حذف جایزه لورا اینگلز به دلیل نژادپرستی
حذف جایزه لورا اینگلز به دلیل نژادپرستی

کتاب لورا اینگلز با عنوان «خانه کوچک» با نگاهی جدید، به عنوان کتابی نژادپرستانه خوانده شد و جایزه‌ای که به یاد این نویسنده اهدا می‌شود از فهرست جوایز مهم کودک حذف خواهد شد.  اعضای «انجمن خدمات کتابخانه‌ای کودکان» که زیر نظر انجمن کتابخانه‌های آمریکا فعالیت دارد اعلام کرد اسم جایزه لورا اینگلز وایلدر را عوض […]

کتاب لورا اینگلز با عنوان «خانه کوچک» با نگاهی جدید، به عنوان کتابی نژادپرستانه خوانده شد و جایزه‌ای که به یاد این نویسنده اهدا می‌شود از فهرست جوایز مهم کودک حذف خواهد شد.

 اعضای «انجمن خدمات کتابخانه‌ای کودکان» که زیر نظر انجمن کتابخانه‌های آمریکا فعالیت دارد اعلام کرد اسم جایزه لورا اینگلز وایلدر را عوض خواهد کرد و دیگر جایزه‌ای به این نام اهدا نخواهد کرد.

این جایزه تاکنون به یاد لورا اینگلز وایلدر نویسنده و خبرنگار آمریکایی خالق مجموعه کتاب‌های «خانه کوچک» اهدا می‌شد.

اعضای این انجمن که در اورلئان به این نتیجه رسیدند اعلام کردند این تصمیم با رای‌گیری با حضور اعضا اخذ شده است.

وایلدر برای کتاب‌های مشهور «خانه‌ای کوچک در چمنزار» شناخته می‌شود و اکنون این نتیجه به دست آمده که این کتاب‌ها سرشار از نگاه‌های نژادپرستانه درباره سیاهپوستان و بومیان آمریکاست.

نخستین دوره این جایزه سال ۱۹۵۴ در شیکاگو و آخرین آن سال ۲۰۱۸ اهدا شد. برنده امسال این جایزه ژاکلین وودسون بود.

اسم این جایزه در میان جوایز مهم ادبیات کودک جای داشت اما حالا گفته می‌شود کتاب‌های وایلدر بازتاب دهنده مسایل نژادی و ضد سرخپوستان آمریکاست و ارزش جهانی ندارد.

وایلدر سال ۱۸۶۷ متولد شد و ۱۹۵۷ درگذشت. مشهورترین اثر وی «خانه‌ای کوچک در چمنزار» بود. اما از دهه ۱۹۹۰ جمله‌ای از این کتاب مورد توجه قرار گرفت که در آن گفته می‌شود: تنها سرخپوست خوب سرخپوست مرده است.

در هر حال وایلدر در زمان حیاتش برای برخی از تفکراتش عذرخواهی کرده بود .

سریالی از این رمان در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده که با عنوان «خانه کوچک» از تلویزیون ایران نیز پخش شد.

لورا اینگلز وایلدر که یکی از دختران این سریال است، مجموعه کتاب‌های «خانه کوچک» را در قالب ۸ عنوان کتاب از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۴۳ منتشر کرد که برمبنای تجربیات او و خانواده‌اش در دوران کوچکی وی خلق شده است.

این نویسنده کتاب‌های دیگری نیز در کارنامه دارد.

این جایزه ادبیات کودک از این پس با عنوان جایزه میراث ادبی کودکان اهدا می‌شود.

شماری از چهره‌های ادبی به این تغییر نام به عنوان سانسور عقیده نویسنده برخورد کرده‌اند.