۴میلیون و ۲۷۸ هزار برگه جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی صادر شد
۴میلیون و ۲۷۸ هزار برگه جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی صادر شد

مدیرعامل مرکز معاینه فنی گفت: در سال گذشته برای نداشتن برگه معاینه فنی چهار میلیون و ۲۷۸ هزار برگه جریمه صادر شد.  سیدنواب حسینی منش در نشست خبری با اشاره به افزایش مراجعه به مراکز معاینه فنی، افزود: کل مراجعات در سال ۹۶ یک میلیون و ۵۴۶ دستگاه خودرو بوده است. در این سال یک […]

مدیرعامل مرکز معاینه فنی گفت: در سال گذشته برای نداشتن برگه معاینه فنی چهار میلیون و ۲۷۸ هزار برگه جریمه صادر شد.

 سیدنواب حسینی منش در نشست خبری با اشاره به افزایش مراجعه به مراکز معاینه فنی، افزود: کل مراجعات در سال ۹۶ یک میلیون و ۵۴۶ دستگاه خودرو بوده است. در این سال یک میلیون و ۶۷ هزار دستگاه خودرو به صورت اولین بار به مراکز مراجعه کردند که حدود ۴۵ درصد آنها به دلیل نقص فنی مجبور به مراجعه بعدی شدند.

وی با اشاره به خودروهایی که مشمول معاینه فنی می شوند، گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور خودروهای مدل ۹۲ و قبل از آن و خودروهای سال ۲۰۱۳ و قبل از آن شامل دریافت معاینه فنی می شوند. همچنین خودروهای عمومی، دولتی و تاکسی ها نیز بر اساس مصوبه مجلس در قانون هوای پاک که سال تولید آنها و قبل است باید معاینه فنی معتبر کشوری داشته باشند.

حسینی منش با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار غیر رسمی سه میلیون و ۸۰۰ هزار پلاک تهرانی وجود دارد که دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو مشمول معاینه فنی در سال جدید می شوند، گفت: امیدواریم با توجه به شلوغی مراکز شهروندان اخذ معاینه فنی را به روزهای پایانی موکول نکنند و در یک بازه زمانی مناسب به این مراکز مراجعه کنند.

 مدیرعامل مرکز معاینه فنی با اشاره به عملکرد سال ۹۶ مراکز معاینه فنی گفت: حدود یک میلیون و ۵۴۶ هزار معاینه فنی انجام شده و رشد مراجعه خودروها به این مراکز طرح LEZ  و برخورد پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی بسیار موثر بوده است.

رد ۳۰۰ هزار خودرو به دلیل آلایندگی

وی گفت: همچنین ما یک میلیون و ۶۷ هزار خودرو داشته ایم که برای نخستین بار به مراکز مراجعه کردند که ۴۵ درصد آن که حدود ۳۰۰ هزار خودرو می شود به دلیل آلایندگی رد شدند.

وی با اشاره به دلایل دیگر مردودی خودروها گفت: ۳۰۹ هزار دستگاه خودرو از تست آلایندگی، ۱۲۸ هزار دستگاه خودرو از آزمون ترمز، ۵۳ هزار دستگاه از آزمون کمک فنر، ۸۵ هزار دستگاه خودرو از آزمون میزان فرمان و ۴۵ هزار دستگاه خودرو از وضعیت ظاهری مانند عیب در چرخ های خطر، دفورمگی بدنه و یا روغن سوزی مردود شده اند.

رشد ۳۵ درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی

حسینی منش در ادامه با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد مراجعه کل در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵، ۳۵ درصد رشد داشته است، گفت: امسال تمهیدات لازم برای انجام معاینه فنی برای یک و نیم میلیون خودرو دستگاه برنامه ریزی شده و ۴۰ خط معاینه فنی سبک و سه خط سیار تک خطه فعال است و به زودی ۴ واحد سیار تک خطه اضافه می شود. مجوز ۷ واحد سیار تک خطه از وزارت کشور گرفته شده تا پایان سال ۹۷ کلیه این واحدهای سیار راه اندازی می شوند.

خودروهای اسپرت سخت تر معاینه فنی ویژه می گیرند

در ادامه این نشست مدیرعامل مرکز معاینه فنی با اشاره به سختگیری هایی که برای دریافت معاینه فنی ویژه می شود، گفت: خودروهایی که برای افزایش صدا اگزوز آنها دستکاری شده به دلیل افزایش آلایندگی کمتر موفق می شوند معاینه فنی برتر اخذ کنند.

وی همچنین از کاهش مراجعه تاکسی ها به مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: به دلیل نوسازی ناوگان تاکسیرانی در سال گذشته ما کاهش مراجعه تاکسی ها را داشتیم.

افزایش ردی اتوبوس های شرکت واحد در مراکز معاینه فنی

حسینی منش در ادامه با اشاره به رشد ۲۰ درصدی خودروهای سنگین به مراکز معاینه فنی گفت: مراجعه مجدد این خودروها نیز رشد ۲۰۰ درصدی داشته که نشان می دهد بیشتر این خودروها از جمله اتوبوس های شرکت واحد فرسوده تر شده اند و با اورهال کردن هم مشکلات شان برطرف نمی شودو نیاز به نوسازی دارند.

وی با اشاره به رشد مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی به دلیل افزایش سخت گیری های پلیس گفت:‌ما در سال ۹۶، ۳۱۰ هزار خودرو را به دلیل آلایندگی رد کرده ایم این در حالی است که در سال ۹۴ در کل ۴۵۰ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند. یعنی ما توانسته ایم دو سوم مراجعه کنندگان سال ۹۴ خودروی آلاینده شناسایی کنیم و مشکلات آنها را اصلاح کنیم.

شهروندان از جریمه های خود آگاه نیستند/لزوم استعلام خلافی

حسینی منش با بیان اینکه بسیاری از شهروندان از جرایم خود به دلیل نداشتن معاینه فنی مطلع نیستند گفت: حتما شهروندان استعلام خلافی گرفته و اگر مهلت معاینه فنی شان گذشته به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند اگر به اشتباه به این دلیل جریمه شده اند به این مراکز مراجعه کرده تا بر اساس مستندات قانونی که به صاحب خودرو ارائه می شود این مشکل در ناجا حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که می گویند خودروهایی که در شهرستان معاینه فنی گرفته اند، در سیستم تهران جریمه می شوند، گفت: این صحت ندارد زیرا شهر تهران آخرین شهری بود که به سامانه سینفا اضافه شد بنابراین امکان این اشتباه وجود ندارد مگر اینکه این خودروها معاینه فنی جعلی گرفته باشند.

جریمه ها صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شود

وی در خصوص اینکه جرایم ناشی از نداشتن برگه معاینه فنی صرف چه می شود، گفت: بر اساس مصوبه مجلس قید شده است درآمدهای حاصل از جرایم طرح LEZ صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

۳۸ هزار خودرو معاینه فنی برتر گرفتند

حسینی منش در خصوص اینکه چه تعداد خودرو معاینه فنی برتر گرفتند گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۳۸ هزار خودرو توانسته اند شاخص های معاینه فنی برتر را پاس کنند.

برخی خودروهای داخلی پس از خروج از کمپانی معاینه فنی برتر نمی گیرند

وی با اشاره به اینکه برخی خودروهای تولید داخلی گفت: متاسفانه به دلیل نصب کاتالیست های غیراستاندارد که حتی بر روی برخی آنها عبارت عجیب کاتالیست فاقد آلایندگی نوشته شده  این خودروها نمی توانند معاینه فنی برتر کسب کنند که باید در این مورد خودروسازان داخلی به کمک شهروندان بیایند.

حسینی منش تاکید کرد: خودروهایی که معاینه فنی برتر کسب می کنند از ۲۰ درصد تشویقی برای ورود به محدوده طرح ترافیک برخوردار می شوند.

مدیرعامل مرکز معاینه فنی همچنین در ادامه به برنامه ریزی های انجام شده برای کاهش طول صف مراکز معاینه فنی اشاره کرد و گفت: قصد داریم با کمک بخش خصوصی مراکز معاینه فنی را توسعه دهیم همچنین مرکز معاینه فنی سراج به دلیل توسعه شرق تهران در همسایگی مناطق مسکونی واقع شده به زمین معوضی منتقل شده و به یکی از بزرگترین مراکز معاینه فنی پایتخت تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر امکان مراجعه روزانه هشت هزار خودرو برای معاینه فنی در روز را داریم.