توجه ویژه دولت دوازدهم به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی
توجه ویژه دولت دوازدهم به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی شده است، گفت: در هیچ دوره‌ای به این اندازه در بخش آب و خاک سرمایه‌گذاری نشده است.  محمود حجتی در سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی اظهار داشت: در ارتباط با تولید در بخش کشاورزی، چند […]

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی شده است، گفت: در هیچ دوره‌ای به این اندازه در بخش آب و خاک سرمایه‌گذاری نشده است.

 محمود حجتی در سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی اظهار داشت: در ارتباط با تولید در بخش کشاورزی، چند مقوله را باید در کنار هم مد نظر داشته باشیم که اولین و مهمترین نکته، بحث تولید پایدار است.

وی با بیان اینکه در بحث تولید پایدار باید همه مسائل زیست محیطی لحاظ شود، گفت: ما باید در حفاظت از منابع عظیم آب و خاک کوشا باشیم و نباید طی چهار سال به گونه‌ای تولید کنیم که منابع آب، خاک و محیط‌زیست آسیب ببیند و نسل‌های آینده دچار گرفتاری شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین علیرغم اینکه باید تولید کنیم، کشاورزی پایدار نیز باید همواره مورد توجه باشد.

حجتی با اشاره به اینکه بحث دوم، دانش‌بنیان بودن تولید است، گفت: ما نمی‌توانیم با توجه به افزایش جمعیت، محدودیت منابع پایه و رشد روزافزون منابع، با علم روز بیگانه باشیم؛ طی این سال‌ها با محدودیت‌هایی در زمینه آب مواجه بودیم و بخش زیادی از افزایش تولیدی را که داشتیم، متکی به مسئله دانش‌بنیان بودن تولید بوده است. از جمله اپلیکیشن‌هایی که در این حوزه رونمایی شده، جزوه‌های آموزشی و مؤسسات تحقیقاتی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: نکته بعدی بحث بهره‌ور کردن تولید است. ظرفیت‌های مغفول زیادی در کشور ما وجود دارد که با آنها بیگانه هستیم؛ در حالی که می‌توانیم آنها را مورد استفاده قرار دهیم؛ مسائلی مانند کشت گلخانه‌ای و کشت ماهی در قفس. اما متأسفانه از این ظرفیت‌ها غافل مانده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ما می‌توانستیم در جایگاهی بالاتر از آنچه امروز قرار گرفته‌ایم، باشیم گفت: تعلل بنده باعث شده در این جایگاه قرار نداشته باشیم.

حجتی با اشاره به مسئله بحران آب در کشور افزود: اغلب اوقات در نقاطی که کمتر تولید انجام می‌شوند، بیشتر آب مصرف می‌کنند، چون آب را به صورت فنی مورد استفاده قرار نمی‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت توجه جدی به بخش کشاورزی داشته و دارد، تصریح کرد: در تاریخ مملکت طی هیچ دوره‌ای به اندازه این دولت، به بخش آب و خاک توجه نشده و تا این اندازه در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری نشده است. وقتی هم که اعتبارات دولت کم بوده و با نظر مثبت رهبر انقلاب، سراغ منابع توسعه‌ای رفته‌ایم، ایشان فرموده‌اند «چه جایی بهتر از بخش کشاورزی که این سرمایه‌ها در آنجا مورد استفاده قرار بگیرد» و این نشان‌دهنده توجه ویژه مقامات بلندپایه کشور به بخش کشاورزی و منابع پایه آن است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال عملیات سیستم‌های نوین آبیاری در سطح بیش از ۲۰۰ هزار هکتار انجام خواهد شد، گفت: از آذرماه ۹۲ ما شاهد هستیم یک خط اعتباری پیوسته برای مکانیزاسیون در کشور ایجاد شده و امروز کسی در کشور وجود ندارد که نیاز به ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتور یا دیگر ابزار مکانیزاسیون داشته باشد و به او بگویند که «اعتبار نداری».