حساسیت هیأت های پارلمانی نسبت به مسئله قدس و تروریسم
حساسیت هیأت های پارلمانی نسبت به مسئله قدس و تروریسم

پیشنهاد تعلیق روابط دیپلماتیک کشورهای حاضر در کنفرانس با ایالات متحده، حساسیت هیأت های پارلمانی نسبت به مسئله قدس و تروریسم، از اهم سخنان لاریجانی در نشست خبری بود. به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی عصر دیروز (چهارشنبه ۲۷ دی) در نشست خبری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با اشاره به […]

پیشنهاد تعلیق روابط دیپلماتیک کشورهای حاضر در کنفرانس با ایالات متحده، حساسیت هیأت های پارلمانی نسبت به مسئله قدس و تروریسم، از اهم سخنان لاریجانی در نشست خبری بود.

به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی عصر دیروز (چهارشنبه ۲۷ دی) در نشست خبری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با اشاره به اینکه اجلاس اسلامی سازوکاری از گذشته داشت که بین پارلمان های کشورهای اسلامی انجام شد و براساس آن اتحادیه به وجود آمد، گفت: ابتکار انجام این کار با جمهوری اسلامی ایران بود و پس از آن کشورها پذیرفتند که این روند ادامه یابد.

تاکید  لاریجانی بر استفاده از ظرفیت پارلمان کشورهای اسلامی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و همبستگی کشورها

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت پارلمان کشورهای اسلامی برای همبستگی، بهره مندی از تجربیات و ایجاد زمینه برای همکاری اقتصادی و توجه به برخی چالش های کشورهای اسلامی از جمله اهداف این اتحادیه است، گفت: سیزدهمین اجلاس مذکور در تهران برگزار شد و براساس آن ۴۳ کشور و ۱۶ سازمان ناظر حضور یافتند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ رئیس و نایب رئیس در این اجلاس حضور داشتند، افزود: در این بین روسای کمیسیون های پارلمانی نیز در اجلاس شرکت کردند.

لاریجانی تصریح کرد: حضور چشمگیر کشورهای اسلامی در سیزدهمین کنفرانس نشان داد ظرفیت ملت ایران و جمهوری اسلامی برای بسیاری از کشورها قابل توجه است.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: کشورهایی مانند اندونزی، لبنان، پاکستان، ترکیه، عراق، سودان، سوریه، کویت، سنگال و… در اجلاس مذکور حضور داشتند که نشان از اهمیت آن دارد.

وی افزود: علاوه بر این باید اذعان کرد که این کنفرانس فرصت خوبی برای گفت و گوهای مرتبط با عالم اسلام و فرصت خوبی برای افزایش ارتباطات اقتصادی بود.

ساماندهی ساز و کارهای تجاری بین کشورهای اسلامی با فعالیت کمیته اقتصادی

لاریجانی ادامه داد: باید یادآور شد یکی از کمیته های مهم، کمیته اقتصادی است که سازوکارهای تجاری بین کشورهای اسلامی را سامان می دهد و زمینه همکاری را فراهم می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این نشست همگرایی کشورها مشهود بود و آنها مخاطرات را بهتر تشخیص دادند و در این بین نسبت به موضع جمهوری اسلامی ایران در حل موارد اختلافی بر اساس گفت وگو و راهکارهای سیاسی توجه نشان دادند که این بیانگر اهمیت ایران و همکاری با این کشور بزرگ است.

وی گفت: کشورهای اسلامی نیز برای عمیق کردن ارتباطات اقتصادی با ایران تلاش زیادی کردند.

لاریجانی با اشاره به برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: هم در اجلاس و هم در گفتگوهای جانبی فرصت خوبی پیش آمد تا از همکاری ایران با سایر کشورها به بهبود شرایط اقتصادی کمک شود، همچنین افزایش ارتباطات بین کشورهای اسلامی نیز از جمله نتایج آن بود.

رئیس سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه البته همه پارلمان ها همسنگ نیستند بیان کرد: بسیاری از کشورهایی که نام برده شده، از جمله نظام هایی هستند که پارلمان های بسیار قوی دارند و می توانند دولت ها را به سمت و سویی سوق دهند که به نفع طرفین است.

وی با بیان اینکه از همکاری همه رسانه ها که در این چند روز کمک کردند و در این چند روز کمیته های کارشناسی مانند کمیته سیاسی، کمیته مربوط به زنان، حقوق بشر و خانواده و مسائل محیط زیست وجود داشت که در این کمیته ها رسانه ها نقش داشتند تا مطالب را منعکس کنند افزود: در دو روز اجلاس نیز رسانه ها خوب عمل کردند، همچنین از همکاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که حضور به موقعی داشتند تشکر می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش های مختلف تشریفات و تبلیغات، مسائل مربوط به ساماندهی این کنفرانس را انجام دادند، همچنین از کارکنان مجلس و همکاران خودم سپاسگزاری می کنم.

حساسیت هیأت های پارلمانی نسبت به مسئله قدس و تروریسم

رئیس سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون صراحت لهجه هیأت های پارلمانی در خصوص قدس و امکان اجرایی شدن این نظرات گفت: نمایندگان پارلمان ها خارج از عرف های دیپلماتیک راحت تر سخنان خود را بیان می کنند و نسبت به مسئله قدس و تروریسم خیلی حساس بودند و نظرات روشنی را بیان می کردند.

وی با بیان اینکه هیأت های پارلمانی حاضر در این کنفرانس دخالت های بی جای آمریکا را محکوم کردند افزود: ممکن است دولت برخی از این کشورها روابط نزدیکی با آمریکا داشته باشند ولی هیأت های پارلمانی صدای ملت ها هستند و نشان داد که وضع ملت های اسلامی چگونه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی هیأت های پارلمانی همدیگر را می یابند و مشاهده می کنند، نظرات ارائه شده از پشتوانه عمیق تری برای پیگیری خواست ملت ها برخوردار است.

پیشنهاد تعلیق روابط دیپلماتیک کشورهای حاضر در کنفرانس با ایالات متحده

لاریجانی با بیان اینکه پیشنهادات اجرایی در این کنفرانس در خصوص قدس مطرح شد گفت: برخی از رؤسای پارلمان ها پیشنهاد کردند اگر کشورهایی با آمریکا روابط اقتصادی و سیاسی دارند، به دولت ها فشار بیاورند تا روابط دیپلماتیک خود را با ایالات متحده تعلیق کنند تا آمریکا دست از مواضع خود بردارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای حاضر در این کنفرانس دولت پارلمانی دارند و می توانند با استفاده از قدرت خوبی که برخوردار هستند به دولت ها فشار بیاورند یا اینکه نفوذ کلام خوبی دارند و ساختار دموکراتیک مناسبی دارند و این وضعیت در پیگیری چنین پیشنهاداتی موثر خواهد بود اظهار داشت: در مسئله اقتصادی برخی از هیأت ها پیشنهادات خوبی را مطرح کردند برای مثال پیشنهاداتی در زمینه انرژی و فناوری های نو مطرح شد تا از ظرفیت های همدیگر استفاده شود.

دبیرخانه جدید کنفرانس باید به مسائل اقتصادی توجه بیشتری کند

رئیس سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه دبیرکل جدید در این کنفرانس انتخاب شد ادامه داد: دبیرخانه باید به مسائل اقتصادی توجه بیشتری کند تا همگرایی اقتصادی و استفاده از ظرفیت های دیگر بیشتر دنبال شوند.

کشورهای اسلامی نظامی گری در منطقه را قبول ندارند

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر علت عدم حضور کشورهایی همچون عربستان، بحرین، امارات و مصر در این کنفرانس گفت: دلایلی متفاوتی برای آن وجود دارد البته تکلیف برخی کشورها مانند سعودی مشخص است و برخی دیگر نیز ملاحظاتی دارند که تعداد اندکی بودند و کشورهای مهمی همچون ترکیه، مالزی، اندونزی، پاکستان و غیره حضور پیدا کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه کشورها نظام گری در منطقه را قبول ندارند و با صراحت صحبت می کنند، اظهار داشت: نماینده کشورها نگرانی های خود را مطرح کردند که پیام مهمی برای دنیای امروز جهان اسلام بود؛ ممکن است گاهی بعضی کشورها در جلساتی سر و صدایی کنند و در رودربایستی بیانیه ای بدهند اما این کنفرانس اجباری نبود و از آن جایی که نوبت جمهوری اسلامی بود در ایران برگزار شد و حضور چشمگیر ۴۶ کشور نشان دهنده مقبولیت نقش ایران است.

ضرورت استفاده از پول ملی برای مبادلات تجاری/تقبیح رفتار آمریکا در کنفرانس اتحادیه مجالس

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری بیان داشت: کشورها علاقمند هستند با پول ملی کار اقتصادی کنند و برای مبادلات تجاری باید از پول ملی دو کشور استفاده شود که ظرفیت خوبی است و محوریت را از دلار برمی دارد البته نظر کشورها در این مورد یکسان نبوده و باید برای آن تلاش شود.

لاریجانی همچنین با یادآوری این مطلب که در اجلاس حاضر تمامی کشورها آمریکا را مورد سرزنش قرار دادند که نشان می دهد کشورهای اسلامی به هیچ وجه آن را قبول ندارند، اذعان داشت: در این اجلاس آزادی وجود داشت و رفتار آمریکا تقبیح شد و برآیند آن نشان می دهد نسبت به رفتار آمریکا ذهنیت روشن پیدا کرده اند و در جغرافیای متنوع جهان اسلام کشورها سمت و سوی خاص گرفته اند.

اظهارات عریان ترامپ باعث تصمیم گیری راحت کشورها درباره سیاست این کشور می شود

رئیس سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بیان داشت: ایشان به درستی فرمودند که رئیس جمهور آمریکا عریان تر از قبل امیال خود را بیان می کند که همین طور است البته کشورهای دیگر در این شرایط راحت تر درباره سیاست های این کشور تصمیم می گیرند با اینکه ممکن است برای بعضی از این کشورها مثل پاکستان مزاحمت ایجاد شود اما ارتباطات سیاسی و امنیتی را افزایش می دهد که دستاورد مهمی است.

لزوم هوشیاری دولت سوریه نسبت به اتفاقات شمال رقّه/ تروریست ها هنوز در بخش هایی از جهان اسلام حضور دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص اقدامات تروریستی در شمال سوریه گفت: آمریکا در شمال رقّه پایگاه های متعددی ایجاد کرده، در واقع بعد از ائتلاف میان کشورهای ترکیه، روسیه و ایران و ضربه زدن به داعش و آزادسازی سرزمین عراق و سوریه، آنها برای عقب نماندن از ماجرا و عدم اختتام پدیده تروریسم در منطقه در پایگاه های جدید شروع به فعالیت کردند.

لاریجانی تصریح کرد: بنا بر گزارش های مطرح شده، محموله های زیادی سلاح نیز وارد کرده اند، بنابراین این منطقه می تواند خطرآفرین باشد، لذا برای اینکه به تروریسم ختم نشود و آتش در این منطقه شعله ور نگردد، باید کارهای اساسی انجام داد، از این رو دولت سوریه و کشورهای کمک کننده باید هوشیار شوند.

وی با بیان اینکه در سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای اسلامی توجهات نسبت به سوریه بهتر از گذشته بود، گفت: در گذشته این کشورها اقبال چندانی به حل مسائل سیاسی سوریه نداشتند، اما بعد از لطمه خوردن تروریسم، ابراز علاقه نسبت به سوریه بیشتر شد. البته مسئله تروریسم تنها مربوط به این منطقه نیست، تروریسم پدیده ای پراکنده از شمال آفریقا، آسیا، خاورمیانه و تا آسیای میانه را فرا گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تروریست ها با اسامی و روش های مختلف در مناطق حضور یافتند و چون جنس آنها از مهاجرت است، با ضربه و شکست در منطقه ای، به منطقه دیگر می روند، در واقع تروریست ها ضربه خورده اند اما هنوز در بخش های مختلف جهان اسلامی حضور دارند، هر چند به نظر می رسد کشورهای اسلامی هوشیار شده اند.

وی بر همکاری اطلاعاتی و عملیاتی لازم بین کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: تداوم در افکار برای مبارزه با تروریسم شکل گرفته که باید از آن استفاده کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان ضمن تشکر از رسانه ها جهت پوشش خبری سیزدهمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: امیدوارم نتایج کار و انعکاس اخبار در حل و فصل مسائل سیاسی جهان اسلام و همکاری های اقتصادی موثر واقع شود، لذا صمیمانه از دوستان حوزه رسانه سپاسگزاری می کنم.