توصیه به سرمایه گذاران بازار سرمایه/دو عامل تاثیر گذار در بازار
توصیه به سرمایه گذاران بازار سرمایه/دو عامل تاثیر گذار در بازار

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس، بازار سرمایه را متاثر از دو متغیر اساسی دانست و گفت:یکی از این عوامل سرنوشت روابط بین‌المللی اقتصاد و دیگری نرخ ارز است که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد. به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،  روح الله حسینی مقدم،  درباره وضعیت بازار سرمایه در شرایط فعلی گفت: سرنوشت […]

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس، بازار سرمایه را متاثر از دو متغیر اساسی دانست و گفت:یکی از این عوامل سرنوشت روابط بین‌المللی اقتصاد و دیگری نرخ ارز است که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد.

به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،  روح الله حسینی مقدم،  درباره وضعیت بازار سرمایه در شرایط فعلی گفت: سرنوشت مراودات بین المللی اقتصاد ایران بر روابط خارجی شرکت های حاضر در بازار سرمایه بسیار تاثیر گذار است.

وی به اخبار مثبت هفته گذشته درباره پایبندی کشورهای اروپایی به برجام اشاره کرد و اظهار داشت: قطعا اهالی بازار سرمایه، مدیران کسب و کارها و شرکت های بورسی اخبار این متغیر مهم را رصد و پس از تجزیه و تحلیل شرایط نسبت به اتخاذ استراتژی های جدید در بازار اقدام می‌کنند.

حسینی مقدم در ادامه متغیر تاثیر گذار بعدی را نرخ برابری دلار و تعیین آن در محدوده ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: نرخ جدید و سیاست های جدید ارزی برای بسیاری از شرکت های بازار سرمایه شرایط متفاوتی را نسبت به ماه های پایانی سال ۹۶ رقم زده است.

وی تاکید کرد: در شرایط امروز بسیاری از شرکت های بازار سرمایه نسبت به فروش ارز و برآورد آن در بودجه های خود با شرایط متفاوتی نسبت به پیش بینی سال ۹۶ مواجه شده اند.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس خطاب به ناشران بورسی تاکید کرد: در این شرایط حساسیت و اهمیت شفافیت گزارشگری به موقع بیش از سایر مواقع است. ناشران سعی کنند گزارش های تفسیری مدیریت را با تفصیل و تفسیر بیشتر ارایه کنند تا سرمایه گذاران نیز تحلیل صحیح داشته باشند.

وی به سهامداران نیز توصیه کرد: وضعیت شرکت ها را با جزییات بیشتری پایش کنند و سوالات خود را در مجامع از مدیران شرکت ها و سهامداران عمده بپرسند. همچنین با نگاه بلند مدت نسبت به بازار سرمایه و شرکت های بورسی فضای سرمایه گذاری را پیگیری کنند.

حسینی مقدم در ادامه به اقدامات اصلاحی سازمان بورس در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سازمان بورس در سال گذشته اقدامات اصلاحی بسیار مهمی را انجام داد که بازار سرمایه سال ها به دنبال آن بود.

وی درباره انتشار به موقع گزارشگری مالی ناشران بازار سرمایه گفت: بر اساس دستورالعمل های قبلی موضوع به موقع بودن گزارش گری تا حدودی زیادی هم در محاسبات و هم امتیازدهی مغفول مانده بود. سازمان بورس امتیاز به موقع بودن اطلاعات را یک سوم و امتیاز قابلیت اتکا را دو سوم در نظر گرفته بود.

وی مهمترین مشکلات را حجم کار بالا در سازمان بورس دانست و گفت: در آن دوران بسیاری از فرآیندها مکانیزه نبود، اکثر دستورالعمل هایی که در حوزه بازگشایی و توقف نمادها و پذیرش وجود داشت تفسیری بودند و این امکان هم به طور کامل وجود نداشت که بتوانند به موقع بودن اطلاعات را پیگیری کنند.

وی به تقسیم بندی های صورت گرفته در سال های گذشته اشاره کرد وگفت: در تقسیم بندی ها و تفویض وظایف بین سازمان بورس و شرکت بورس موضوع پیگیری به موقع بودن اطلاعات به بورس و فرابورس واگذار شد.

حسینی مقدم در ادامه وظیفه پایش شرکت ها از نظر اینکه گزارش ها به موقع منتشر شوند را وظیفه شرکت بورس و فرابورس اعلامکرد و گفت: سازمان بورس هم باید محتوای کامل این گزارش ها را بررسی کند تا وضعیت مطلوبی داشته باشند.

این معاون شرکت بورس تاخیر در انتشار گزارش های دوره ای را در سایر بازارهای دنیا بی معنا دانست و گفت: در بازارهای بورس دنیا برای هر گزارش زمان مورد نیاز شرکت طراحی شده است مثلا برای گزارش های سه ماهه زمان مشخص درنظر گرفته شده و طبیعی است که این زمان با توجه به شرایط شرکت طراحی و اگر گزارش با تاخیر منتشر شود سوخته و بی استفاده است.

وی به بی اعتنایی برخی ناشران بازار سرمایه به زمان گزارش دهی اشاره کرد و گفت: در بورس های ایران این تاخیر زیاد اتفاق می افتد. در حال حاضر تقریبا ۷۵ درصد شرکت ها گزارش های خود را به موقع ارایه می کنند و ۲۵ درصد تاخیر دارند.

وی ادامه داد: البته برخی از این تاخیرها در حدود دو الی سه روز است اما تعداد محدودی از شرکت ها نیز با تاخیرهای چند هفته ای گزارش های خود را منتشر می کنند.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به اینکه وظیفه پیگیری گزارش دهی به موقع ناشران بورسی به شرکت بورس واگذار شد، گفت: شرکت بورس با یک پایش دوره ای سه چهار ماهه متوجه شد که بسیاری از ناشران اشراف کاملی به مقررات بازار سرمایه ندارند و لازم بود کارگاه ها و جلسات آموزشی برای آنها برگزار شود تا چالش ها را بشناسند. همچنین گزارش های بازدهی صنایع منتشر شد تا اثرات مثبت گزارش دهی به موقع بر بازدهی شرکت ها بررسی شود.

وی با پیش بینی بهبود شرایط افزود: هدف گزاری شرکت بورس انتشار به موقع اطلاعات به گونه ای که هیچ ناشری اطلاعیه ای را با تاخیر منتشر نکند، است. پیش بینی می شود تا پایان سال جاری همه ناشران بورسی گزارش های خود را در موعد مقرر منتشر کنند.