رابطه نرخ ارز با دستهای پنهان
رابطه نرخ ارز با دستهای پنهان

روز اول فروردین ماه امسال ١٣٩٧ مقام عظمای ولایت  در بیانات ارزشمند و روشنگرانه ای در جوار مرقد رضوی در مشهد روند حرکت انقلاب را با تمام چالشهای ملت ایران با جریان تصمیمات اقتصادی  مثبت ارزیابی فرمودند و لذا در بخشی از فراز های سخنان گهر بار خود به ضریب جینی که نرخ فاصله بین […]

روز اول فروردین ماه امسال ١٣٩٧ مقام عظمای ولایت  در بیانات ارزشمند و روشنگرانه ای در جوار مرقد رضوی در مشهد روند حرکت انقلاب را با تمام چالشهای ملت ایران با جریان تصمیمات اقتصادی  مثبت ارزیابی فرمودند و لذا در بخشی از فراز های سخنان گهر بار خود به ضریب جینی که نرخ فاصله بین فقر و غنا را تبیین میکند اشاره و علی الاصول جهت گیری نظام اسلامی را در مبحث فقر زدایی مثبت لاکن کُند والبته روبه جلو تحلیل فرمودند.

جمله دقیق در فرمایشات آقا این بود که : «طبق آمار بانک جهانی، ضریب جینی در ایران پیش از انقلاب بالای ۵۰ درصد بود ولی در سال ۹۴ این ضریب ۳۸ درصد شده. فقر مطلق هم از ۴۶ درصد به ۹/۵ درصد رسیده است.»

اساساً ضریب جینی رابطه مستقیم بین جیب جامعه و قیمت کالا را شامل و هر چه پول ملی از استحکام بیشتری برخوردار بوده باشد ، جامعه فقیر از پول قدرتمند تری استفادم میکند.

اعتبار این بخش از سخنان مقام معظم رهبری به نظام آبرو بخشید ، اگر چه نسبت به مدیریت اقتصادی نیز گله مند بوده و روشهای نامطلوب را نقد هم فرمودند.

درست یک هفته بعد از این بیانات در ایران سیاست رها نمودن  بازار ارز جامه عملی بخود پوشید شاید با این پشتوانه که با این سیاست قادر به ادای این ادعا نبوده باشیم که کاهش نرخ ضریب جینی از محورهای کلان و غیر قابل عدول نظام جمهوری اسلامی است!!

هر تازه واردی به حوزه علمی و عملی اقتصاد ولو کسبه جزء در این حوزه میدانند که افزایش نرخ ارز در هر کشوری یعنی نابرابری در ارزش پول ملی و اساسا نا برابری پول ملی بدان معناست که قدرت خرید پول نسبت به کالا کاهش می یابد و در این حوزه تورم بوجود می آورد و تورم یعنی ناتوان شدن طبقه کم درامد و بظاهر افزایش رقم دارایی کسانی که تمول و دارایی دارند و نتیجه این رفتار بازار به عبارتی ضریب جینی و یا فاصله طبقاتی می آفریند.

باید دید چرا دولت غافلگیر شد؟ دولتی که تا کنون در همه ادوار سخن از حفظ ارزش پول ملی به بهانه تورم زدایی میکرد به یکباره چگونه دست از روی فنر تورم برداشت که ارزش ارز به نسبت گذشته رقمی بالغ بر ۴۰ درصد افزایش یابد.

امروز بخش اعظمی از ثروت جامعه را جریان مخوفی که آشکار و پنهان حاج امین الضرب را مقتدای خود میدانند در اختیار دارند و از افزایش نرخ ارز اینان زیان نمیکنند بلکه قدرت و ثروتشان در اعداد بزرگ و بدهیهایشان کوچک میشود.

اولین ذهنیتی که در رها شدن بازار ارز به ذهن تبادر میکند این است که چه دستی پشت این ماجراست؟ و براحتی ذهن متوجه این جریان مخوف سیاسی اقتصادی میشود.

اینان در جریان اعتراضات اقتصادی مردم هم قصد هدایت ماجرا علیه رهبری را داشتند که خوشبختانه مردم بصیر این توطئه را خود جوش حنثی نمودند.امروز هم شک نداریم که چنین دستی پشت ماجراست و از ایجاد شوک روانی به تحریک مردم پرداخته و قصدشان تضعیف موضع رهبر معظم انقلاب در دفاع از کیان انقلاب است که به لطف پروردگار این بار هم رسوا خواهند شد.ان شاالله. والسلام

حمید رضا نقاشیان