توقف تولید ظرف‌هایی با لعاب طلا
توقف تولید ظرف‌هایی با لعاب طلا

یک هنرمند از متوقف کردن بخشی از چرخه تولیدش به دلیل وارد نشدن ماده اولیه‌ی آن با توجه به افزایش نرخ ارز خبر داد. لاله ثریا درباره تاثیرات افزایش نرخ ارز روی تولیداتش بیان کرد: «لاسترطلایی» ماده‌ای که برای ظرف‌های سرامیکی و سفالی استفاده می‌کنم، طرفدار بسیاری دارد که از ایتالیا وارد می‌شد اما به دلیل […]

یک هنرمند از متوقف کردن بخشی از چرخه تولیدش به دلیل وارد نشدن ماده اولیه‌ی آن با توجه به افزایش نرخ ارز خبر داد.

لاله ثریا درباره تاثیرات افزایش نرخ ارز روی تولیداتش بیان کرد: «لاسترطلایی» ماده‌ای که برای ظرف‌های سرامیکی و سفالی استفاده می‌کنم، طرفدار بسیاری دارد که از ایتالیا وارد می‌شد اما به دلیل افزایش نرخ ارز دیگر وارد نمی‌شود و من برای تولید محصولاتم با مشکل روبرو شدم و واقعا نمی‌دانم برای برطرف کردن این مشکل باید چه کاری انجام دهم؟ باید خودم برای واردات این ماده اقدام کنم یا برای آن چاره دیگری بیندیشم.

او با بیان اینکه یک مساله به این سادگی برای منِ تولیدکننده مشکل ایجاد کرده است، افزود: مبلغ هر کیلو از این ماده ۳۰ میلیون تومان است که من آن را به صورت گِرَم خریداری می‌کنم و آخرین بار قبل از تعطیلات عید ۱۰ گِرَم آن را به مبلغ ۳۲۰ هزار تومان تهیه کردم که مقدار کمی است و از این مقدار فقط می‌توان سه ظرف لعاب‌دار را تهیه کرد. در حال حاضر قیمتی که برای این ماده اعلام کرده‌اند بالای ۶۵۰ هزار تومان است تازه اگر بتوان آن را دوباره وارد کرد.

این هنرمند صنایع دستی اضافه کرد: اگر من با این قیمت یک ماده ساده را تهیه کنم باید ظرفی که می‌سازم را به چه قیمتی بفروشم که کسی قدرت خرید آن را داشته باشد؟ به همین دلیل در حال حاضر تولید ظرف‌هایم با لعاب طلا متوقف شده است و تا جایی که در جریان هستم، تولیدکنندگان دیگر نیز تولید محصولات طلا را به همین دلیل متوقف کرده‌اند.

ثریا درباره تولید محصولات دیگرش نیز اظهار کرد: برخی از مواد اولیه وارداتی هستند که به هر حال تحت تاثیر نوسان نرخ ارز قرار گرفته و افزایش قیمت داشته‌اند اما به اندازه قیمت لاستر طلا برای من وحشتناک نیست. گِل و برخی از لعاب‌ها را از داخل کشور تهیه می‌کنم که افزایش معقول‌تری داشته است. چرخ سفال، کوره و لوازم جانبی آن نیز در ژاپن یا بهترین لعاب قرمز در آلمان تولید می‌شوند که با افزایش نرخ ارز قیمت‌های عجیب و غریبی پیدا کردند و یا در حال حاضر در بازار موجود نیستند یا آنهایی که این محصولات را وارد کرده‌اند، دست نگه داشته‌ تا محصولات‌شان را بعد از ثبات قیمت عرضه کنند.

او با اشاره به نمایشگاهی که از کشور ژاپن دعوت شده است، گفت: سال گذشته نمایشگاهی در ژاپن از من و همسرم برای شرکت در آنجا دعوت کردند اما فرزند ما تازه متولد شده بود و زمانی که به آنها پیام دادیم که ما یک خانواده هستیم، با لحن بدی اعلام کردند اگر می‌دانستیم یک خانواده هستید از شما دعوت نمی‌کردیم به همین دلیل نمی‌توانید در این نمایشگاه شرکت کنید!

این هنرمند همچنین درباره فروش محصولاتش بیان کرد: وضعیت فروش امسال تاکنون چندان خوب نبوده و به نظر می‌رسد همه منتظر هستند تا اتفاقی بیفتد؛ این در حالی است که محصولات من نسبت به محصولات هنری دیگر ارزان‌تر و کاربردی‌تر است و مردم راحت‌تر برای آن پول می‌پردازند اما باز هم روی فروش من تاثیر گذاشته است.

لاله ثریا فارغ التحصیل رشته صنایع دستی است و کارش را از سال ۱۳۸۸ در حوزه سفال و سرامیک شروع کرده و محصولاتش در برخی از کشورها از طریق واسطه عرضه می‌شود اما در نهایت مبلغ فروش از محصولاتش به تومان به او پرداخته می‌شود.