راه اندازی نخستین قطار بدون توقف تهران – کربلا در اربعین ۹۸
راه اندازی نخستین قطار بدون توقف تهران – کربلا در اربعین ۹۸

معاون فنی و زیربنایی راه آهن از راه اندازی نخستین قطار بدون توقف تهران – کربلا در ایام اربعین ۹۸ خبر داد. مازیار یزدانی درباره راه آهن شلمچه بصره اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت کارگاه احداث این مسیر همچنان غیر فعال است و قرار است طی ماه های آینده در سال جاری و احتمالا […]

معاون فنی و زیربنایی راه آهن از راه اندازی نخستین قطار بدون توقف تهران – کربلا در ایام اربعین ۹۸ خبر داد.

مازیار یزدانی درباره راه آهن شلمچه بصره اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت کارگاه احداث این مسیر همچنان غیر فعال است و قرار است طی ماه های آینده در سال جاری و احتمالا در پاییز امسال فعالیت ساخت این خط ریلی آغاز شود.

وی زمان احتمالی اتمام این پروژه را حدود یک سال عنوان و اظهار کرد: در صورت شروع به کار عملیات ساخت راه آهن شلمچه ـ بصره و همچنین احداث پل بصره بر روی رودخانه اروند در پاییز امسال، سال آینده (۹۸) کار احداث این خط ریلی به پایان می رسد.

به گفته معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن، زائران می توانند اربعین ۹۸ با قطار و بدون توقف از تهران به کربلا بروند.

گفتنی است در سال های گذشته زائرانی که قصد سفر ریلی به کربلا را در ایام اربعین حسینی (ع) داشتند، پس از توقف در شلمچه، با اتوبوس به بصره رفته و مجددا از آنجا با قطار به کربلا سفر می کردند که با احداث این خط آهن در سال جاری، می توانند بدون توقف تا کربلا سفر کنند.

عباس آخوندی در ۲۴ فروردین ۹۴ در سفری به استان بصره عراق، در مراسم کلنگ زنی احداث این خط آهن ۳۵ کیلومتری حضور یافت و اعلام کرد زائران می توانند در اربعین ۹۵ بدون آنکه در میانه راه از قطار پیاده شده و بخشی از مسیر را با اتوبوس طی کنند، بدون توقف تا کربلا را طی کنند.

همچنین ایران در این مذاکرات با توجه به اینکه ریل از سمت ایران تا مرز شلمچه رسیده بود، هزینه احداث پل ۷۰۰ متری بصره بر روی رودخانه اروند را تقبل کرد و قرار شد از سمت اروند تا ایستگاه راه آهن بصره را طرف عراقی بسازد. حتی در قانون بودجه سال ۹۵ و ۹۶ مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه احداث این خط منظور شد. اما خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در نشست خبری در اسفند ماه سال گذشته گفته بود: از آنجایی که این پروژه به صورت یک بسته یکپارچه بوده و طرف عراقی به وعده خود عمل نکرده، لذا ایران از احداث این پل فعلا صرف نظر کرده است.

عباس نظری مدیرکل بین الملل راه آهن نیز مهر ماه سال گذشته در گفت وگو با خبرنگار مهر علت عدم اجرایی شدن احداث خط آهن شلمچه بصره را عدم پایبندی عراقی ها به وعده های خود دانست و گفت: عراقی ها پای کار نیامدند.