در آمریکا انگیزه برای کشتن ۵۰ برابر بقیه دنیاست
در آمریکا انگیزه برای کشتن ۵۰ برابر بقیه دنیاست

در یک فرهنگ کاملا نابرابر با بقیه کشورها در دنیا قانون اساسی آمریکا، حق نگهداری و حمل سلاح را به مردم این کشور داده است. در قانون اساسی آمریکاتصریح گردیده است که: «داشتن یک نیروی منظم شبه نظامی مردمی برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه، نباید […]

در یک فرهنگ کاملا نابرابر با بقیه کشورها در دنیا قانون اساسی آمریکا، حق نگهداری و حمل سلاح را به مردم این کشور داده است.

در قانون اساسی آمریکاتصریح گردیده است که:

«داشتن یک نیروی منظم شبه نظامی مردمی برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه، نباید نقض شود.»

رئیس جمهور فعلی امریکا «دونالد ترامپ» معتقد است مردم باید اسلحه داشته باشند. حفاظت از فرهنگ کابوی خود نیز یک نوع فرهنگ محسوب میشود و نام آن را میتوان فرهنگ علاقمندی به کشتار نامید. اگر چه بسیاری از سیاسیون درآمریکا مخالف آزاد بودن حمل سلاح و حامی پایان یافتن حملات خونین در کوچه و خیابان هستند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در تاریخ  ۲۰ ماه ابان سال ۱۳۹۴  نوشت آمریکا رتبه نخست کشتار جمعی در جهان را داراست.

در تحقیقی که منتشر شده این گونه امده است که فیلیپین، روسیه، یمن و فرانسه که همگی کشورهایی هستند که سهم مهمی از نزدیک به ۳۰۰ کشتار ثبت شده بین سال‌های ۶۶ میلادی  تا ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داده‌اند، حتی مجموعا آماری نزدیک به آمار ثبت شده برای آمریکا را نیز ندارند و ۵۰ برابر عقب‌تر از آمریکا بوده اند.یکشنبه ۵ نوامبر گذشته تقریبا نزدیک به ظهر، فردی مسلح و سیاهپوش که جلیقه ضدگلوله به تن داشت وارد محوطه کلیسای «سادرلند اسپرینگز» تگزاس می‌شود و از همان ابتداشروع به تیر اندازی نموده و همانند دیگر حوادث کشتاری فجیع را دامن میزند . در این حادثه ۲۷ نفر کشته شدند و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. دختر نوجوان ۱۴ ساله کشیش همین کلیسا نیز در میان کشته شدگان بود.

فرماندار تگزاس در کنفرانس مطبوعاتی خود صرفا کشته شدن ۲۶ نفر را تأیید کرد اما مقامات دیگر این شهر گفتند که حال زخمی‌شدگان نیز وخیم است. فرماندار تگزاس این حادثه تیراندازی را «بدترین» حادثه کشتار در تاریخ این ایالت خواند.

مهمترین بحثی که  باعث می‌شود تا آمریکا به پرورش‌دهنده اصلی عاملان کشتار جمعی در جهان تبدیل شود روحیه و فرهنگ کابوی گری و خود بر تر بینی هر شهروند امریکایی نسبت به دیگران حتی همشهریان خود بوده است.

در این تحقیق اینگون عنوان شده است که یک جرم‌شناس از دانشگاه «آلاباما» پژوهشی در این خصوص انجام داده که ثابت می‌کند، هیچ عاملی همانند مالکیت اسلحه در آمریکا در این مسئله نقش ندارد. از نزدیک به  ۱۸۰ کشوری که دراین پژوهش مورد تحلیل قرار گفته‌اند، آمریکا رتبه اول مالکیت سرانه اسلحه را به خود اختصاص داده است.

 

بررسی دیگری در سال ۲۰۰۷ نشان میدهد که نزدیک به ۳۰۰ میلیون سلاح گرم در خانه‌های مردم در آمریکا وجود دارد. این بررسی به مفهوم آن است که  ۹۰ درصد از کل جمعیت این کشور حداقل یک اسلحه گرم در خانه خود نگهداری میکنند. مطالعات بسیاری درباره انگیزه کشتارهای جمعی نشان می‌دهد که اعتقادات آمریکایی که ریشه در فرهنگ این ملت دارد.

با توجه به ریشه‌های فرهنگ خود محوری و خود بزرگ بینی در آمریکا، افرادی که مالکیت سلاح گرم را برای شهروندان عادی بصورت قانونی میسر نموده است، به انگیزه قتل نیز دامن زده و خون ریز ترین مردم جهان را در جغرافیای خود جای داده است.

با چنین فرهنگی ممانعت از اتخاذ تصمیم مسئولان برای راه اندازی جنگ در جهان معنی ندارد. جنگ در فرهنگ امریکایی صیانت از روحیه برتر و قدرت سالار است.

نظام تفکر ملی در امریکا روشن کننده روحیه ای است که جنگ و خون ریزی در آن مناسبتی عادی و گاها لازم برای احقاق حقوق حتی نامشروع است.

همین که در امریکا کارخانه های تولید سلاح جنگی بخش مهمی از اقتصاد امریکا را شکل داده و سردمداران را بسمت بازاریابی این نوع اقلام درجهان مجبور نموده است، نیز خود گوشه ای از همین فرهنگ ملی است. به امریکایی نمیتوان اعتماد کرد زیرا همیشه بدنبال ایجاد فرهنگ دو نوع استاندارد بودن است

البته امریکا در قرن آینده جایگاه زیادی نخواهد داشت و امروز در بسیاری از اماکن کشور عزیز ما ایران فرش زیر پای خود را با ثمن بخشی به ودیعه نهاده تا کمکی به زلزله زده ها نموده باشند و این دو فاصله فرنگی از هم ساعتها تحلیل نیاز مند است.

حمیدرضا نقاشیان

والسلام