دیدارمسئولان با هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر
دیدارمسئولان با هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر

تولد را بهانه‌ای برای دورهم جمع شدن قرارداده بودند تا باردیگر دیدارتازه کنند؛ دیدارمسئولان با هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر، که با گذرسالیان سال ازعمرهنری‌شان امروز مویی سپید کرده‌اند و کمترین انتظارشان قدری توجه است. آیین تجلیل ازهنرمندان پیشکسوت متولد تیرماه دیروز (دوشنبه ۲۵ تیرماه) در فضایی صمیمی با حضورمحمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و […]

تولد را بهانه‌ای برای دورهم جمع شدن قرارداده بودند تا باردیگر دیدارتازه کنند؛ دیدارمسئولان با هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر، که با گذرسالیان سال ازعمرهنری‌شان امروز مویی سپید کرده‌اند و کمترین انتظارشان قدری توجه است.

آیین تجلیل ازهنرمندان پیشکسوت متولد تیرماه دیروز (دوشنبه ۲۵ تیرماه) در فضایی صمیمی با حضورمحمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مهدی افضلی رئیس مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و علی محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر در سالن همایش‌های پارسه برگزار شد. مراسمی که هرماه به مدیریت سیدعباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت انجام می‌گیرد.
جان هنر به حرمت است
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی دراین مراسم که اجرای آن را اسماعیل آذر برعهده داشت گفت: پیشکسوتان سرمایه‌های اجتماعی جامعه و خط ارتباطی نسل‌ها با یکدیگرند و می‌توانند با تدبیر پیرانه به شور جوانان بدمند و آن را به یک طلای اجتماعی تبدیل کنند. صالحی جشن تولد هنرمندان پیشکسوت را فرصتی مناسب برای ارج نهادن به این قشرعنوان کرد و گفت: طبیعی است قدم‌های نخست در بحث تکریم، حرمت نهادن به هنرمندان وگپ و گفت‌هایی ازاین دست است که توسط مؤسسه هنرمندان پیشکسوت طراحی شده و بسیارارزشمند است، زیرا که جان هنر به حرمت است و جان انسان هنرمند به این است که احساس کند به او احترام گذاشته می‌شود و قطعاً چنین محفل‌هایی نوعی از توجه به هنر و هنرمند است. او افزود: نقش پیشکسوت و هنرمند درحوزه تصمیم گیری، تصمیم‌سازی و ساختار‌هایی که مربوط به هنر است بایستی بیش ازگذشته پررنگ شود، پیشکسوتان تجربه متراکم هستند و هنرمندان پیشکسوت تجربه‌های خلاق متراکم ، لذا طبیعی است که باید وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به این نکته توجهی بیش ازگذشته داشته باشد چرا که هنرمندان پیشکسوت بازنشستگان خانه‌نشین نیستند بلکه خلاقانی هستند که باید به کمک هنر امروز بیایند و قطعاً نگاه‌ها و نگرش‌های آنها در تصمیم سازی‌ها مورد توجه جدی‌تر قرار بگیرد تا پیشکسوتان هنر در ساختارهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مغفول نباشند وکنار گذاشته تلقی نشوند. وزیر ارشاد گفت: وظیفه ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که پیشکسوتان را به عنوان موزه‌های تاریخ یا آلبوم‌های گذشته نبینیم بلکه آنها جریان خلاق حیات جاری هنر هستند که بایستی این جریان خلاق به فضای موجود متصل شوند.
مردم با احترام ازهنرمندان یاد کنند
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز درسخنانی ضمن تبریک دهه کرامت وسالروز تولد هنرمندان پیشکسوت تیرماه بیان کرد: پیشکسوتان درهرحرفه و رشته‌ای مایه مباهات وافتخار کشورهستند و مردم باید با احترام ازآنها یاد کنند چرا که آنها هستند که کشورمان را به جهانیان معرفی می‌کنند. او افزود: تفاوت نخست بین پیشکسوتان هنرمند با دیگر پیشکسوتان در این است که آنان از قشر خاصی هستند و برای همان قشر ارزشمندند اما مخاطب هنرمندان مردم و همه اقشار جامعه‌اند و به‌صورت فرا قومی و فرا ملی عزیزهستند و در عرصه‌های بین‌المللی هم برای خود و هم کشورشان صاحب احترامند و افتخار می‌آفرینند. تفاوت دیگر آنها درمهارت، ذوق و جوشش زیبایی دستان هنرمندان است که باعث می‌شود تبلور جدیدی در عرصه‌های هنری ایجاد کنند. رئیس شورای شهرتهران با اشاره به اینکه هنرمندان پیشکسوت مشکلاتی نیز دارند و باید به آنها پرداخته شود، گفت: نخستین مشکل که در اولویت قرار دارد حقوق معنوی و مادی هنرمندان است که ضعف در حمایت از آنها موجب شده پیشکسوتان ما روزگار نه چندان مناسبی را سپری کنند. او یکی ازسیاست‌های مدیریت جدید شهری درشورای شهر تهران را گشودن درها وایجاد دسترسی هنرمندان به امکانات این سازمان عنوان کرد و افزود: برای جبران ضعف‌ اقتصاد هنردر جامعه بایستی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ومعاونت فرهنگی شهرداری تهران و دیگر نهادهای مرتبط در این حوزه تحولی ایجاد کنند تا اقتصاد هنر و ضعف‌های مادی آن برطرف شود. او درادامه با یادی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و درآستانه روز پذیرش قطعنامه ۵۹۸ گفت: این قطعنامه در سال ۶۷ صورت گرفت و با پیگیری‌های ایشان به ثمر رسید. هرچند آن دوره حضرت امام خمینی(ره) این پذیرش را «جام زهر» نامیدند ولی تاریخ نشان داد که این جام شهد شیرینی برای جامعه ایران بود که مسائل بسیاری را به ارمغان آورد و پیشرفت‌های خوبی در کشور اتفاق افتاد.
هنرمندان سرمایه‌های بزرگ کشور هستند
محمد باقرنوبخت نیزدر سخنانی کوتاه ضمن تبریک به هنرمندان پیشکسوت، آنان را شخصیت‌های بزرگ عرصه هنر نامید و گفت: شما بزرگواران افتخار کشورهستید. ما با صدا و اجرای شما هنرمندان عزیز بزرگ شده‌ایم و با قصه‌های شما آرامش گرفتیم. آرزو دارم سال‌های سال سایه شما برسر ما باشد و بتوانیم خدمتگزار شما گرانمایگان باشیم.
رئیس سازمان برنامه وبودجه در خصوص حضور و مشارکت فعال هنرمندان در فضاهای مجازی به «ایران» گفت: بسیار مفتخر هستیم که هنرمندان درهمه عرصه‌ها ازجمله عرصه فضاهای مجازی حضور داشته باشند چرا که هرکجا باشند با هنر، پیام خود را منتقل می‌کنند. هنرمندان سرمایه‌های بزرگی هستند که باید به آنها مباهات کنیم و ازاینکه حوصله به خرج می‌دهند و در فضای مجازی ادامه دهنده هنر خود هستند بسیار استقبال می‌کنیم.
سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد نیز گفت: ما به‌شدت به همکاری جوانان نیاز داریم زیرا که با حضورآنها افکار نو رشد خواهند کرد. جوانان باید از کتاب‌ها و از شما پیشکسوتان که سرمایه این مملکت هستید استفاده کنند.
در ادامه این مراسم رضا فیاضی از بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بیان کرد: ما پیشکسوتان، خانواده بزرگی شدیم که اکنون تنها بخشی از آنها حضور دارند. بنابراین به جایگاه محکمتری نیاز داریم و همچنین حمایت‌های بیشتری می‌خواهیم و این مسیر، میسر نمی‌شود مگر با همراهی شما مسئولان.در ادامه نشان مؤسسه پیشکسوتان به وزیر ارشاد، معاون هنری وزارت ارشاد و رئیس شورای شهر تهران اهدا شد. همچنین با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری، رئیس شورای شهر، رئیس برنامه و بودجه و داریوش ارجمند از هنرمندان پیشکسوت متولد تیرماه با اهدای تابلوی یادبودی تجلیل شد. محمدجواد حق‌شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران، داریوش ارجمند، اصغر همت، ایرج راد، محمود پاک‌نیت، علیرضا خمسه، جهانگیر الماسی، حمید رضا نوربخش، اکبر عالمی، فرزانه کابلی، بهروز بقایی، داریوش اسدزاده، جلیل فرجاد، ، کامبیز درم‌بخش، علی فریدون، قباد شیوا، محمود عزیزی، هوشنگ توکلی، حمید لولایی، رضا بنفشه‌خواه، مریم نشیبا، حسن ریاحی، داود گنجه‌ای، اسماعیل خلج و…  در این مراسم حضور داشتند.
برنامه‌های تلویزیون برایم جذاب نیست
داریوش اسد‌زاده
بازیگر پیشکسوت
مدت هاست که تلویزیون نگاه نمی‌کنم چرا که برنامه‌های قابل توجهی برای تماشا ندارد. بخشی ازاین اتفاقات به نبود یا کمبود داستان یا فیلمنامه‌های خوب برمی گردد و بخشی هم به حضور نداشتن بازیگران کاربلد. هنرپیشه باید بازیگر قهاری باشد و فیلمنامه‌ها باید پرمحتوا باشند تا مردم رغبت کنند و جذب تلویزیون یا سینما شوند؛ غیراز این، نشستن پای تلویزیون تنها وقت گذرانی و سلب آرامش مخاطب است. هرچند زمانه ایجاب می‌کند که جوانان در صحنه حاضر باشند اما نباید هنرمندان قدیمی را فراموش کرد. من ۸۰ سال در عرصه هنر کارکرده‌ام و طبعاً این انتظار را دارم که ارزش مادی ومعنوی هنرمندان پیشکسوت را بدانند.