زمینه مساعد برای جذب سرمایه‎های خارجی فراهم شده
زمینه مساعد برای جذب سرمایه‎های خارجی فراهم شده

دولت دوازدهم با بهره‎گیری از فضای بین‎المللی مساعد ایجاد شده به وسیله برجام و دیپلماسی قوی و هوشمندانه در دولت یازدهم خود را برای افزایش معنا دار جذب سرمایه‎گذاری خارجی در کشور آماده کرده و موفقیت‎های مهمی هم در همین اوایل کار به دست آورده است.  در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۶ طرح […]

دولت دوازدهم با بهره‎گیری از فضای بین‎المللی مساعد ایجاد شده به وسیله برجام و دیپلماسی قوی و هوشمندانه در دولت یازدهم خود را برای افزایش معنا دار جذب سرمایه‎گذاری خارجی در کشور آماده کرده و موفقیت‎های مهمی هم در همین اوایل کار به دست آورده است.

 در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۶ طرح به مجموع ارزش ۸/۸۸۵ میلیون دلار و در سه ماهه دوم تعداد ۳۶ طرح به مجموع ارزش ۳۰۱۲ میلیون دلار در هیـأت سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است. همچنین دولت دوازدهم در راستای پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی طرح‌های زیر را در قالب برنامه اجرایی “افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به منظور گسترش بهره‌وری دانش‌بنیان حوزه‌هایی که قابلیت جذب بالا دارد” با جدیت بیشتری در دستور کار قرارداد، بطوری‌که مجموعاً ۹ طرح  سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه دانش بنیان با مشارکت طرف ‌های اروپایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار مصوب شد.با آغاز دولت یازدهم و دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران و فراهم آمدن زمینه‌های لازم، سرمایه‌گذاری خارجی در کشور سرعت گرفت. جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۱۳۹۲ حدود ۱.۵ میلیارد دلار بوده که در سال ۱۳۹۵ به حدود ۲.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. ضمن اینکه سرمایه گذاری خارجی مصوب در سال ۱۳۹۲ حدود ۱.۴ میلیارد دلار بود که با پیشرفت مذاکرات هسته ای و تصویب برجام، حجم سرمایه مصوب در سال ۱۳۹۵ به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید.

فاینانس

موضوع  تأمین منابع مالی خارجی (فاینانس) در نیمه دوم دولت یازدهم شروع و با ارائه پیش نویس‌های جدید طرف‌های خارجی مورد بررسی و مذاکره قرار گرفت. با روی کار آمدن دولت دوازدهم که خود نشان از ادامه روند ثبات و تعامل در روابط اقتصادی کشور بود، محرک خوبی برای انعقاد قراردادها و پیش‌نویس‌های تهیه شده شد.

بر این اساس در سه ماهه دوم مجموع قراردادهای تأمین منابع مالی خارجی فاینانس بیش از چهل و دو میلیارد دلار است.  امضاء قرارداد بین  اُبر بانک اتریش و بانک عامل ایرانی به مبلغ یک میلیارد یورو (حدود هزارو دویست میلیون دلار) در تاریخ ۳۰/۶/۱۳۹۶ ، امضاء قرارداد خط اعتباری تأمین مالی خارجی بین مؤسسه مالی سیتیک تراس چین و بانک عامل ایرانی به مبلغ  ده میلیارد دلار در تاریخ ۲۴/۶/۱۳۹۶، امضاء قرارداد بین دانسکه بانک دانمارک به مبلغ پانصد میلیون یورو (در حدود پانصد و نود میلیون دلار) در تاریخ ۳۱/۶/۱۳۹۶ ، امضاء قرارداد بین اگزیم بانک کره جنوبی و بانک عامل ایرانی به مبلغ هشت میلیارد یورو (حدود نه هزار و چهارصد میلیون دلار) در تاریخ ۲/۶/۱۳۹۶ ، قرارداد با کی شور کره جنوبی به مبلغ پنج میلیارد دلار، قرارداد با ساچه ایتالیا چهار میلیارد یورو (حدود چهار هزار و ششصدو پنجاه هزار دلار)، قرارداد با اگزیم بانک چین هزار و هفتصد میلیون دلار و قرارداد با سایناشور چین  به مبلغ۱۰  میلیارد دلار  از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

اهم برنامه های آینده

از جمله مهم‌ترین برنامه ها و اقدامات آتی دولت می‌توان به اجرایی کردن برنامه‎ها و تکالیف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی، حل مشکلات مربوط به روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی و نقل و انتقالات ارزی، مذاکره با مقامات وزارت دارایی روسیه برای افزایش سهم داخلی طرح برقی کردن راه آهن گرمسار – اینچه برون، تداوم مذاکرات با شرکت های معتبر رتبه‌سنجی و انجام اقدامات و پیگیری‌های لازم با همراهی و همکاری خزانه‌داری کل کشور جهت بهبود رتبه اعتباری کشور، اشاره کرد.