راهکار رفع آلودگی هوا:برجی که آلودگی هوا را تا حد زیادی از شهرها جمع‌آوری کند
راهکار رفع آلودگی هوا:برجی که آلودگی هوا را تا حد زیادی از شهرها جمع‌آوری کند

آلودگی یکی از مشکلات شهرهای بزرگ جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل فعالان عرصه فناوری هر روز به‌دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل هستند. آخرین راهکار یک برج بزرگ است که می‌تواند آلودگی هوا را تا حد زیادی از شهرها جمع‌آوری کند. Smog Free Tower که تاکنون در آمستردام و پکن مورد استفاده قرار گرفته […]

آلودگی یکی از مشکلات شهرهای بزرگ جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل فعالان عرصه فناوری هر روز به‌دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل هستند. آخرین راهکار یک برج بزرگ است که می‌تواند آلودگی هوا را تا حد زیادی از شهرها جمع‌آوری کند.

Smog Free Tower که تاکنون در آمستردام و پکن مورد استفاده قرار گرفته این بار قرار است راهی لهستان شود تا در کراکوف، دومین شهر بزرگ این کشور پس از «ورشو» به جمع‌آوری ذرات آلوده هوا بپردازد. این برج که بسیاری، آن را نخستین جاروبرقی آلاینده‌های موجود در هوا می‌دانند حاصل تفکر یک هنرمند هلندی است که با کمک فعالان عرصه فناوری سرانجام به مرحله تولید رسید. این برج ۷متری با آزادسازی یون‌هایی ویژه در هوا، درواقع حباب‌های بسیار ریز هوای تمیز را منتشر می‌کند. این برج بلندمرتبه، ذرات آلودگی را به داخل خود می‌کشاند و با چسبیدن یون‌ها به این ذرات آلوده، پاکسازی هوا انجام می‌شود. دانشمندان دانشگاه تکنولوژی«ادینهوون» که در این طرح فناورانه مشارکت بالایی داشته‌اند می‌گویند این برج می‌تواند ذرات آلودگی با قطر۱۰میکرومتر یا کمتر را تا ۷۰ درصد و ذرات ۲٫۵میکرومتری را نیز تا ۵۰درصد درون برج کشانده و آلودگی موجود را جذب کند. موضوع جالب دیگر اینکه این برج کمتر از یک موتور بخار انرژی الکتریسیته مصرف می‌کند. این برج در مدت ۴۱ روز که به طور آزمایشی در پکن فعالیت داشت موفق شد تا ۳۰میلیون متر مکعب از هوای آلوده را پاکسازی کند؛رقمی که بسیار قابل توجه است. ذراتی که از هوای آلوده گرفتار در این برج ویژه تولید می‌شود نیز قابل مصرف است و در چین برای ساخت بدلیجات مورد استفاده قرار گرفت. حال باید منتظر ماند و دید این برج که قرار است در کراکوف برپا شود چگونه می‌تواند به پاکسازی هوای آلوده این شهر در لهستان کمک کند. البته در مدت وجود این برج در لهستان، قرار است موزه معاصر هنر در کراکوف میزبان یک نمایشگاه یکماهه باشد و از ۱۶ فوریه تا ۱۵ آوریل(۱۶ بهمن تا ۱۶ فروردین) آثار ساخته شده از ذراتی که از هوای آلوده گرفتار در این برج ویژه تولید شده‌اند به نمایش دربیاید تا مردم علاوه بر تنفس هوای تمیز، از دیدن این آثار نیز لذت ببرند.