در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ازمحمدجواد ظریف وزیر امور خارجه طی ۱۲ فقره سئوال پرسیدند چرا در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر منافع ایران حفظ نشد؟ و جواد ظریف با طفره رفتن در امر پاسخ جلسه را به تشنج کشید و فی الواقع مجلس مظلوم ماند. از آنجا که ریاست […]

در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ازمحمدجواد ظریف وزیر امور خارجه طی ۱۲ فقره سئوال پرسیدند چرا در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر منافع ایران حفظ نشد؟ و جواد ظریف با طفره رفتن در امر پاسخ جلسه را به تشنج کشید و فی الواقع مجلس مظلوم ماند. از آنجا که ریاست محترم جمهوری حسن روحانی، ولادیمیر پوتین،‌ نورسلطان نظربایف، الهام علی‌اف و قربانقلی بردی‌ محمداف روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان حدودا یک ماه قبل یعنی روز ۲۱ مرداد ماه امسال در پنجمین اجلاس سران خزر در بندر آکتائو قزاقستان کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضا و شش موافقتنامه و پروتکل دیگر مربوط به این بزرگترین دریاچه جهان با حضور آنها امضا شد. طبیعی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر فضای رسانه ای کشور از اقدامات دولت در این خصوص نگران شده باشند.

 

محمد جواد ظریف در توضیح سوال نمایندگان در کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از وی گفت: متاسفانه مباحث دروغی در این خصوص شکل گرفته است.

 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: کلیپی در این زمینه در فضای مجازی منتشر شد که در این جلسه هم نمایندگان به آن اشاره کردند، برخی در مورد این کلیپ که از تلویزیون روسیه هم پخش شده، مدعی‌ شده اند که سهم ایران قبل و بعد از کنوانسیون یکسان نیست و به ضعف و قصور در مذاکرات با توجه به شرایط خاص امروز ایران اشاره شده است.باید بگویم  این کلیپ توسط افراد مسلط به زبان روسی ترجمه شد و مشخص شد که به هیچ عنوان در ان درباره سهم ایران در دریای خزر صحبت نمی‌شود و دو مرتبه‌ای هم که اسم ایران آورده می‌شود به بحث ماهی خاویار پرداخته‌ شده است. من در مصاحبه توضیحاتی که به مردم داده بودم در این جلسه به طور مفصل‌تر به نمایندگان ارایه می کنم .رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امضای کنوانسیون رژیم حقوقی را گام بسیار مهم و حائز اهمیتی خواند که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این‌خصوص خاتمه می‌بخشد.

اینکه محمد جواد ظریف در اظهاراتی اقدامات دستگاه دیپلماسی را بدون عیب و نقص و حتی ملی ارزیابی نماید ولی واقعیت موضوع جهت دیگری را نشانه رفته باشد بار اول و حتی بزعم من بار آخر هم نخواهد بود. مذاکرات و هزینه و فایده در امضای برجام و کلاهی که تا گردن بر سر جمهوری اسلامی ایران رفت خود نشانه ای از اظهارات طراحی شده وزیر خارجه محسوب میشود.

از اظهارات وزیر خارجه که بگذریم  حسن روحانی رئیس جمهور هم  قبل از ترک تهران در جمع خبرنگاران اجلاس قزاقستان را یکی از اجلاس‌های بسیار مهم درباره خزر دانسته بود و دلیل آن را اصول مادری قلمداد کرد که در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر بحث و بررسی می‌شود. نشست ۲۱ مرداد ۹۷ با ۴ کشور همسایه در دریای خزر در شرایطی صورت می پذیرد که سهم حاشیه ای در فضای دریا تعریف و میزان سهم هر کشوری تعریف میشود و مهم این است که حقوق بسیار مهم زیر بستر در این اجلاس یا تعریف نشده که مفهوم نشست را بی اعتبار میکند و یا تعریف شده و با تمهیداتی محرمانه تلقی شده است و دولت دوازدهم هم که ید طولایی در پنهان نمودن مطالب از ملت دارد آن اطلاعات را با پنهان کاری اداره میکند.

در اصل ۷۷ قانون اساسی اینگونه تصریح گردیده که عهد نامه‌ها و مقاوله نامه‌ها قراردادها و موافقت نامه‌های بین‌المللی باید به‌تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و حتی در اصل ۱۳۹ قانون اساسی نیز اینگونه تصریح شده که « صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد، موکول به تصویب هیئت وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد. در مواردی که طرف دعوی خارجی باشد و در موارد مهم داخلی باید به تصویب مجلس نیز برسد. موارد مهم را قانون تعیین می‌کند». حال با توجه به اینکه رئیس جمهوری اسلامی ایران عهد نامه ای را تحت عنوان کنوانسیون در ۲۱ مرداد امضا نموده و مجلس باید به ابعاد موضوع با دقت بپردازد، لذا نباید زمینه توجیه رفتار دولت توسط مرکز مطالعات و بررسیهای مجلس که معمولا در مسیر دولت قدم بر میدارد، سپرده شود و نمایندگان همانند برجام تحت تاثیر فضای ساخته شده بدون بررسی های دقیق و عمیق به چنین عهد نامه ای که در آیندگان از آن به عنوان غفلت یاد شود ، رای مثبت بدهند.

امضای چنید تعهدنامه ای با حق صید ماهی اوزون برون خاویاری خاتمه نمی یابد ولو حق ماهی گیری در این  کنوانسیون از قبل تعیین شده باشد. والسلام