حمله شیمیایی از ریشه کذب بود
حمله شیمیایی از ریشه کذب بود

ماکس آبراهامز، استاد دانشگاه نورث وسترن و عضو شورای روابط خارجی امریکا در بحبوحه ادعای حمله شیمیایی در سوریه نوشت: ‌«بیست سال دیگر کتابی نوشته خواهد شد که چگونه کلاه سفیدها به جنگ جهانی سوم دامن زدند. » هنوز چند روزی از پایان ادعای کذب و بحران ساز حمله شیمیایی نگذشته است که گزارشات بسیار […]

ماکس آبراهامز، استاد دانشگاه نورث وسترن و عضو شورای روابط خارجی امریکا در بحبوحه ادعای حمله شیمیایی در سوریه نوشت:

‌«بیست سال دیگر کتابی نوشته خواهد شد که چگونه کلاه سفیدها به جنگ جهانی سوم دامن زدند. »

هنوز چند روزی از پایان ادعای کذب و بحران ساز حمله شیمیایی نگذشته است که گزارشات بسیار مهمی از نقش گروهی که جایزه اسکار را نیز در پرونده خود دارند، منتشر می‌شود.

«رابرت فیسک»، روزنامه‌نگار سرشناس انگلیسی که نزدیک به سه دهه است تحولات موضوعات سوریه و عراق را از نزدیک دنبال می‌کند، اخیراً به همان جایی رفته که گفته شده حمله شیمیایی رخ داده اما تحقیقات وی در یک بررسی کاملا دقیق و آشکار نشان می‌دهد هیچ حمله شیمیایی ای نه تنها رخ نداده، بلکه قربانیان در تصاویر به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار بدحالی گردیده اند و آن فقط به دلیل وزش باد شدید و ورود گرد و خاک به داخل تونل‌های زیرزمینی پدید آمده و پناهندگان به این تونل ها را دچار نفس‌تنگی کرده است و «کلاه سفیدهای سازمان مللی» با جعل صحنه آنها را کشته شده با گاز سمی نشان داده و قصد ایجاد یک سناریوی دست ساز بوده اند.

رابرت فیسک خبرنگار روزنامه ایندیپندنت که در پوشش اخبار منطقه غرب آسیا سابقه‌ای طولانی دارد و در مقایسه با اغلب خبرنگاران غربی رویکردی منصفانه‌تر در قبال انعکاس اخبار نسبتا واقعی از تحولات منطقه دارد،

ایشان اندکی پس از ادعای حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه، به این شهر سفر کرده است.

روایت فیسک از سفر به دوما از گفت ‌وگو با یکی از پزشکان بیمارستانی آغاز گردیده که تروریست‌ها در شب حادثه از آن محل و ساکنان و ناظران ویدئویی منتشر کرده بودند، این گزارش که نشان می‌داد دهها زن و کودک، هراسان از حمله شیمیایی، روی خود آب می‌ریزند تا بلکه از گزند این مواد مصون بمانند.چقدر با واقعیت متفاوت است؟

عصیم رهیبانی، پزشک مورد استناد رابرت فیسک هرچند در محل حادثه حضور نداشته اما به نقل از پزشکانی که آن شب در نوبت شیفت بوده‌اند، می‌گوید آن ویدئو واقعی بوده است. اما نکته‌ای که او بدان اشاره می‌کند، این است که افرادی که در آن ویدئو مشاهده می‌شوند، نه به دلیل حمله شیمیایی، بلکه به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار بدحالی شده‌اند. فیسک خاطره یک دختر بستری در بیمارستان از شب حادثه را نقل می‌کند: «آن شب با خانواده‌ام در زیرزمین خانه‌مان در ۳۰۰ متری اینجا بودیم. همه دکترها می‌دانند چه اتفاقی افتاده است. هر شب مدام [از سوی نیروهای دولتی] تیراندازی شدیدی می‌شد و هواپیماها هم همیشه بالای شهر می‌چرخیدند. اما آن شب، باد و گرد و خاک زیادی بلند شده بود. گرد و خاک وارد زیرزمین و انباری‌هایی شد که مردم آنجا زندگی می‌کردند. مردم به خاطر نرسیدن اکسیژن و نفس‌تنگی آمدند اینجا. ناگهان یک نفر که کنار در ایستاده بود، یکی از اعضای «سازمان نجات ملل»، فریاد زد «شیمیایی»! و آشوبی به پا شد. مردم شروع کردند روی یکدیگر آب ریختن. بله، ویدئو همین جا ضبط شد و واقعی بود، اما واقعیت این است که مردم دچار نفس تنگی بوده اند، نه مسمومیت شیمیایی. »

به نوشته فیسک، «کلاه سفیدها» که در غرب به عنوان یک نیروی امدادی «افسانه‌ای» شناخته می‌شوند، در جریان درگیری‌ها نقشی مرموز ایفا کرده‌اند. بخشی از بودجه آنها را وزارت خارجه (انگلیس) تأمین می‌کند و اغلب نیروهای محلی آنها از مردان اهل دوما بوده‌اند.

فیسک در پایان گزارش بار دیگر به این سؤال باز می‌گردد که آیا دوما واقعاً مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است یا نه:

«چطور پناهجویان اهل دوما که در اردوگاه‌هایی در ترکیه بوده‌اند از حمله شیمیایی‌ صحبت کرده‌اند، در حالی که امروز هیچ‌کس در دوما آن را به خاطر نمی‌آورد؟»

فیسک در پایان نوشته است: « یک سرهنگ ارتش سوریه از من پرسید که آیا می‌خواهم ببینم تونل‌ها [که تروریست‌ها ساخته‌اند] چقدر عمیق است؟

من بعد از طی بیش از یک مایل [داخل تونل]، توقف کردم. او با کنایه گفت: «این تونل شاید تا بریتانیا برسد.»

صحنه سازی در جریانات سوریه هنوز ادامه دارد و متاسفانه سازندگان خبر ها همانانند که از خبر ساختگی علیه ملت و دولت مظلوم سوریه استفاده میکنند!!

والسلام

متینه نقاشیان