باید بتواند حروف را به خوبی بیان کند و سین و شین او نزند. ورزش سراسر نشاط و نکات مثبت است و فردی که می‌خواهد گزارش ورزشی انجام دهد باید بتواند نشاط و انرژی را به خواننده منتقل کند.

او ادامه داد: نکاتی که برای گزارش مسابقات ورزشی بخصوص در زمینه فوتبال باید رعایت شود، این است که گزارشگر باید بتواند هیجان را به موقع، درست و به جا منتقل کند و بتواند به موقع از جملات و اطلاعاتی استفاده کند که صحنه‌ها را از دست ندهد. گزارشگر باید فن بیان خوبی داشته باشد و باید بتواند مسلسل‌وار و تند تند صحنه‌های هیجانی را گزارش کند. بیننده‌ها و مخاطبان به دلیل دسترسی مناسب به اینترنت و مجلات، اطلاعات زیادی درباره چهره‌های ورزشی و بازیکنان دارند و این مساله کار گزارشگر را سخت می‌کند و باید به مخاطب اطلاعاتی بدهد که تازگی داشته باشد نه اطلاعاتی که در سایت‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده و شنیده است و دیگر برای او جذابیتی ندارد.

او ادامه داد: فردی که می‌خواهد در سطح بالایی گزارش کند و گزارش او به مخاطب لذت بدهد باید این موارد را رعایت کند. این فرد باید اطلاعات به‌روز و دقیق داشته باشد و لحظه به لحظه صحنه‌ها را بیان کند و هیجان را به موقع به مخاطب منتقل کند و جملات را به خوبی بگوید که صحنه‌ها را از دست ندهد. همچنین مهمترین ویژگی این است که بداند چه مطلبی را کجا بگوید که برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

این گزارشگر به مقایسه گزارشگری در ایران و کشورهای دیگر پرداخت و گفت: زمانی که گزارشگر در رادیو یک مسابقه را گزارش می‌کند، باید مداوم تصویرسازی کند و همه اطلاعات را بدهد چون مخاطب از طریق صدای او اطلاعات خود را کسب می‌کند. زمانی که به تلویزیون‌های کشورهای دیگر سر می‌زنیم، متوجه می‌شویم که نحوه گزارش آن‌ها با ما متفاوت است و شاید تنها کشورهای عربی و برخی از شبکه‌های اسپانیایی و ایتالیایی مانند ما هستند و جملات را پشت هم می‌گویند. اما در یک شبکه انگلیسی‌زبان می‌بینید که سکوت زیاد است و گاهی دو نفره مسابقه را گزارش می‌کنند؛ یک فرد به عنوان کارشناس، اطلاعات را در حین گزارش می‌گوید و یک نفر فقط بازی را گزارش می‌کند. آن‌ها مانند ما اسامی همه بازیکنان را نمی‌گویند و هر اتفاقی که بیفتد را بازگو نمی‌کنند و تنها صحنه‌های حساس را می‌گویند. البته گزارشگران صداوسیما خوب و جذاب گزارش انجام می‌دهند و مخاطب ترجیح می‌دهد با وجود شبکه‌های اینترنتی از طریق شبکه‌های سه و ورزش، فوتبال را ببیند.

او ادامه داد: به نظرم جذابیت گزارشگری ما همچنان بالاست و اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و سعی می‌شود که به استانداردها برسیم. امسال نیز مانند دوره‌های گذشته، قبل از شروع جام جهانی جلساتی را با گزارشگران تشکیل دادیم تا به جمع‌بندی برسیم برای اینکه اسامی بازیکنان را یکسان تلفظ کنیم و مخاطب نیز اسامی را درست بشنود و یاد بگیرد. سطح دانش گزارشگران در حال افزایش است زیرا اطلاعات مردم بالا رفته بنابراین گزارشگر باید مطالعه کند تا بتواند خوراک لازم و کافی را به مخاطب خود تقدیم کند.

احمدی درباره رویکرد برنامه ۲۰۱۸ در مقاطعی که مسابقات جام جهانی برگزار نمی‌شوند، اظهار کرد: در تاریخ‌هایی که مسابقات فوتبال پخش نمی‌شود، سعی کنیم که به تحلیل و کارشناسی بپردازیم و از فوتبالیست‌های خودمان که درگیر جام جهانی بودند، دعوت کنیم تا از حال و هوای مسابقات جام جهانی بگویند. باید بدانیم که عملکرد تیم ما فوق‌العاده و جذاب بود و ما باید در برنامه‌ها عملکرد تیم‌های دیگر را نیز بررسی کنیم. گروه آنالیز ما فوق‌العاده کار می‌کند و باید سعی کنیم که تاکتیک‌ها و سیستم‌های تیم‌های مختلف را از طریق گروه آنالیز خود مورد بررسی قرار دهیم. همچنین تلاش کنیم که از زوایای مختلف آیتم‌هایی که داریم را به علاقه‌مندان ارائه کنیم. یکسری از آیتم‌ها و بخش‌هایی را داریم که جذاب هستند و در عین حال خنثی؛ یعنی این آیتم‌ها به زندگی چهره‌های ورزشی، محل زندگی آن‌ها و صحبت‌های اطرافیان درباره زحمات آن‌ها می‌پردازند که مورد پسند مخاطبان است. لوکاکو و مسی از جمله افرادی هستند که در برنامه خود به آن‌ها پرداخته‌ایم.

این مجری برنامه‌های ورزشی در پایان گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: هر تهیه‌کننده و تیم برنامه‌ساز برای خود، یکسری فعالیت‌ها و بخش‌هایی را دارد که سعی می‌کنند مخاطب را راضی نگه دارند. ما در برنامه «۲۰۱۸» رامین رضاییان، مجید حسینی و امید ابراهیمی را به عنوان مهمان داشتیم. همچنین وحید امیری و علیرضا بیرانوند که پس از بازگشت تیم ملی به شهر خودشان یعنی لرستان رفتند، قرار است در تاریخ‌هایی که مسابقات جام‌جهانی برگزار نمی‌شود، مهمان برنامه ما باشند. برنامه‌های شبکه‌های دیگر نیز باید سعی کنند که تحلیلی باشند و آمار و ارقام را مرور کنند و از زوایای مختلف می‌توان بازی‌ها را بررسی کرد.