دیه دانش‌آموزان هرمزگانی به صورت علی الحساب پرداخت خواهد شد
دیه دانش‌آموزان هرمزگانی به صورت علی الحساب پرداخت خواهد شد

مدیرعامل بیمه دانا می‌گوید این شرکت در چهارشنبه هفته جاری(۱۵ شهریور ماه) بابت دیه دانش آموزانی که در حادثه واژگونی اتوبوس در نزدیکی استان فارس فوت شدند، مبالغی را به عنوان علی الحساب پرداخت خواهد کرد. بیژن صادق در نشست خبری درباره وضعیت پرداخت دیه دانش آموزانی که به تازگی در حادثه جاده‌ای فوت کردند، گفت: این راننده […]

دیه

مدیرعامل بیمه دانا می‌گوید این شرکت در چهارشنبه هفته جاری(۱۵ شهریور ماه) بابت دیه دانش آموزانی که در حادثه واژگونی اتوبوس در نزدیکی استان فارس فوت شدند، مبالغی را به عنوان علی الحساب پرداخت خواهد کرد.

بیژن صادق در نشست خبری درباره وضعیت پرداخت دیه دانش آموزانی که به تازگی در حادثه جاده‌ای فوت کردند، گفت: این راننده و آن مجموعه خودرویی، بیش از هفت سال است که بیمه شده شرکت بیمه دانا هستند. یکی از عوامل این حادثه خستگی راننده بود. ما به عنوان شرکت بیمه‌گر از نظر بیمه‌های ثالث و سرنشین تمامی تعهدات خود را در این مورد انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: مسئولان استان فارس و هرمزگان برای پیگیری وضعیت صدمه‌دیدگان، مجروحین و کشته شدگان به محل حادثه رفتند و مشخص شد که ۹ نفر از سرنشینان این اتوبوس که هفت نفر دانش آموز و یک مربی و یک شاگرد راننده بودند فوت شده‌اند و دو نفر از دانش‌آموزان قطع عضو و دو نفر دیگر دانش آموزان قطع نخاع شدند.

مدیرعامل بیمه دانا افزود: با توجه به آنکه این مجموعه خودرویی بیمه‌نامه داشتند در چهارشنبه هفته جاری به استان هرمزگان خواهیم رفت و مبلغی را به صورت علی‌الحساب به خانواده‌های فوت‌ شدگان این حادثه پرداخت خواهیم کرد و پس از انجام مراحل قانونی دیه آنها را پرداخت خواهیم کرد با توجه به این که این حادثه در ماه حرام رخ داده مبلغ دیه آنها ۲۸۰ میلیون تومان به ازای هر فوتی  است.

صادق تاکید کرد: همچنین با توجه به درمان‌های تکمیلی که برای مصدومین اتفاق می‌افتد مبالغی پرداخت خواهیم کرد. درباره نقص عضوی ها نیز دیاتی پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: این پول‌ها نمی‌تواند آثار اسفباری را که اتفاق افتاده را ترمیم کند ولی این حوادث می‌تواند فرهنگ مناسب بیمه‌ای را بیش از پیش به عموم جامعه گوشزد کند.

نیروی انتظامی و وزارت راه مناطق خطرساز را شناسایی و ایمن کنند

مدیرعامل بیمه دانا با بیان این که بیمه‌ها برای تجهیز اورژانس‌ها و راه‌ها هزینه‌هایی را به نیروی انتظامی و وزارت بهداشت پرداخت می‌کنند، گفت: مناطق خطرسازی که در سیستم بین شهری ما وجود دارد باید توسط نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی شناسایی شود و تمهیدات لازم درباره ایمن‌سازی راه‌ها صورت گیرد.

صادق توضیح داد: یکی از وظایف شرکت‌های بیمه این است که وقتی موضوعی را بیمه می کند خطرات و ریسک‌های آن را نیز شناسایی کند. ما در طی سال‌های گذشته همکاری هایی با نیروی انتظامی و وزارت راه‌ داشتیم ولی این به آن معنی نیست که تمام کار به صورت قطعی و مناسب صورت گرفته است. باید به شکل جدی این موضوع پیگیری شود.

وی درباره‌ ساعت وقوع این حادثه نیز گفت: دستورالعمل آموزش و پرورش این است که در نیمه شب این عبور و مرورها صورت نپذیرد، ولی به دلیل گرمای هوا در استان‌هایی این مجوز داده می‌شود اما در هر صورت این اتفاق باعث شد دانش آموزان فرهیخته چنین اتفاقی برایشان رخ دهد.

مدیرعامل بیمه دانا درباره بخشی از پرتفوی این شرکت که مربوط به ناوگان جاده‌ای است، گفت: بیش از ۱۸ سال است این ناوگان به صورت مستمر توسط بیمه دانا بیمه شده و این مورد از مواردی است که خسارت کمی داشت، اما در مجموع ما از تداوم این رشته بیمه‌ای با این ناوگان خوشحالیم و کارهای قابل ملاحظه‌ای را با همکاری هم انجام دادیم.

مبلغ علی الحساب را چهارشنبه اعلام می‌کنیم

صادق در پاسخ به این که مبلغ علی‌الحسابی که قرار است چهارشنبه به خانواده فوت شدگان پرداخت شود چقدر است، اظهار کرد: تا چهارشنبه رقم علی‌الحساب را اعلام می‌کنیم، اما برای مجروحین مبالغ متناسب با هزینه‌های درمانی‌شان است. مبالغ برای کسانی که نقص عضو شدند می‌توانند بیش از مبلغ یک دیه باشد، اما در مجموع با این اتفاق قریب به پنج میلیارد تومان برای شرکت زیان داشت.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، سود بیمه‌های عمر و سرمایه‌ گذاری نیز قرار است کاهش یابد و نظر شخصی شما در این مورد چیست؟ گفت: اصرار بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بسیار بجاست و ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم. کاهش این نرخ باعث می‌شود نقدینگی که رقم بالایی هم است به سمت بازارهای دیگر مانند مسکن و یا تولید برود. این موضوع می‌تواند کارگاه‌ها و شغل‌های متعددی را رونق دهد و برای چند صد شغل متعدد که در گذشته با رکود مواجه بودند رونق ایجاد کنند.

سود بیمه‌های عمر و سرمایه‌ گذاری کاهش خواهد یافت

مدیرعامل بیمه دانا ادامه داد: حداقل سودی که بابت بیمه‌های عمر و سرمایه‌ گذاری پرداخت می‌شود متناسب با آن شرکت و تعهدات بیمه‌نامه‌هایی است که صادر می‌شود. در این مورد هر ساله سودی در نظر گرفته می‌شود و توسط هیات مدیرها به تصویب می‌رسد و به بیمه شدگان پرداخت می‌شود، اما هنوز عدد و رقم جدیدی برای این سود به ما اعلام نشده، ولی طبیعتا با توجه به کاهش نرخ سود بانکی آن سود نیز نسبت به گذشته احتمالا عدد کمتری خواهد بود.

صادق توضیح داد: این مقدار سود متغیر است و این طور نیست که اگر بیمه‌گذاری، بیمه‌نامه خریده و سودش مثلا از ابتدا ۲۱ درصد بوده تا پایان قرارداد ۲۰ ساله نیز همین سود را خواهد گرفت.

درمان فروشی چاله نیست

وی در پاسخ به سوالی در این مورد که سهم بیمه‌های درمان شما طی سال گذشته افزایش یافته آیا به نظر شما شرکت در چاله درمان‌فروشی می‌افتد؟ گفت: در واقع درمان‌فروشی چاله نیست، هر چند که آمارها نشان می‌دهد هم رشته شخص ثالث و هم رشته درمان تکمیلی نسبت به خساراتی حتی بالاتر از ۱۰۰ درصد دارد، اما در مجموع چون در بسیاری مواقع یکی از راه‌های ارتباطی ما با بیمه گذاران عمده‌مان بیمه درمان‌های تکمیلی است در مقابل فروش آن بیمه‌نامه‌ها، بیمه‌نامه‌های دیگری شامل بیمه‌های اموال، زندگی، مسوولیت، مهندسی، آتش‌ سوزی را نیز می‌فروشیم در نتیجه جبران مافات خواهد شد. ما برای فروش بیمه‌نامه‌ها یک پکیچ کلی در نظر گرفته‌ایم. در کل این روند رو به بهبود و اصلاح است.

مدیرعامل بیمه دانا توضیح داد: آمار استفاده از MRI در کشور ما از کشوری مثل چین که جمعیت بیشتری از ما دارد بیشتر است و برخی از پزشکان با اولین مراجعه برای بیمار MRI می‌نویسند، اما در دنیا این طور نیست. متاسفانه در ایران بانک اطلاعاتی برای بیمار وجود ندارد و این موضوع می‌تواند به این که پزشکان در نوبت اول ویزیت، MRI بنویسند دامن بزنند.

صادق در پاسخ به سوالی درباره واگذاری سهم بیمه دولتی دانا، اظهار کرد: این موضوع مصوبه دولت است. ممکن است در واگذاری‌ها در سال‌های گذشته مقاومت‌هایی وجود داشته باشد، اما اصرار دولت دوازدهم این است که این واگذاری‌ها مجدانه انجام شود.

واگذاری ها باید به سهامداران خرد باشد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با واگذاری سهم شرکت به صورت بلوکی موافقید یا با واگذاری به سهامداران خرد، گفت: اگر این موضوع بخواهد به شکل درست انجام شود باید سهام به سهامداران خرد واگذار شود. ۵۵ درصد سهام ما مربوط به سهام عدالت است که دولت آن را تعیین تکلیف کرده، دو کرسی آن مربوط به سازمان تامین اجتماعی و شستاست و ۱۵ درصد هم مربوط به افراد حقیقی است.

مدیرعامل بیمه دانا در پاسخ به سوالی درباره افزایش سرمایه شرکت نیز ادامه داد: افزایش سرمایه ما از طریق صرف سهام و واگذاری حق تقدم است که امیدوارم بیش از ۱۴۰ میلیارد سرمایه به شرکت اضافه شود.