تلاش های دولت ترامپ برای از بین بردن برجام
تلاش های دولت ترامپ برای از بین بردن برجام

معاون اول رئیس جمهور گفت: پیشگیری از فساد نیز باید اقدامات جدی خصوصاً در حوزه ادارات و سازمان ها با اعمال سیستم های نظارت و بازرسی انجام شود.  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور با بیان اینکه فرمانداران بالاترین مقام اداری […]

معاون اول رئیس جمهور گفت: پیشگیری از فساد نیز باید اقدامات جدی خصوصاً در حوزه ادارات و سازمان ها با اعمال سیستم های نظارت و بازرسی انجام شود.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور با بیان اینکه فرمانداران بالاترین مقام اداری و نماینده دولت در سطح شهرستان ها هستند، گفت: چهره دولت در شهرستان ها فرمانداران هستند که باید در اداره یک شهرستان در بحث های توسعه ای، سیاسی، فرهنگ و اجتماعی مشارکت و حضور فعال داشته باشند.

وی افزود: حضور فرمانداران می تواند حس دولت‌داری را در مردم تقویت کند، مردم باید احساس کنند که دولت وجود دارد چراکه زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات است.

جهانگیری ادامه داد: مهمترین وظیفه فرماندار شناخت دقیق از چالش ها و فرصت های موجود در حوزه ماموریت خود است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تدوین برنامه هایی متناسب با شرایط منطقه ای کشور گفت: برنامه ای که رئیس جمهور در انتخابات اعلام می کند، یکی از افق های کشور است اما باید در شهرستان ها هم این افق ها توسط فرمانداران تعریف شود.

وی افزود: یکی از مهمترین تهدیدات برای فرمانداران مسئله روزمرگی است که گاهی به همین دلیل از مسائل اصلی کشور غافل می شویم. زمان کار و بالا بردن امید مردم برای آینده ای روشن است. مسئولیت مهمی را در مقطع مهمی بر عهده گرفتیم، چرا که سرعت تحولات بین المللی و منطقه ای زیاد شده است.

جهانگیری با بیان اینکه این سرعت تغییرات به معنای تحولات در حوزه های مختلف است، تاکید کرد: مسائل نو، اقتصادات نوینی می خواهد. جامعه ما هم به سوی تنوع و هم به سوی تفاوت می رود که هم می تواند فرصت باشد و هم می تواند تهدیدی برای از هم گسیختگی اجتماعی باشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: از نقد و اعتراض مردم نباید نگران باشیم. اعتراضات دی ماه در کشور، زیان ها و خساراتی داشت، اما منافعی هم داشت از جمله اینکه تقریباً همه شخصیت های ملی کشور گفتند که اعتراض حق مردم است. اگرچه این اعتراضات در مواردی با شعارهای نامربوط همراه بود.

وی گفت: آنچه باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم این است که نگذاریم حس نفرت و کینه نسبت به مسئولین کشور به وجود آید. هنر ما این است که اعتراض مردم را به رسمیت بشناسیم و در قدم بعدی برای آن پاسخی داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه به دبیرخانه دولت ماموریت دادیم تا پاسخگویی به اعتراضات را به حالت قانونی دربیاورد، اظهارداشت: مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور، راه حل تکنیکی و فنی ندارند. البته برای تمام مشکلات راه حل های تکنیکی و فنی وجود دارد اما امروز مسائل اصلی کشور بدون تردید راه حل سیاسی دارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر می خواهیم به ابرچالش های کشور پاسخ دهیم، باید راه حل سیاسی را در پیش گیریم.

وی با اشاره به اینکه تقویت جامعه مدنی در وضعیت فعلی، تقویت دولت و نظام است، تصریح کرد: گاهی به گونه ای صحبت می کنیم که گویی چهارسال از انتخابات گذشته است. در حالی که انتخابات چند ماه پیش بود. مردم روش مشخصی را انتخاب کرده اند. نباید عده ای کاری کنند که مردم احساس کنند مطالبات و خواسته هایشان دیگر از طریق انتخابات محقق نخواهد شد.

جهانگیری افزود: ما روی عهدی که با مردم بسته ایم، ایستاده ایم و دولت و به تبع آن استانداران و فرمانداران باید نماینده خاص مردم باشند.

معاون اول رئیس جمهور نامه امیرالمومنین به مالک اشتر را به بهترین منشور حکمرانی برشمرد و خاطرنشان کرد: التزام به رای و خواست مردم فقط یک توصیه نیست بلکه برنامه است. دستگاه بزرگ دولت باید بداند که از رای مردم برخواسته و به آن متعهد است. دولت باید هم ارتباط خود با مردم را قوی کند و هم برای جامعه مطالبه گر شهروندان پاسخ داشته باشد و مدافع حقوق اساسی آنها باشد که منشور حقوق شهروندی ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور در همین راستا است.

وی تاکید کرد: تقویت حقوق اساسی مردم و حفظ دولتداری در کنار هم می توانند به پیشرفت کشور کمک کنند.

جهانگیری در خصوص لزوم بحث مبارزه با فساد اظهار داشت: در خصوص این موضوع و مبارزه جدی با فساد، از اول سال ۹۷ با رویکردی جدید به این موضوع خواهم پرداخت. نه این شیوه تاختن به مدیران کشور تحت عنوان حقوق نجومی را قبول دارم و نه رها کردن آن را. اتفاقاً فسادهای بزرگی هم در کشور وجود دارد نآنآنچکه باید در یک رابطه تنگاتنگ بین دولت و قوه قضائیه به آن پرداخته شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در خصوص بحث پیشگیری از فساد نیز باید اقدامات جدی خصوصاً در حوزه ادارات و سازمان ها با اعمال سیستم های نظارت و بازرسی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه فرمانداران باید به صورت جهادی و تمام وقت پای کار بایستند، اظهارداشت: بی انگیزگی به هیچ وجه قابل قبول نیست و مدیران باید همه انگیزه کارکردن داشته باشند. سال ۹۷ باید با برنامه های جدی تری پیش برویم. البته در سال ۹۶ هم دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم.

جهانگیری افزود: در عرصه بین الملل در سال ۹۶ شاهد بودیم که آمریکا تمام تلاش خود را برای از بین بردن برجام به کار بست اما همیشه تنها ماند. در سازمان ملل نیز در بحث اعتراضات که به دنبال ایجاد فضا علیه جمهوری اسلامی ایران بود، باز هم تنها ماند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش های دولت ترامپ برای از بین بردن برجام تصریح کرد: برجام بیش از آنکه متن آن مهم باشد، روح آن مهم است که روح همکاری با ایران و ایجاد فضای تعامل با ایران است و ترامپ ضربه زدن به روح برجام را دنبال می کند.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت در سال ۹۶ گفت: بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را با کشورهای دنیا نهایی کردیم که بیش از ۳۰ میلیارد دلار آن به صورت قرارداد منعقد شده است. روابطمان را با کشورهای مختلف مانند چین و روسیه و هند توسعه خواهیم داد. با اروپایی ها نیز راهکارهای مختلفی را از جمله گشایش خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری با ایتالیا بررسی می کنیم.

جهانگیری ادامه داد: گاهی اوقات نکات منفی توسط برخی افراد آنقدر تکرار می شود که باورمان می شود مشکلات عدیده و بنیادین وجود دارد. تمام فشار آمریکائی ها و غربی ها برای این است که نظام ما را نظامی ناکارآمد جلوه دهند. عده ای نیز در داخل برای مقابله با آنها مدام می گویند دولت ناکارآمد است. در حالی که هردوی این جریان ها به تضعیف نظام دامن می زند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در مقطعی مسائلی بر کشور گذشت که نگذاشتند آنطور که باید گفته شود و این نگفتن ها باعث شد تا امروز عامل آن مسائل حرف از انتخابات زودهنگام و مهندسی نشده بزند.

وی با بیان اینکه استانداران باید در سال ۹۷ تحرک خوبی را در کشور ایجاد کنند، اظهارداشت: اعتبار تخصیص داده شده برای توسعه روستائی با درصد سود کم، اعتباری، رانت آور است و استانداران و فرمانداران دقت کنند تا از این اعتبار برای مصارف دیگر استفاده نشود و صرفاً به بحث اشتغال روستایی تخصیص یابد.

جهانگیری با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز گفت: باید تلاش کنیم تلفات جاده ای به حداقل ممکن برسد. در ماه های گذشته اخبار بسیار بدی در کشور داشتیم و باید تلاش کنیم شادی و نشاط را در کشور بیشتر کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با تاکید بر لزوم کنترل بازار شب عید گفت: دستگاه های نظارتی، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه های مختلف باید بر بازار شب عید نظارت کنند تا زمینه گرانی کالاها در بازار به وجود نیاید.