ذخایر قطعی سنگ آهن کشور ۳ میلیارد تن است
ذخایر قطعی سنگ آهن کشور ۳ میلیارد تن است

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی (ایمیدرو)گفت: حجم ذخایر قطعی سنگ آهن کشور اکنون ۳ میلیارد تن است. به نقل از صداوسیما، مهدی کرباسیان افزود: باتوجه به هدف گذاری صنعت فولاد کشور برای سال ۱۴۰۴ که میزان تولید فولاد باید از حدود ۲۱ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن طی ۸ سال […]

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی (ایمیدرو)گفت: حجم ذخایر قطعی سنگ آهن کشور اکنون ۳ میلیارد تن است.

به نقل از صداوسیما، مهدی کرباسیان افزود: باتوجه به هدف گذاری صنعت فولاد کشور برای سال ۱۴۰۴ که میزان تولید فولاد باید از حدود ۲۱ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن طی ۸ سال آینده برسد ناگزیر به افزایش تولید سنگ آهن هستیم.

وی با بیان اینکه اغلب عملیات اکتشافی انجام شده در پهنه کشور طی سالیان گذشته، اکتشافات سطحی و تا عمق ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری زمین بوده است و باتوجه به میزان تولید فولاد در کشور شاید نیازی به انجام عملیات اکتشافی عمیق نبوده است گفت : ایمیدرو با هدف تامین نیاز صنایع فولاد کشور به سنگ آهن عملیات اکتشافی وسیعی را شروع کرد و به ذخایر جدیدی دست پیدا کردیم بطوریکه در یکسال اخیر در سنگان و مناطق دیگر کشور ۵۰۰ میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ آهن کشور اضافه شده است.

کرباسیان افزود : تاکنون در کشور روی ذخایر معدنی در عمق زمین کار نشده چرا که این کار نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از فناوری جدید است البته شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایمیدرو دو حفاری با عمق ۱۶۰۰ و ۱۹۰۰ متر در فلات مرکزی ایران انجام داد که به یک ذخیره معدنی سنگ آهن با بیش از ۲ میلیارد تن رسیده است.

وی گفت: اکثر معادن سنگ آهن در دنیا روباز است و معادن عمیق خیلی محدود و کم است اما ما اخیرا از دو سه مشاور خارجی که روی ذخایر سنگ آهن در عمق زمین کار کرده اند برای مشاوره دعوت کردیم ولی پیش بینی من این است که با توسعه فعالیت روی ذخایر عمیق حداقل ۵۰ درصد به ذخایر ما در این بخش اضافه شود.

کرباسیان با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب و انرژی در صنایع معدنی از بحث های اساسی است و باید به این سمت حرکت کنیم افزود: خوشبختانه واحدهای بزرگ و جدیدی که درحال طراحی و اجرا هستند به این موضوع توجه ویژه دارند یکی اینکه تجهیزات به روز شود و آب را بازیافت کنند و مجددا استفاده کنند، از پساب شهرها استفاده شود و نیز در بحث انرژی اصلاح خطوط تولید را مورد توجه قرار دادیم بطوریکه در فولاد مبارکه با اصلاح خط مصرف انرژی در آهن اسفنجی ۴۰ درصد کاهش می یابد.

وی گفت : نباید به این فکر کنیم که چون گاز داریم هرچه می خواهیم می توانیم مصرف کنیم و این از سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو است و در طراحی های جدید دو موضوع اساسی یعنی کاهش و بهینه سازی مصرف آب و انرژی را حتما مورد توجه قرار می دهیم.