دولت و بازار در اقتصاد بنا بر  اقتضائات زمانی مشخص می‌شود
دولت و بازار در اقتصاد بنا بر  اقتضائات زمانی مشخص می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه امروز و در شرایطی که آمریکا تصمیم گرفته اقتصاد ایران را از بین ببرد زمان حمایت از پول ملی است گفت: نمی‌توان برای ایجاد آرامش در بازارها به دست پنهان آدام‌اسمیت امید بست. ، محمدباقر نوبخت در نشست امروز بررسی الگوی توسعه ایران که در سازمان برنامه […]

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه امروز و در شرایطی که آمریکا تصمیم گرفته اقتصاد ایران را از بین ببرد زمان حمایت از پول ملی است گفت: نمی‌توان برای ایجاد آرامش در بازارها به دست پنهان آدام‌اسمیت امید بست.

، محمدباقر نوبخت در نشست امروز بررسی الگوی توسعه ایران که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت: ۳ نظام اقتصادی مختلف در کشورها وجود دارد که مکاتب اقتصادی از آنها ریشه گرفته است. نظامهای مبتنی بر بازار، برنامه‌ای و مختلف که تطبیقی از دولت و بازار می‌باشد مکاتبی مانند کینزی، نهادگرایی، نونهادگرایی ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: از بررسی اسناد بالادستی کشور نشان می‌دهد نظام اقتصادی ایران نظام دولت‌بازار است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از نقاط افتراق و تشابه در مکاتب مختلف اقتصادی موضوع دولت می‌باشد گفت: نقش دولت در مکاتب اقتصادی مختلف بسیار برجسته است مهمترین سند بالادستی در ایران قانون اساسی است که به یک دولت بزرگ و اختیار بالا اشاره کرده است.

نوبخت گفت: در همه عرصه‌های قانون اساسی به دولت مسئولیت سنگین داده شده است اما متناسب با این دولتی اختیاراتی است که به آن سپرده شده است براساس قانون اصل ۴۴ قانون اساسی عموم مالکیت‌ها دولتی می‌باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که دولت این اختیار را دارد تا مستولیت خود را به بخش تعاونی و خصوصی واگذاری کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت و بازار در اقتصاد بنا بر  اقتضائات زمانی مشخص می‌شود گفت: در روزهای نخست دولت یازدهم با تخصص تعادل بیشتری که در محیط کسب و کار کشور وجود داشت دولت ۳۴ مصوبه‌ای که ورود دستگاه‌های اجرایی در حیطه کسب و کار را سبب می‌شد کنار گذاشت.

نوبخت گفت: این در حالی است که در دولت دوازدهم وضعیت به طور کلی فرق کرده است و تعادل محیط کسب و کار دچار تنش شده و دولت نمی‌تواند در این حوزه کنار بایستند به عنوان مثال دولت در روزهای اخیر فقط طی یک روز ۱۷ دستورالعمل مصوب کرد که به عقیده بخش خصوصی این دستورالعمل‌ها به نوعی مانع کسب و کار است اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز دخالت دولت در اقتصاد نبوده است.

وی با بیان اینکه امروز نرخ ارز مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده گفت: باید قبول کنیم که حتی لبو‌فروش هم قیمت‌های خود را با نرخ ارز تطبیق می‌دهد. متاسفانه صاحب ارز کشور آمریکا تصمیم گرفته اقتصاد ایران را از بین ببرد در این حالت این که بگوییم دست پنهان آدام‌اسمیت بازار را سامان می‌دهد قابل قبول نیست.

به گفته نوبخت امروز نوبت حمایت از پول ملی است اگر همه به سمت دلار هجمه بیاورند پول ملی بی‌ارزش و کاغذ پاره می شود.

وی افزود: متاسفانه در حالی که در کشور ترکیه به صورت نمادین دلار را آتش زدند عده‌ای به تمسخر گفتند دلارهایمان را به شما بدهید تا آقازاده‌ها از آن استفاده کنند. باید قبول کرد که این ادبیات در شرایط فعلی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.