ممکن است قراردادی که مدعی شده به تهدید هسته‌ای کره شمالی پایان می‌دهد،کارآمد نشود
ممکن است قراردادی که مدعی شده به تهدید هسته‌ای کره شمالی پایان می‌دهد،کارآمد نشود

دونالد ترامپ اظهار کرد، “ممکن است” قراردادی که مدعی شده به تهدید هسته‌ای کره شمالی پایان می‌دهد، کارآمد نشود.  به نقل از روزنامه گاردین، یک روز پس از آن که گزارش شد پیونگ‌یانگ غنی‌سازی اورانیوم را در پایگاه‌های سری خود افزایش داده، مصاحبه‌ای با دونالد ترامپ،رییس جمهور آمریکا از شبکه Fox Buseness منتشر شد. ترامپ درباره اینکه […]

دونالد ترامپ اظهار کرد، “ممکن است” قراردادی که مدعی شده به تهدید هسته‌ای کره شمالی پایان می‌دهد، کارآمد نشود.

 به نقل از روزنامه گاردین، یک روز پس از آن که گزارش شد پیونگ‌یانگ غنی‌سازی اورانیوم را در پایگاه‌های سری خود افزایش داده، مصاحبه‌ای با دونالد ترامپ،رییس جمهور آمریکا از شبکه Fox Buseness منتشر شد.

ترامپ درباره اینکه به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعتماد دارد یا خیر گفت: من با او توافقنامه تنظیم کردم، ما با هم دست دادیم و واقعا فکر می‌کنم که رفتار او صادقانه بود.

رییس جمهور آمریکا ادامه داد، “ممکن است” چنین مساله‌ای به درستی پیش نرود و نتیجه‌ای که انتظار می‌رود را نداشته باشد.

او در این باره گفت: آیا ممکن است این توافق کارامد باشد؟ من یا شما تا به حال با قراردادهایی روبه‌رو شده‌ایم که طرف مقابل با آن همکاری نکند؟بله، ممکن است.

این اظهارات ترامپ اما با صحبت‌هایش پس از بازگشت از نشست سنگاپور متفاوت بود. او پس از دیدار با کیم جونگ اون گفته بود، کره شمالی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را پایان داده است.

ترامپ پس از بازگشت به آمریکا از سنگاپور در توییتر خود نوشت: سفری طولانی داشتم اما حالا همه نسبت به زمانی که به کاخ سفید آمدم، احساس امنیت بیشتری دارند. دیگر تهدیدی هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود ندارد. نشست با کیم جونگ اون تجربه‌ای جالب و بسیار مثبت بود. کره شمالی برای آینده پتانسیل زیادی دارد.

ترامپ در گفت‌وگو با فاکس همچنین در تلاش بود تا بهایی که آمریکا برای دستیابی به این توافق پرداخت کرده را کمتر از چیزی که هست نشان دهد و بر به دست آمدن این توافق بدون دادن هیچ امتیازی تاکید کند.او در این باره گفت: ما چیزی به آنان ندادیم. فکر کنید که واقعا من چه کردم؟! من به سنگاپور رفتم و با کیم جونگ اون دیدار کردم و چیزی به او ندادیم.

ترامپ همچنین مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی را که هدف بازدارندگی در برابر کره شمالی را دنبال می‌کرد، متوقف کرده است. رییس جمهور آمریکا در خصوص توقف این مانورها به فاکس گفت: این مانورها که آن‌ها را “بازی جنگی” می‌نامم، هزینه زیادی داشت. هر شش ماه یک بار بمب هایی را به همه جا پرتاب می‌کنند و این کار به طرز غیرقابل باوری هزینه‌بر است.

شبکه خبری NBC و واشنگتن پست گزارش کرده‌اند که کره شمالی در تلاش است تا به طور مخفیانه به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد. یک گروه نظارتی نیز هفته گذشته گزارش کرد، پیونگ‌یانگ در ایجاد یک راکتور هیته‌ای پیشرفتی سریع داشته است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به شبکه CBS گفت، درباره چنین گزارش‌هایی و “هرچیزی که به مسائل اطلاعاتی مربوط می‌شود” اظهار نظر نمی‌کند.

بولتون اظهار کرد، ترامپ بازیچه کیم قرار نگرفته و کاملا از “الگوی رفتاری کره شمالی در مذاکره با آمریکا آگاه است”.

او ادامه داد: ما دقیقا می‌دانیم که ریسک آنان برای ما این است که از مذاکرات استفاده می‌کنند تا زمانی خود را برای ادامه برنامه تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی هسته‌ای و موشک‌های بالستیک افزایش دهند.

بولتون افزود: کیم طی مذاکرات سنگاپور بارها تاکید کرده است که با حکومت‌های پیشین کره شمالی تفاوت دارد. ما برنامه‌ای را برای چگونگی منحل کردن تمام برنامه‌های آنان برای تسلیحات کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک طی یک سال تنظیم کرده‌ایم. اگر آنان هم‌اکنون چنین تصمیم استراتژیکی را در نظر داشته و با ما همکاری داشته باشند، می‌توانیم به سرعت در راستای این برنامه پیشروی کنیم و منحل شدن سریع این برنامه‌ها به نفع کره شمالی خواهد بود زیرا پس از آن، تحریم‌هایی که با همکاری کره جنوبی، ژاپن و سایر ظرف‌ها علیه آنان وضع شده، به تدریج برداشته خواهند شد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اوایل ماه جاری میلادی با کیم جونگ اون دیدار می‌کند. رسانه‌های کره جنوبی گزارش کرده‌اند که سونگ کیم، سفیر آمریکا در فیلیپین مذاکراتی را برای ایجاد آمادگی‌های لازم با مقامات کره شمالی در منطقه غیرنظامی‌شده مرز دو کره صورت داده است.

در همین حال، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز به شبکه NBC گفته است، اگر مذاکرات هسته‌ای بی‌نتیجه بماند، کره شمالی “افسوس” خواهد خورد.

گراهام افزود: من خواستار جنگ با کره شمالی نیستم. بهترین و آخرین شانس برای جلوگیری از چنین جنگی، پایان مسالمت‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای این کشور است. در صورتی که از این فرصت استفاده نکرده و با ترامپ هم مثل بقیه بازی کنند، افسوس آن را خواهند خورد.