به گزارش خبرنگار صبح اقتصاد دیروز یکشنبه ۱۴ آذر رئیس اتحادیه ی مشاورین املاک طی سخنانی تند به شدت نسبت به سایت و اپلیکیشن “دیوار” اعتراض کرد و مدعی شد که وجود این سایت باعث ضرر های مادی و معنوی زیادی به صنف مشاورین املاک و همچنین بالابردن ریسک معاملات شده است . حسام عقبایی […]

 

به گزارش خبرنگار صبح اقتصاد دیروز یکشنبه ۱۴ آذر رئیس اتحادیه ی مشاورین املاک طی سخنانی تند به شدت نسبت به سایت و اپلیکیشن “دیوار” اعتراض کرد و مدعی شد که وجود این سایت باعث ضرر های مادی و معنوی زیادی به صنف مشاورین املاک و همچنین بالابردن ریسک معاملات شده است .

حسام عقبایی اظهار کرد: من به واسطه دفاع از صنف خودم، اپلیکیشن دیوار را خراب می کنم؛ چون مشاوران املاک را حذف کرده است. ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک در شهر تهران وجود دارد که با آگهی های سایت دیوار، ضرر می کنند. در معاملات مسکن نباید واسطه را حذف کنیم در حالی که دیوار واسطه را حذف کرده است اما نرم افزارهایی مثل آلونک با مشاوران املاک در ارتباط هستند و این راه اصولی و صحیح است.

این سخنان در حالی مطرح میشود که نارضایتی عمومی مردم نسبت به  صنف مشاورین املاک بسیار بالا بوده و از هزینه های زیاد تحمیلی از سوی این صنف ناراضی اند . سایتی مانند دیوار با اقدامی ساده اما پرطرفدار اقدام به انتشار آگهی املاک به همراه عکس میکند و تا حدود زیادی از هزینه های اضافی ناشی از حضور واسطه میکاهد و این موضوع  نه تنها نکوهیده نیست بلکه  خدمت به مردم و جامعه می باشد .اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب میفرمایند دقیقا همین برداشتن هزینه های اضافی از روی دوش مردم است و از مخالفت شما بیشتر بوی منافع صنفی می آید تا منافع ملی .اگر قرار باشد کاری که یک مشاور املاک انجام میدهد صرفا در حد سایتی مثل دیوار،  معرفی و آگهی باشد و به ازای این کاری که دیگری رایگان انجام میدهد پول هنگفتی نیز از مردم طلب شود این امر صرفا یک استثمار است .

از سوی دیگر وجود کد رهگیری باعث میشود مردم برای ثبت قرار داد به صورت شخصی عمل نکنند و به مشاورین املاک مراجعه کرده و معامله ای مطمئن انجام دهند هرچند خیلی از بنگاه های معاملات ملکی طبق مشاهدات میدانی خبرنگار صبح اقتصاد از ارائه ی این کد هم به مردم سر باز میزنند .

از سوی دیگر از مشتریان پر و پا قرص سایت دیوار همین بنگاه های معملات ملکی هستند که آگهی هایشان پای ثابت آگهی های مربوط به مسکن است و نه تنها متضرر نمیشوند بلکه باعث جذب مشتری هایی از اقصی نقاط شهر و حتی کشور برای آنهاست .

شاید بتوان گفت به روز نبودن و سنتی کار کردن باعث متضرر شدن قشر خاصی از املاکی ها شده است و نه همه ی آنها پس بهتر است جناب رئیس اتحادیه به جای خط ونشان کشیدن برای یک سایت با محتوای قانونی به فکر به روز کردن اعضای صنف خود باشند و از اینجور تهدید ها که شایسته یک مقام رسمی نیست بپرهیزند .

همچنین بیان اینکه اپلیکیشن آلونک ساخته شده و همه از این اپلیکیشن به جای دیوار استفاده کنند اشتباه است زیرا فضای بازار و هر کسب و کاری باید رقابتی و آزاد باشد نه انحصارطلبانه . شما باید بتوانید با ارائه خدمات بهتر مردم را جذب کنید نه حذف رقیب .