جزئیات خرید توافقی برنج داخلی/احتمال عرضه ذخایر برنج های خارجی
جزئیات خرید توافقی برنج داخلی/احتمال عرضه ذخایر برنج های خارجی

یک مقام مسئول در وزارت جهاد ضمن تشریح جزئیات خرید توافقی برنج داخلی از کشاورزان،گفت: ما وضعیت بازار برنج خارجی را همچنان رصد می کنیم و در صورت لزوم ذخایرمان را عرضه خواهیم کرد. مسعود بصیری با اشاره به دستور وزیر جهاد برای خرید توافقی برنج داخلی، اظهارداشت:دولت موظف است همیشه میزان ذخایر راهبردی خود […]

یک مقام مسئول در وزارت جهاد ضمن تشریح جزئیات خرید توافقی برنج داخلی از کشاورزان،گفت: ما وضعیت بازار برنج خارجی را همچنان رصد می کنیم و در صورت لزوم ذخایرمان را عرضه خواهیم کرد.

مسعود بصیری با اشاره به دستور وزیر جهاد برای خرید توافقی برنج داخلی، اظهارداشت:دولت موظف است همیشه میزان ذخایر راهبردی خود را در سقف مجاز نگه دارد که هم اکنون برای تکمیل این سقف،  اولویت خرید از تولیدات داخلی است لذا در جهت حمایت از تولید کنندگان داخلی این اقدام صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شمال کشور نیز برنج روی دست تولیدکنندگان و در انبارها مانده بود، گفت: این مساله توسط تولیدکنندگان و مسئولان مناطق شمالی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد و در نهایت وزارت خانه به این جمع بندی رسید که شرکت بازرگانی دولتی برنج داخلی برای تامین بخشی از ذخایر راهبردی برنج به صورت توافقی این کالا را  از تولیدکنندگان خریداری کند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: هدف اصلی از این اقدام آن بود که در بازار برنج تحرک ایجاد شود، ضمن اینکه دوازدهم دی ماه جاری این موضوع توسط وزیرجهاد  به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ شده است.

بصیری با بیان اینکه برنج هایی که قرار است توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری شود، باید تولید امسال باشد، گفت: قیمت این برنج ها براساس ۸ درصد شکستگی است و برنج های صدری هاشمی، شیرودی، ندا و نعمت در این طرح قرار است که خرید توافقی شوند.

وی اضافه کرد: قیمت برنج صدری هاشمی ۹۱۰۰ تومان، شیرودی ۵۴۵۰ تومان، ندا و نعمت هم ۴۸۵۰ تومان تعیین شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:  طی ۲ الی ۳ ماه اخیر قیمت برنج در گیلان حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد و در مازندران حدود ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

بصیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت بازار را همچنان رصد می کنیم، افزود: اگر ببینیم قیمت برنج های خارجی بیش از این افزایش یابد، ذخایر برنج های خارجی مان را وارد بازار خواهیم کرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی  درباره اینکه آیا هم اکنون ذخایری که در انبارهای شرکت های بازرگانی دولتی بوده و قرار است برنج های داخلی جایگزین آنها شود، به بازار مصرف عرضه می شود؟، گفت: این مساله به وضعیت بازار و تاریخ انقضای آن برنج ها بستگی دارد، البته هنوز زمان زیادی تا سر آمدن تاریخ انقضای آنها مانده است؛ بنابراین فعلا به بازار عرضه نمی شوند.

بصیری درباره اینکه آیا مشخص شده که شرکت بازرگانی دولتی چه میزان برنج باید خریداری کند؟، افزود: وزنی برای آن مشخص نشده اما زمان خرید در سطح استانها حداکثر تا ۱۵ بهمن ماه سالجاری خواهد بود.