باید خیانت استکبار و صهیونیسم را جبران کنیم
باید خیانت استکبار و صهیونیسم را جبران کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه آنهایی که در سوریه و عراق علیه تروریست ها جنگیدند حق بزرگی برگردن منطقه و جهان دارند، گفت: همه علاقمندان به صلح، باید از رزمندگان صف مقاومت ممنون باشند. حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در افتتاحیه سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران گفت: امسال کنفرانس وحدت […]

رئیس جمهور با بیان اینکه آنهایی که در سوریه و عراق علیه تروریست ها جنگیدند حق بزرگی برگردن منطقه و جهان دارند، گفت: همه علاقمندان به صلح، باید از رزمندگان صف مقاومت ممنون باشند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در افتتاحیه سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران گفت: امسال کنفرانس وحدت اسلامی در شرایطی آغاز به کار کرده است که با دو حادثه شیرین و تلخ مواجه هستیم.

وی افزود: حادثه شیرین منطقه ما پیروزی های ارزشمند ملت های منطقه بر تروریسم هست. مردم عراق، مردم سوریه، مردم لبنان و همه آنهایی که در مبارزه با تروریسم از این کشورها حمایت کرده اند امروز خوشحال و سرافراز هستند که پایه های اصلی تروریسم در منطقه فروریخته شده و توطئه هایی که استکبار و صهیونیستم علیه ملت های منطقه طراحی کرده بود نقش برآب شده است. البته باید راه مسلمانها تا ریشه کن شدن کامل تروریسم ادامه یابد.

آنان که در برابر داعش جنگیدند، حق بزرگی بر منطقه و جهان دارند

رئیس جمهور تاکید کرد: آنهایی که در سوریه و عراق علیه تروریست ها و داعش جنگیدند حق بزرگی برگردن منطقه و جهان دارند. این تروریسم نه تنها تهدیدی برای منطقه بلکه تهدیدی برای جهان و اروپا و آمریکا بود. لذا کسانیکه علاقمند به صلح هستند باید از زرمندگان مقاومت ممنون و متشکر باشند اما متاسفانه این چنین نیست. به جای اینکه از این دولتها تشکر کنند در فکر تضعیف و توطئه علیه آنها هستند.

روحانی با اشاره به هفته وحدت سال گذشته و آزادی حلب سوریه خاطرنشان کرد: در سخنرانی پارسال عرض کردم که به زودی پیروزی های دیگری را بر تروریست ها شاهد خواهیم بود و امسال در شرایطی اینجا هستیم که هم موصل آزاد شده و هم پایگاههای تروریسم فروریخته و همه شهرهای سوریه تا شهر مرزی بوکمال آزاد شده است.

وی تصریح کرد: اما بخش تلخی که امروز شاهدیم این است که برخی کشورهای منطقه و اسلامی نزدیکی خود را نسبت به رژیم صهیونیستی با کمال بی پروایی آشکار می کنند و اگر در سال های گذشته پنهانی با دشمنان اسلام در تعامل، همکاری و گفتگو بودند، حداقل در زبان منکر بودند و آنقدر این ارتباط زشت و قبیح بود که هیچ مقامی از کشورهای اسلامی توان آن را نداشت که به صراحت به مردم بگوید که اسرائیل دوست ما و مقاومت منطقه دشمن ماست.

رئیس جمهور ادامه داد: آنها امروز متاسفانه تلاش می کنند تا این منکر بزرگ را تبدیل به معروف کنند؛ البته من تردید ندارم که ملت های منطقه و مسلمانان جهان نخواهند گذاشت این نقشه شوم، به ثمر برسد. علما  نخبگان، جوانان مسلمان و ملت فلسطین نخواهند گذاشت، چراکه آزادی قدس شریف آرزوی همیشگی آنان بوده و خواهد بود.

روحانی در ادامه با اشاره به ابعاد دیگر این توطئه گفت: در کنار همه توطئه های استکبار و صهیونیسم، برخی از آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ اینکه آمریکا و صهیونیست ها گروههای تروریستی را ساختند و به جان مردم انداختند، نکته واضحی است، هم ما می دانیم و هم خودشان.

وی افزود: همه می دانند که القاعده را چه کسانی تشکیل دادند، چه کسانی تروریست ها را در افغانستان و پاکستان ایجاد کردند و در منطقه پخش کردند، چه کسانی به تروریست ها پول و سلاح دادند و کمک اطلاعاتی کردند، هرچند در نهایت این ماری که در آستین خودشان برای نیش زدن دیگران پرورش داده بودند، خودشان را گزید.

رئیس جمهور ادامه داد: همه ما می دانیم که با تروریسم چه جنایت بزرگی را در منطقه مرتکب شدند، اما برخی از نکات توطئه آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اولین اقدام شومی که آنها انجام دادند فرصت سوزی بود، ما می گوییم مردم را کشتند، آثار تمدنی را نابود کردند، ترس را در میان مردم بوجود آوردند، خون های بی گناهان را ریختند اما نمی گوییم عراق و سوریه از فرصت توسعه چند سال عقب رانده شدند.

روحانی گفت: ما این را می دانیم که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در این سرزمین و در ایران هر موقع ملت ما توانستند در مرز پیشرفت و تعالی قرار بگیرند، توطئه ای علیه ما درست کردند. آن موقع که ما کشور را آرام کردیم و از مشکلات داخلی عبور کردیم و کشور آماده بازسازی بود، فردی و حزبی را علیه ایران تحریک کردند و جنگ هشت ساله صدام علیه ایران را طراحی کردند و پس از آن هم به محض دیدن رشد و توسعه در کشور ما توطئه دیگری طراحی کردند به نام تهدید هسته ای برای منطقه و جهان و سال ها ما را در جنگ اقتصادی قرار دادند.

وی افزود: امروز هم چون می بینند ایران در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد به فکر طراحی دیگری برای ما هستند. سوریه در نهایت از تروریسم نجات پیدا می کند و نیروهای خارجی را بیرون خواهد راند و این دیر یا زود رخ می هد. ملت عراق متحدتر از گذشته باقی خواهد ماند و کرد، شیعه و سنی برادرانه در کنار هم خواهند ماند و عراق سربلندی را خواهند ساخت.

رئیس جمهور با بیان اینکه یمن هم از دست متجاوزین نجات خواهد یافت و ملت یمن متجاوزین را پشیمان خواهند کرد، تصریح کرد: اما فرصت های از دست رفته چگونه جبران می شود؟ ما می دانیم هشت سال تجاوز به کشور و بازسازی آن چند دهه زمان می خواهد، ما می دانیم توطئه تحریم علیه ایران چند سال زمان می خواهد. اولین توطئه قدرت های بزرگ علیه ملت ها و دولت های منطقه انجام دادند فرصت سوزی بود، نگذاشتند سوریه به آبادانی مورد نظر خود برسد، چهل سال است که عراق را گرفتار کرده اند.

وی افزود: حدود ۴۰ سال است که عراق گرفتار است، یا با تجاوز صدام به ایران و یا تجاوز به کویت یا جنگ ائتلاف علیه عراق و ویرانی این کشور یا حمله آمریکا به عراق و یا موضوع تروریسمی که به جان مردم انداخته‌اند. چرا فرصت‌های مردم مسلمان و مردم مظلوم این منطقه را از بین بردید.

کشتار مسلمانان تمدن نیست

صهیونیست ها، آمریکایی‌ها و استکبار جهانی باید در برابر ملت‌های منطقه پاسخگو باشند. چرا فرزندان مردم را در این منطقه کشتید؟ چرا آثار تمدنی را ویران کردید؟ چرا سلاح و بمب دادید و می‌دهید تا مردم یمن زیر این بمباران‌ها نابود شوند؟ چرا در شمال عراق توطئه کردید و چرا به توطئه‌های خود ادامه می‌دهید؟ آیا با این توطئه‌ها می‌خواهید مسلمان‌ها با شما خوب باشند و به شما احترام بگذارند. شما می‌خواهید ادعا کنید تمدن بشری و انسانی به دست شماست؟ آیا کشتار مردم تمدن است؟

رئیس جمهور یادآور شد: اولین فاجعه‌ای که در منطقه ما واقع شده و کمتر به آن توجه می شود، فرصت سوزی هاست. استکبار و صهیونیست، فرصت شومی در این منطقه به ارمغان آوردند.

روحانی با اشاره به بذر اختلاف و دشمنی‌ها در منطقه گفت: بذر اختلاف بین شیعه و سنی، بین کرد و عرب، بین علوی و سنی، چه کسانی این بذر اختلاف را افشاندند؟ آیا به این زودی‌ها آثار این نزاع‌ها و اختلاف‌ها از بین می‌رود؟

شیعه و سنی دو مسیر برای یک هدفند

رئیس‌جمهور گفت: مردم منطقه برادرانه در کنار یکدیگر زندگی می کردند اما شما بودید که فاصله انداختید و بذر اختلاف را از قرن بیستم در این منطقه افشاندید. شیعه و سنی با یکدیگر اختلاف ندارند و دو مسیر برای یک هدفند. شیعه و سنی دو راه به سمت چشمه تولید و نبوت است. شیعه و سنی در طول تاریخ برادر بودند؛ در کنار هم در عراق علیه انگلیس مبارزه کردند، در شبه جزیره علیه انگلیس مبارزه کردند، در آفریقا علیه استکبارگران مقابله کردند اقوام و مذاهب مختلف مشکلی با هم نداشتند. از قرآن یاد گرفته بودند که چگونه با یکدیگر با نرمی سخن بگویند و اخوت اسلامی داشته باشند. شما آمدید بین ملت‌ها فاصله انداختید.

روحانی با بیان اینکه دشمنی‌ها و نزاع ها از بین خواهد رفت، گفت: کینه‌ای که بین اقوام و مذاهب با خونریزی، استکبار به وجود آورده است، سال‌ها برای جبران آن، همه ما باید تلاش کنیم. یکی از وظایف بزرگ سخت ما امروز، تلاش برای التیام است.

وی ادامه داد: همه مذاهب وظیفه بزرگشان التیام زخم های سال های پیشینی است که استکبار و استثمار بین ما به وجود آورده است و این رسالت و وظیفه ماست که باید به آن توجه کنیم.

باید خیانت استکبار و صهیونیسم را جبران کنیم

رئیس‌جمهور افزود: موضوع دیگر، ضربه و چهره اسلام است، اگر به ایران خیانت کردید، اگر به عراق خیانت کردید و به سوریه و لبنان خیانت کردید، مردم جبران خواهند کرد اما بار سنگینی بر دوش همه ماست تا خیانتی که بر اسلام روا داشتند را جبران کنیم. چهره اسلام را در جهان و میلیون‌ها جوان را در سراسر دنیا که می توانستند عاشق اسلام باشند، مشوش نشان دادند. ضربه‌ای که بر چهره اسلام زدند، چهره اسلام را واژگونه به نسل دنیای جوان امروز معرفی کردند و بار بسیار سنگینی بر دوش ما گذاشتند.

وی خطاب به حضار و علما و رسانه کشورهای اسلامی گفت: امروز بار سنگینی بر دوش داریم، آنهایی که در فضای حقیقی و مجازی، فرصت سخن گفتن دارند، یک مسئولیت بزرگ ما امروز، تبلیغ واقعی اسلام و دعوت است و این رسالت بزرگی بر دوش همه ما مسلمانان است.

روحانی گفت: ما باید خیانت استکبار و صهیونیسم را به خوبی جبران کنیم.

وی با طرح این سؤال که ما چه راهی برای توسعه، تمدن، برادری و کنار هم بودن به چه راهی نیاز داریم؟ گفت: اعتقادم بر این است، وحدت و اتحاد جز از طریق اعتدال و میانه‌روی امکان‌پذیر نیست. با خشونت، افراط و ترور، به مقصد تمدن نوین اسلامی نخواهیم رسید.

هدف از وحدت از میدان به در کردن یک مذهب نیست

روحانی گفت: وحدت به این معناست که مذاهب مختلف اسلامی محترم بمانند و در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند. مقصود ما این نیست که یکی از میدان به در رود و یک مذهب نابود شود؛ هدف ما از وحدت این است که همه مذاهب در کنار هم و دور یک میز بنشینند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم زبان واحد درست کنیم، ما می‌خواهیم در کنار نژادها، اقوام‌ و زبان‌های مختلف با هم باشیم، تبعیض ناروا و نزاع بین ما نباشد. ما اختلاف‌نظر خواهیم داشت؛ اما در اصول، ارزش‌ها و مبانی یکی هستیم و همه این اشتراکات ما را به وحدت ترغیب می‌کند.

وی افزود: بت‌پرستان هیچ وقت وحدت نمی‌کردند، چرا که بت‌هایشان مختلف بود، اما توحید باعث وحدت میان مسلمان‌ها می‌شود. پس در کنار توحید، وحدت، اتحاد و یگانگی هم است.

دینِ ما تعلق به یک نژاد و گروه خاص ندارد

روحانی تصریح کرد: ما به تورات، انجیل و … احترام می‌گذاریم، ما یهود نیستیم که دین خودمان را در یک نژاد و ملیت ببینیم؛ همه ملت‌ها عضو امت واحده‌ی اسلامی هستند. دینِ ما تعلق به یک نژاد و گروه خاص ندارد.

رئیس‌جمهور افزود: پیامبر بشیر نذیر برای همه عالمیان بود. وحدت به این معناست که همه ما در مبارزه با استکبار و استثمار در کنار هم باشیم؛ به این معناست که برای آزادی سرزمین‌های اسلامی باید در کنار هم باشیم و برای اینکه سرزمین‌های اسلامی را از دست متجاوزین آزاد کنیم.

وی ادامه داد: مبارزه ملت فلسطین، مبارزه نفی سبیل است، مبارزه برای ایستادگی و مقاومت در برابر تجاوز است. چگونه ما توانستیم بر تروریستی که ساخته استکبار بود، در این منطقه توفیقات بزرگ به دست بیاوریم؟ مرجعیت در کنار دولت قرار گرفت. در عراق اگر فتوای مرجعیت نبود، هنوز داعش وجود داشت. در عراق اگر وحدت شیعه و سنی در کنار هم نبود، هنوز موصل آزاد نشده بود. اگر ایستادگی ملت سوریه و کمک حزب‌الله و ایران نبود، امروز حلب هنوز در دست تروریست‌ها بود. ما باید در کنار هم قرار بگیریم. ما برای اخلاق، میانه‌روی و اعتدال در کنار هم هستیم.

روحانی با بیان اینکه باید خشونت فکری در منطقه رخت بربندد، گفت: اعتدال و میانه‌روی از فکر شروع می‌شود. میانه‌روی و اعتدال همان امت وسط است.

وی گفت: شهادت یعنی آن چیزی که انسان می‌داند، با صدای بلند بگوید. شهادت علم توأم با اظهار و بیان است. ما باید امت وسط بمانیم. نباید بگذاریم ما را به راست و چپ منحرف کنند و ما را به افراط و تفریط بکشانند. دین ما سراسر اعتدال است. سیره پیامبر (ص) و اسلام، اعتدال است. اسلام دین اعتدال است؛ نه سرمای استخوان‌سوز زمستانی دارد و نه گرمای تابستانی؛ اسلام همیشه بهار است.

روحانی تصریح کرد: اگر بخواهیم به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم، تمدن تنها با قدرت و علم ساخته نمی‌شود. تمدن از اخلاق، وحدت و پایان جنگ و نزاع آغاز می‌شود. ما باید با وحدت اسلامی، راه را برای پیشرفت اسلامی ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تردید نداریم اگر به وظیفه خود عمل کنیم، خداوند ما را یاری خواهد کرد.

وی در پایان با تشکر از اقوام و مذاهب ایرانی گفت: ما در طول سال‌های گذشته در ایران در سایه عمل به قرآن و اسلام، شاهد وحدت، یگانگی، اخوت و برادران میان مسلمان‌ها بودیم. سیستان و بلوچستان، کردستان، غرب و شرق ما، امروز سراسر برادری و وحدت است که این وحدت این در سایه عمل به اسلام توسط علمای اهل سنت و اهل شیعه، فرهیختگان، جوانان و خود مردم است. امروز سراسر سیستان و بلوچستان و کردستان امن است و این در سایه وحدت مسلمانان است. اگر وحدت شد، امنیت، برادری و اخوت خواهد آمد. اگر کشورهای دوست در منطقه با هم تعامل نمی‌کردند، امروز نه موصلی آزاد بود و نه ابوکمال. اعتدال و تعامل سازنده برادری، وحدت و توسعه است و انشاءالله شاهد تمدن اسلامی نوین خواهیم بود که آرزوی همه ماست.