تشکیل جلسه وزرا برای بررسی خشکسالی زاینده‌رود
تشکیل جلسه وزرا برای بررسی خشکسالی زاینده‌رود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: برای تأمین آب شرب در اصفهان و حوضه آبریز زاینده رود باید به‌دنبال منابع آب جایگزین باشیم. حمیدرضا جانباز در ششمین جلسه کمیته بحران آب در اصفهان، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پیام تلفنی به مواردی که منجر به مهار تنش کم آبی […]

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: برای تأمین آب شرب در اصفهان و حوضه آبریز زاینده رود باید به‌دنبال منابع آب جایگزین باشیم.

حمیدرضا جانباز در ششمین جلسه کمیته بحران آب در اصفهان، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پیام تلفنی به مواردی که منجر به مهار تنش کم آبی در اصفهان می‌شود اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که کاهش بارندگی در حوضه آبریز زاینده رود در هفتاد سال گذشته بی سابقه بوده و بنابراین برای تأمین آب شرب این منطقه باید تلاش مضاعف کرد و همه توان و تخصص را به‌کار برد تا از این چالش به‌سلامت عبور کرد.

وی با بیان اینکه با تدبیر باید بحران کم آبی درحوضه آبریز زاینده رود را مهار کرد اعلام کرد: مهار بحران کم آبی تهدیدی است که باید با بهره گیری از تجارب مفید آن را به فرصت تبدیل کرد و توان کارشناسی فعالان صنعت آبفا در استان اصفهان گواه این مطلب است که می‌توان با تدبیر این چالش بزرگ را مهار کرد.

جانباز مدیریت تقاضا را بسیار حائز اهمیت برشمرد و عنوان کرد: باید با اقدامات فرهنگی متنوع مردم را آگاه به بحران کم آبی در فلات مرکزی کشور نمود و به آنها به‌طور شفاف وضعیت منابع آبی را توضیح داد تا مسئله کم آبی در کشور بهانه‌ای نشود برای کسانی که می‌خواهند با هر بهانه‌ای نظم و آرامش را در کشور نشانه گیرند. پس باید قبل از هر اقدامی، تدبیری برای کاهش تنش آبی فراهم کرد که مهمترین امر در این زمینه مدیریت مصرف است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به برخی از راه‌های مدیریت مصرف اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: یکی از راههای مدیریت مصرف استفاده از ظرفیت رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، مکتوب، دیجیتال می‌باشد همچنین از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی که گستردگی بسیاری در جامعه دارند باید بهره مند شد و از طریق این ظرفیت‌ها مردم را آگاه به بحران کم آبی نمود و از آنها خواست که در مصرف آب نهایت دقت را به‌خرج دهند، چراکه اگر آب را بهینه مصرف نکنیم باید با تبعات خشکسالی دست و پنجه نرم کنیم.

جانباز به جلساتی که با حضور ۶ وزیر پیرامون حوضه آبریز زاینده رود برگزار می‌شود پرداخت و عنوان کرد: با حضور ۶ وزیر مسائل حوضه آبریز زاینده رود مورد بررسی قرار می‌گیرد که مقرر شد با توجه به کاهش بی‌سابقه بارندگی در حوضه آبریز زاینده رود ۱۰ درصد کاهش تخصیص آب شرب به ۱۵ درصد در ماه‌های آینده افزایش یابد، چرا که احتمال می‌رود در پایان سال آبی حجم ذخیره سد زاینده رود به حداقل ممکن برسد؛ بنابراین باید به‌دنبال منابع جایگزین برای تأمین آب شرب مردم بود که در این راستا شناسایی چاه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است همچنین باید علاوه بر شناسایی چاه‌های جدید، حفر چاه و تجهیز آن باید از استفاده از آب‌شیرین کن‌ها در جاهایی که امکان استفاده از آن می‌رود بهره مند شد.

وی افزود: آنچه بیش از هر عامل دیگری در مهار چالش کم‌آبی در اصفهان حائز اهمیت است توان و تخصص فعالان این صنعت، همدلی و وفاق در به سرانجام رساندن امور است.

در ادامه این جلسه مهرزاد احسانی، مدیرکل مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، مدیریت منابع آب ایران به صورت غیر حضوری و تلفنی در جمع مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ گفت: در حال حاضر حوضه آبریز زاینده رود شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای دارد بطوریکه رصد دستگاههای هواشناسی گواه این مطلب است که از زمان احداث سد زاینده رود تا کنون حجم ذخیره سد تا به این حد کاهش نیافته است، به‌عنوان مثال در قبل از احداث و راه‌اندازی تونل شماره دوم کوهرنگ حجم ذخیره سد زاینده رود ۶۵۰ میلیون مترمکعب بود، این در حالیست که هم اکنون خط قرمز سد زاینده رود برای تأمین آب شرب مردم استان اصفهان و یزد و بخش محدودی از صنعت حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

وی به میزان بارندگی در سال آبی جاری در حوضه آبریز زاینده رود اشاره کرد و تصریح کرد: در سال آبی جاری در کوهرنگ حدود ۴۰۰ میلی متر و در چادگان حدود ۳۶ میلی متر بوده است که این میزان کاهش بارندگی در هفتاد سال گذشته در حوضه آبریز زاینده رود بی سابقه بوده است، به‌طوریکه هم اکنون خروجی چشمه لنگان یک متر مکعب است در حالیکه این رقم در سال گذشته حدود ۱۰ متر مکعب بوده است.
وی افزود: باید آب را در حوضه زاینده رود بهینه مصرف کنیم همچنین برای کشاورزی هم آب وجود ندارد، چرا که اگر آب برای کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود تخصیص داده شود دیگر در اوایل مرداد ماه آب دیگر نداریم.