خرید ۶.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان/کیفیت محصول افزایش یافت
خرید ۶.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان/کیفیت محصول افزایش یافت

یک مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: میزان خرید به تدریج به آمار سال گذشته نزدیک می شود.  سید مومن نیافر مدیر کل دفتر هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در جریان بازدید خبرنگاران از مراکز خرید تضمینی گندم، با اشاره […]

یک مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: میزان خرید به تدریج به آمار سال گذشته نزدیک می شود.

 سید مومن نیافر مدیر کل دفتر هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در جریان بازدید خبرنگاران از مراکز خرید تضمینی گندم، با اشاره به ایجاد مراکز موقت خرید گندم در برخی نقاط کشور توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: اگر مراکز موقت را از روند خرید تضمینی حذف کنیم به کشاورزان ظلم می شود و آنها گرفتار می شوند، ضمن اینکه برنامه های ما در راستای تقویت مراکز بلندمدت نگهداری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید آرد در کشور ۲۵ میلیون تن است، گفت: نیاز ما در این زمینه ۱۰ میلیون تن است و علیرغم این مسئله، هنوز متقاضیانی برای احداث کارخانجات آرد مراجعه می کنند که ما به شدت با این مسئله مخالفت کردیم. با این حال کسانی هستند که مجوز گرفته اند و در حال احداث کارخانه هستند.

وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی با طراحی سامانه هایی سعی کرده تحویل گندم توسط کشاورزان به دولت را آسان کند و ما به سمتی می رویم که سال آینده به کشاورزان از طریق این سامانه ها اطلاع رسانی می کنیم گندم خود را چه زمانی و کجا تحویل دهند و در نهایت با این اقدامات می توانیم هزینه مبادله و قیمت تمام شده گندم را کاهش دهیم.

نیافر اضافه کرد: استان هایی که تولید مازاد گندم دارند، منابع خوبی برای کارخانجات آرد هستند تا آرد موردنیاز خود را ارزانتر تهیه کنند و نیاز صنایع غیر نان را تامین نمایند.

به گفته این مقام مسئول، شرکت بازرگانی دولتی با سامانه ها و مراکز خریدی که ایجاد کرده، گندم را از کشاورزان تحویل می گیرد و به کارخانجات تحویل می دهد و تسهیل روند در این زمینه باعث شده ضایعات ما در حوزه مذکور به حدود دو درصد نیز نرسد.

وی تصریح کرد: گندمی که ما تحویل می گیریم و به کارخانجات تحویل می دهیم ضایعات چندانی ندارد، مگر اینکه آسیبی به محصول وارد شود و خسارت ببیند.

نیافر با اشاره به اینکه قصد داریم محصول امسال را از مراکز موقت خرید به مراکز بلندمدت منتقل کنیم، گفت: شرکت های تعاون روستایی متعلق به خود کشاورزان است و این مراکز هیچ گاه از چرخه خرید حذف نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما اعلام کرده بودیم کشاورزانی که بخواهند گندم خود را به مراکز دولت یا مراکز بلندمدت بخش غیردولتی انتقال دهند، می توانند تا سقف کیلویی ۱۵ تومان کرایه حمل دریافت کنند اما متاسفانه این امر به اندازه کافی اطلاع رسانی نشده است، چرا که وقتی ما با کشاورزان صحبت می کنیم از آن اظهار بی اطلاعی می کنند.

مدیر کل دفتر هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم در سراسر کشور از کشاورزان خریداری شده است، گفت: به تدریج به مرز خرید سال گذشته نزدیک می شویم.

وی با اشاره به وضعیت تولید گندم در استان همدان افزود: ۶۳ مرکز خرید در سطح استان فعال هستند که ۴۰ مرکز در مراکز تولید قرار دارند.

نیافر با بیان اینکه استان همدان در سال جاری از لحاظ بارندگی وضعیت مناسبی داشته است، گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار تن گندم در این استان از کشاورزان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه ای طراحی شده که ورودی روزانه گندم به مراکز تحویل را نظارت می کند، تصریح کرد: در سیلوها کار خاصی روی گندم صورت نمی گیرد و گندم با ناخالصی به کارخانجات داده می شود. سپس کارخانجات ضمن تفکیک ناخالصی ها، گندم را به آرد تبدیل می کنند.

نیافر ادامه داد: برخی می گویند گندم را با درصدی افت و خاک تحویل کارخانجات می دهیم که در جواب این افراد باید گفت در همه جای دنیا کار به همین روند انجام می شود.

وی اضافه کرد: از ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شده در استان همدان، ۲۹ هزار تن در سیلوهای خودمان نگهداری می شود و مابقی ظرفیت های بخش خصوصی بوده است.

این مقام مسئول دولتی با تاکید بر اینکه امسال در زمینه تولید گندم با ارتقای کیفی مواجه بوده ایم، گفت: پیش بینی خرید این محصول در استان همدان ۶۰۰ هزار تن است و این استان ۲۰۰ هزار تن از این محصول را مصرف می کند و مازاد آن به استان هایی که کمبود دارند مثل تهران صادر می شود.

نیافر تصریح کرد: چهار سال است که استان همدان از استانهای دیگر گندم برای اختلاط (جهت ارتقای کیفی محصول) وارد نکرده است.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران استان گفت: ۹۰ درصد کشاورزانی که گندم تحویل داده اند، ۵۰ درصد مطالبات خود را تاکنون دریافت کرده اند.