توقف صادرات نفت گاز برای تامین بازار داخلی
توقف صادرات نفت گاز برای تامین بازار داخلی

معاون وزیر نفت گفت: قراردادهای مربوط به جذب سرمایه برای پروژه سیراف در مراحل نهایی است.  علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام اینکه در ۶ ماهه ابتدایی سال روزانه حدود ۸۳ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است، گفت: […]

معاون وزیر نفت گفت: قراردادهای مربوط به جذب سرمایه برای پروژه سیراف در مراحل نهایی است. 

علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام اینکه در ۶ ماهه ابتدایی سال روزانه حدود ۸۳ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است، گفت: این رقم در ۶ ماهه انتهایی سال به دلیل سرما و در پی آن کاهش مسافرت ها کمتر خواهد بود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید پالایشگاه های کشور به طور روزانه ۴۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و تولید ۳۲ میلیون لیتر نفت گاز است. این در حالی است که  متوسط واردات بنزین در ٨ ماهه ابتدایی امسال روزانه ١٣ میلیون لیتر بوده است. البته با توجه به اینکه در نیمه دوم سال میزان مصرف سوخت کاهش می یابد، این حجم واردات صرف افزایش ذخایر استراتژیک می شود چرا که در ماه های انتهایی سال به دلیل سفرهای عید میزان مصرف سوخت افزایش می یابد.

این مقام مسوول با اعلام اینکه در آذرماه سال جاری به دلیل مقوله زلزله میزان مصرف و در نتیجه تولید بنزین کشور بیشتر شد، گفت: اوج میزان تولید بنزین کشور با احتساب تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس  طی ۹ماهه نخست امسال به طور میانگین رقمی معادل ۷۸ میلیون لیتر بوده است. البته این به معنای بی نیازی به واردات بنزین نیست.

وی ادامه داد: درباره کاهش یا قطع واردات نخست باید به یک تعریف یکسان برسیم. به این ترتیب زمانی می توان گفت نیاز به واردات کاهش یافته یا قطع می شود که ۱۰ درصد بیشتر از میانگین مصرف بنزین کشور، بنزین تولید کنیم.

معاون امور پالایشی وزیر نفت  با تاکید بر اینکه مشکل آلودگی کلان شهرها را فقط با توزیع بنزین  یا گازوییل یورو۴ نمی توان حل کرد، تصریح کرد: مصرف بنزین و فرآورده های نفتی هر ساله با رشد ۶ تا ۷ درصدی مواجه است و در صورت افزایش قیمت بنزین، پیش بینی می کنیم رشد مصرف کند شود.

جذب سرمایه سیراف در مراحل نهایی است

صادق آبادی درباره اخرین وضعیت پروژه سیراف گفت: قراردادهای مربوط به جذب سرمایه این پروژه در مراحل نهایی است.

وی همچنین در ارتباط با تولید محصول نهایی پروژه سیراف نیز گفت: وزارت نفت هرگز به طور ۱۰۰ درصدی برای تولید محصول از این مجموعه تعیین تکلیف نهایی نکرده است و هر سرمایه گذاری با توجه به میزان سهم سرمایه می تواند پیشنهاداتی برای تولید محصول از این پروژه داشته باشد.

تاپیکو در جلسه تصمیم گیری درباره تغییر مدیرعامل ستاره خلیج فارس حضور داشت

این مقام مسوول با اعلام اینکه تحولات در پالایشگاه ستاره خلیج فارس موجب  شد که تولید بنزین یورو۴ این پالایشگاه در کوتاه ترین زمان ممکن از ۳.۵ میلیون لیتر در روز به ۸.۸ میلیون لیتر افزایش یابد، توضیح داد: در جلسه انتخاب مدیرعامل جدید برای این مجموعه، نماینده شرکت تاپیکو به عنوان یکی از سهام داران این پالایشگاه حضور داشت و رای منفی به این تغییر داد، اما طبق قانون از آنجایی که سهام شرکت ملی پالایش و پخش در این پالایشگاه ۵۱ درصد است، تصمیم این مجموعه اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: ظرفیت تولید بنزین یورو۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اراک، اصفهان و تبریز در مجموع ۴۱ میلیون لیتر و ظرفیت تولید  گازوییل یورو۴ پالایشگاه تهران، اصفهان، لاوان و البته آبادان در مجموع ۳۲ میلیون لیتر است. این ظرفیت تولید در حالی است که ظرفیت مصرف بنزین یورو۴ در کلان شهرها به طور میانگین ۲۳ میلیون لیتر و میزان مصرف گازوییل یورو۴ در کلانشهرها به طور میانگین ۱۱ میلیون لیتر است. به این ترتیب می توان گفت ظرفیت تولید کشور از ظرفیت مصرف آن پیشی گرفته است.

وی گفت: در شرایط آزمایشگاهی، نحوه سوزاندن بنزین در یک خودروی خارجی و یک خودروی مونتاژ داخلی را مقایسه کردیم و متوجه شدیم که خودروی خارجی، بنزین یورو ۴ موجود در جایگاه های سوخت تهران را به طور کامل و صحیح می سوزاند؛ در نتیجه آلایندگی کمتری تولید می کند.

معاون وزیر نفت در خصوص میزان توزیع فرآورده‌های نفتی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه هم گفت: این شرکت در این مناطق ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۲۱ میلیون نفت‌گاز توزیع کرد که بخشی از این فرآورده‌ها بصورت رایگان در اختیار مردم منطقه قرار گرفت.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه سهم قابل توجهی از تولید بنزین کشور مربوط به پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، گفت: با کیفیت ترین بنزین در این پالایشگاه در حال تولید است و تلاش می کنیم ظرفیت تولید را به ۱۲ میلیون لیتر برسانیم.

صادرات نفت گاز برای تامین بازار داخلی، متوقف شد

وی در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار داشت:از ابتدای امسال تاکنون میزان صادرات نفت‌کوره روزانه ۴۵ میلیون لیتر و نفت‌گاز بطور متوسط روزانه ۸ میلیون لیتر بوده است. همچنین صادرات نفت‌گاز از مهر امسال به دلیل نیازهای داخلی متوقف شده است.

صادق آبادی با بیان این که شرکت ملی پخش و پالایش بعنوان یک شرکت دولتی مجوزی برای سرمایه گذاری در داخل و خارج از کشور ندارد، بیان داشت: تامین نفت خام و سرمایه گذاری در بخش پالایشگاه سازی در خارج از کشور مربوط به امور بین الملل وزارت نفت است.

هیچ رانتی در طرح برندینگ وجود ندارد

در ادامه این نشست خبری، سید محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درارتباط با تایید اهلیت صاحبان برند توزیع سوخت، ضمن رد وجود رانت در انتخاب شرکت ها و اشخاص در طرح برندینگ  سوخت تصریح کرد: سازمان حسابرسی کل کشور توان مالی تمامی این متقاضیان را تایید کرده است و حاضریم تمام اسناد مربوط به اهلیت این شرکت ها و افراد را بصورت شفاف اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: جابجایی مدیران منطقه ای شرکت ملی پخش به هیچ وجه ارتباطی با دریافت کارت زرد وزیر نفت از مجلس شورای اسلامی نداشته و این تغییرات از آبان در دستور کار شرکت ملی پخش قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: با دستور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مدیر منطقه تبریز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به سمت خود بازگشت.

صادق آبادی در بخش دیگری از گفته های خود در ارتباط با تازه ترین روند جذب و تزریق سرمایه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه به طور طبیعی ثروت زا است و فاز دوم آن نیز با استفاده از ثروت ایجاد شده خود این پالایشگاه که رقمی حدود ۱۰۰ میلیون یورو است به طور زود هنگام فعالیتش را شروع کرده است. البته فاز سوم این پالایشگاه هم به همین طریق و البته با رقم کمتری فعالیت خود را آغاز می کند.