تکنولوژی دوربین Huawei P11، چالش جدی برای iPhone X و اپل
تکنولوژی دوربین Huawei P11، چالش جدی برای iPhone X و اپل

P11 به عنوان پرچمدار جدید هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند احتمالاً از قابلیت‌ها و المان‌هایی در بخش دوربین بهره‌مند خواهد شد که چالشی جدی برای آیفون ۱۰ و اپل خواهند بود. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی، طبق عادت هر ساله، اصحاب رسانه تمرکز خود را روی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ویژه نمایش […]

P11 به عنوان پرچمدار جدید هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند احتمالاً از قابلیت‌ها و المان‌هایی در بخش دوربین بهره‌مند خواهد شد که چالشی جدی برای آیفون ۱۰ و اپل خواهند بود.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی، طبق عادت هر ساله، اصحاب رسانه تمرکز خود را روی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ویژه نمایش محصولات الکترونیکی مصرفی جدید یعنی CES می‌گذارند. این رویداد در ژانویه برگزار خواهد شد و بسیاری از برندها از آن به منظور رونمایی از محصولات الکترونیکی جدید خود استفاده می‌کنند. با وجود این، شرکت‌هایی نظیر هواوی ترجیح می‌دهند محصولات خود به ویژه در بخش گوشی‌های هوشمند را در کنگره جهانی موبایل که از اوایل ماه مارس سال آینده کلید خواهد خورد و رویداد تخصصی‌تری در صنعت موبایل به حساب می‌آید به نمایش بگذارند.

در نمایشگاه سال آتی MWC انتظار می‌رود P11 به عنوان پرچمدار جدید هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند، پیش روی مشتاقان قرار گیرد. نکته قابل توجه در خصوصHuawei P11 آن است که گفته می‌شود این محصول، از طراحی کاملاً متفاوت با آنچه تا پیش از این در پرچمدارهای هواوی شاهد بوده‌ایم بهره‌مند خواهد شد. این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید هواوی احتمالاً نواری را مشابه با آنچه در آیفون ۱۰ شاهد هستیم در قسمت بالای صفحه‌نمایش این پرچمدار ادغام خواهد کرد. مشابهت‌های پرچمدار جدید هواوی با آیفون ۱۰، به این المان محدود نشده و پی ۱۱ از قرار معلوم از تکنولوژی سطح بالایی در بخش دوربین بهره‌مند خواهد شد که حتی می‌‌تواند فیس آیدی اپل را به چالش بکشد.

نویسنده وب‌سایت ایتالیایی NotebookItalia شواهد تازه‌ای را از به‌کارگیری این نوار در بالای صفحه‌نمایش پی ۱۱ و تکنولوژی سطح بالای دوربینی آن ارائه کرده است. نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که هواوی در رویداد جهانی رونمایی از Honor 7X وHonor View 10، از تکنولوژی دوربین سه‌بعدی جدیدی رونمایی کرد که نام Point Cloud Depth Camera را یدک می‌کشد. هدف از به کارگیری این المان، ارائه راهکاری دقیق برای تشخیص چهره کاربر است تا امکان استفاده از روش‌های بیومتریک تشخیص هویت یا الگوبرداری سه بعدی از چهره به منظور ایجاد انیمیشن‌های کاربردی را فراهم کند.

Point Cloud Depth از چندین و چند سنسور تشکیل شده است. این دوربین از پروژکتوری برای تابش نور استفاده می‌کند تا در پرتو آن بتواند با الگوبرداری از نحوه تغییر شکل نور، ابعاد و فرم سوژه را تشخیص دهد. علاوه بر این، دوربین مادون قرمز، دوربین RGB و یک تابش کننده نزدیک مادون قرمز هم در این ترکیب استفاده شده‌اند. تمامی این سنسورها در یک تجهیز جانبی گردآوری شده‌اند که از طریق درگاه یو‌اس‌بی نوع C به گوشی‌های هواوی متصل می‌شود.

با وجود این، احتمال آن وجود دارد تا Huawei P11 اولین گوشی هوشمندی باشد که دوربین Point Cloud Depth را در فریم دستگاه جا می‌دهد. در صورتی که پی ۱۱ مطابق با شواهد و قرائن کنونی از نواری در بالای صفحه‌نمایش گوشی بهره‌مند شده باشد، این فضا جایی است که هواوی می‌تواند سنسورهای لازم را در آن تعبیه کند.

NotebookItalia موفق شده نمایشی از این دوربین را در مرحله بهره‌برداری به ثبت برساند. در ویدئوی منتشر شده از عملکرد این قابلیت، یکی از کارمندان هواوی، بازسازی سه بعدی چهره را از طریق یک تجهیز سخت‌افزاری جانبی، به نمایش می‌گذارد. واضح است که از این تکنولوژی می‌توان برای شبیه‌سازی قابلیتی نظیر آنچه در بخش انیموجی آیفون ۱۰ شاهد هستیم نیز استفاده کرد. هواوی مدعی شده تکنولوژی توسعه یافته توسط متخصصان این شرکت، دقیق‌تر و امن‌تر از نمونه توسعه یافته توسط متخصصان اپل است. مسئولان این شرکت مدعی شده‌اند تکنولوژی تشخیص چهره آن‌ها حتی در فرایند تایید پرداخت نیز گزینه‌ای قابل اعتماد بوده و فرایند باز شدن قفل با استفاده از تشخیص چهره هم در ۴۰۰ میلی ثانیه انجام می‌شود. علاوه بر این، هواوی مدعی شده بازسازی سه‌بعدی چهره با دقتی کم‌تر از یک میلی‌متر انجام می‌شود.

البته این‌ها ادعاهایی هستند که تنها با ورود محصول جدیدی که از قابلیت‌های یادشده بهره می‌برد می‌توان درستی یا نادرستیشان را آزمود. محصولی که به نظر می‌رسدHuawei P11 نام داشته باشد. با وجود این، فیرمویر اولیه‌ای که از این محصول منتشر شده، اثری از به کارگیری قابلیت یادشده ندارد. Roland Quandt تحلیلگر WinFutureمدعی است پی ۱۱ در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ میلادی پیش روی مشتاقان قرار خواهد گرفت. این در حالی است که یکی از مدیران اجرایی رده بالای هواوی نیز پیش از این عرضه یک محصول جذاب با تمرکز روی عملکرد سطح بالای دوربین و هوش مصنوعی را برای سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ میلادی وعده داده بود. با این تفاسیر، بیراه نیست که این محصول را Huawei P11 با دوربین Point Cloud Depth بدانیم.

با توجه به موفقیت چشمگیری که آیفون ۱۰ در پرتو استفاده از قابلیت‌هایی نظیر تشخیص چهره بدست آورده است بعید نیست که هواوی تمرکز خود را روی توسعه رقیبی مستقیم برای این محصول بگذارد. رقیبی که از نسخه چینی فیس آیدی و انیموجی بهره‌مند خواهد شد.