دولت «سخنگو» ندارد
دولت «سخنگو» ندارد

هنوز مشخص نیست چه کسی قرار است ریاست جلسات سه‌شنبه‌های داغ طبقه هشتم ساختمان کوثر را به عهده بگیرد. ۲۷ روز از آخرین نشست خبری سخنگوی دولت می‌گذرد ولی هنوز جانشین او اعلام نشده است. در پنج سال گذشته، طبقه هشتم ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری تقریبا هر سه‌شنبه میزبان خبرنگاران رسانه‌های مختلف بود تا محمدباقر نوبخت […]

هنوز مشخص نیست چه کسی قرار است ریاست جلسات سه‌شنبه‌های داغ طبقه هشتم ساختمان کوثر را به عهده بگیرد. ۲۷ روز از آخرین نشست خبری سخنگوی دولت می‌گذرد ولی هنوز جانشین او اعلام نشده است.

در پنج سال گذشته، طبقه هشتم ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری تقریبا هر سه‌شنبه میزبان خبرنگاران رسانه‌های مختلف بود تا محمدباقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت پاسخگوی سوالات خبرنگاران و بازتاب‌دهنده نظرات، تصمیمات و اقدامات دولت حسن روحانی باشد. با بالا گرفتن انتقادات از نحوه عملکرد دولت دوازدهم و زمزمه‌های تغییر کابینه دوم روحانی، سرانجام این محمدباقر نوبخت بود که به عنوان یکی از اولین قربانیان وضع موجود از سمت خود کنار رفت. هرچند بسیاری از نحوه عملکرد او در سازمان برنامه بودجه گلایه داشتند و کسی چندان به سخنگویی وی معترض نبود اما نوبخت ترجیح داد طبق گفته خودش برای تمرکز بیشتر روی سازمان از سخنگویی دولت کنار برود.

سه‌شنبه ۲۶ تیر آخرین جلسه آقای سخنگو با خبرنگاران برگزار شد. در آن جلسه نوبخت درباره نقش خود درباره کنار رفتن خودش از سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: «تمام این شایعات دروغ است.»

وی در زمینه علت هجمه‌ها به دولت دوازهم، اظهار کرد: «انتقادات از دولت طبیعی است و رسانه‌ها به عنوان چشمان بیدار جامعه ما را رصد می‌کنند، اما آیا ما برای شرایط تحریم برنامه ندادیم؟ آیا بودجه را به وقت مقرر به مجلس ارائه دادیم یا خیر؟ همواره تلاش کردم به رئیس‌جمهوری وفادار باشم و خط اعتدال که آمیزه‌ای از ائتلاف سیاسی با اصلاح‌طلبان است، پیش برود و مدلی از همکاری را نشان دهیم که جامعه خدمات آن را ببیند و هیچ‌گاه رئیس‌جمهوری از من نشنیده که بگویم، نداریم. همواره تلاش کردم مسیر هموار باشد.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که «اگر دستگاه‌های اجرایی از من ناراضی باشند، طبیعی است»، گفت: «منابع ما محدود است ولی تلاش می‌کنیم با صحبت پای مشکلات دستگاه بنشینیم؛ چرا که می‌خواهم کلید باشم، نه قفل، ولی این پست همواره قفل است و کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند اما تلاش‌مان را ادامه می‌دهیم.»

هفته بعد از آن یعنی سه‌شنبه ۲ مرداد نشست خبری سخنگوی دولت برگزار نشد تا شایعات کنار رفتن نوبخت قوت بگیرد.

چهارشنبه ۳ مرداد بود که نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره این‌که “آیا تغییرات کابینه شامل سازمان برنامه و بودجه نیز می‌شود”، اظهار کرد: «بعد از این‌که نابسامانی‌هایی به وجود آمد و مردم دچار مشکل شدند، انتظار و مطالبه مردم این بود که وضعیت بازار ارز بهبود پیدا کند و این موضوع با ترمیم و تغییر کابینه و تیم اقتصادی دولت همراه دانسته شد. واقعیت این است که بدون این‌که موضوع ارز و سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه و نابسامانی‌های بازار کالا ارتباطی با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، ترجیح دادم برای این‌که زمینه برای اصلاح فراهم شود و دست رئیس‌جمهور باز باشد داوطلبانه و شخصا از تمام مسئولیت‌های موجود دولت کناره‌گیری کنم؛ چراکه مردم را دوست دارم و اگر رفتنم به بهبود اوضاع کمک کند دریغ نخواهم کرد.»

سخنگوی وقت دولت تاکید کرد: «صمیمانه این استعفا را به آقای رئیس‌جمهور تقدیم کردم، اما عده‌ای گفتند فداکاری شده و برخی نیز گفتند فضاسازی شده که تسویه‌حساب سیاسی شود و از همه خواهش می‌کنم بیش از هر چیز نگران مردم باشیم و با صمیمیت می‌گویم که در حال حاضر وقت تسویه‌حساب سیاسی نیست و می‌گویم که می‌خواهم به تدریس در کلاس درس بپردازم و کنار دانشجویان باشم. من از باب این‌که دست آقای رئیس‌جمهور باز باشد و حتی اگر یک در هزار وضعیت با تغییر من بهتر می‌شود آمادگی دارم که از دولت کنار بروم. با این حال اگر برخی فعالان سیاسی رضایت خدا را در نظر نمی‌گیرند، مراعات مردم را بکنند و دنبال تسویه‌حساب نباشند. آقای روحانی بیش از ۳۰ سال است که من را می‌شناسند و امیدوارم که تصمیم مقتضی را بگیرند و البته ایشان هرگاه صحبت شده در حضور بنده نشان از محبت عمیق ایشان نسبت به من است.»

وی همچنین تصریح کرد: «من نتوانستم آقای رئیس‌جمهور را برای این کار قانع کنم و امیدوارم که ایشان تصمیم مقتضی را بگیرند و البته از طرفی اصرار بر ترک مسئولیت آن هم در شرایط فعلی یک جور فرصت‌طلبی به نظر می‌رسد و ممکن است عده‌ای بگویند افرادی به دنبال عافیت‌طلبی هستند. رئیس‌جمهور آنچه که مصلحت مردم و اقتضای شرایط باشد را در زمینه تغییرات دیگر در کابینه پیگیری خواهند کرد چرا که به رای مردم متعهد هستند.»

اما دقایقی بعد از این اظهارات دولت بود که رئیس دفتر رئیس‌جمهور استعفای نوبخت را تکذیب کرد.

محمود واعظی اعلام کرد: «استعفای دکتر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تکذیب می‌کنم و آنچه رسانه‌ها از قول ایشان نقل کرده‌اند به هیچ وجه صحت ندارد.»

البته به نظر می‌رسد منظور دولت استعفای از سخنگویی بوده و برخی آن را استعفا از ریاست سازمان برنامه و بودجه تلقی کردند.

به هر حال تکلیف سخنگویی دولت همچنان مشخص نبود و نشست خبری سه‌شنبه ۹ مرداد هم برگزار نشد تا دولت برای دومین هفته سخنگویی نداشته باشد.

سرانجام در شامگاه سه‌شنبه ۹ مرداد محمدباقر نوبخت در صفحه توئیتر خود از تغییر سخنگوی دولت دوازدهم با موافقت روحانی خبر داد. با این تصمیم رئیس‌جمهور، نوبخت در ریاست سازمان برنامه و بودجه ماند و قرار شد سخنگویی دولت را فرد دیگری بر عهده بگیرد.

نوبخت در توئیترش نوشت: «همانگونه که پیشتر هم گفته بودم، کم‌اثر کردن فشارهای اخیر دشمنان و شرایط جدید اداره کشور، کار مضاعف همه مدیران را می‌طلبد. هرچند که تاکنون بر هر دو مسئولیت ریاست سازمان برنامه و بودجه و سخنگویی دولت تمرکز داشته‌ام و این دو نیز با یکدیگر همپوشانی بسیاری دارند، اما از رئیس‌جمهور درخواست نمودم به دلیل شرایط جدید، اجازه دهند همه توان خود را صرف کمک به ایشان در حوزه برنامه و بودجه نمایم و مسئولیت سخنگویی دولت را عزیز دیگری برعهده بگیرند، که خوشبختانه مورد موافقت ایشان نیز قرار گرفت. الحمدلله!»

با این اظهارات تقریبا تکلیف خروجی از سخنگویی دولت مشخص شد اما ورودی آن همچنان بلاتکلیف ماند و جلسه سه‌شنبه ۱۶ مرداد سخنگوی دولت هم مثل هفته‌های گذشته برگزار نشد.

روز چهارشنبه ۱۷ مرداد هم نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مقام رئیس سازمان برنامه و بودجه سخن گفت و همان شب هم در ضیافتی در حضور خبرنگاران از آن‌ها به عنوان سخنگوی دولت خداحافظی کرد.

حال نزدیک ۲۷ روز است که از آخرین جلسه سخنگوی دولت و ۱۳ روز از موافقت با استعفای نوبخت می‌گذرد و سه هفته پیاپی نشست خبری از سوی دولت برگزار نشده است اما هنوز تکلیف سخنگوی جدید دولت مشخص نشده است.

شاید جلسات آقای سخنگو معمولا با زیرکی خاص نوبخت عایدی چندانی برای خبرنگاران نداشت اما به هر صورت ارائه آمارهای درست از اقدامات دولت و شفاف‌سازی و روشن کردن برخی مواضع دولت به خصوص در شرایط کنونی کشور می‌توانست کمی فضای رسانه‌ای را تحت تاثیر قرار دهد اما حالا که دولت بی‌سخنگو است شایعات علیه روحانی و اطرافیانش هر روز می‌تواند بیشتر شده و به دولت و کشور ضربه وارد کند.

در این مدت از گزینه‌های متعددی در رسانه‌ها نام برده شده که به عنوان سخنگوی جدید دولت مطرح شده‌اند؛ مثل اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور،  محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، علی طیب‌نیا وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، علی ربیعی وزیر پیشین کار و امور اجتماعی، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس‌جمهور و … که هیچ کدام نه تایید و نه تکذیب شده‌اند اما گفته می‌شود شانس جهانگیری و واعظی برای تصدی این سمت از بقیه بیشتر است.

به هر ترتیب سه‌شنبه ۲۳ مرداد نزدیک است و باید دید آیا این هفته هم دولت سخنگویی نخواهد داشت یا این‌که هر چه زودتر تکلیف پل ارتباطی دولت با رسانه‌ها و مردم مشخص می‌شود تا بسیاری از سوالات و مشکلاتی که به خصوص در هفته‌های پرالتهاب اخیر انباشته شده‌اند سرانجام پاسخگویی از سوی دولت پیدا خواهند کرد.