امسال رای‌دهی تماشاگران جشنواره به شکل اینترنتی و بر اساس بارکد روی بلیت‌ها انجام می‌شود
امسال رای‌دهی تماشاگران جشنواره به شکل اینترنتی و بر اساس بارکد روی بلیت‌ها انجام می‌شود

در حالی که امسال برای اولین بار رای گیری انتخاب فیلم‌های منتخب مردم جشنواره فجر به شکل اینترنتی انجام و با شیوه‌ای پیچیده جمع‌بندی می‌شود، از نخستین سانس‌های نمایش آثار در روز پنجشنبه ابهامی درباره رای دهی بر اساس بارکد روی بلیت‌ها ایجاد شده و برخی بلیت‌های فروخته شده بارکد نداشتند. مدیر ستاد انتخاب فیلم […]

در حالی که امسال برای اولین بار رای گیری انتخاب فیلم‌های منتخب مردم جشنواره فجر به شکل اینترنتی انجام و با شیوه‌ای پیچیده جمع‌بندی می‌شود، از نخستین سانس‌های نمایش آثار در روز پنجشنبه ابهامی درباره رای دهی بر اساس بارکد روی بلیت‌ها ایجاد شده و برخی بلیت‌های فروخته شده بارکد نداشتند. مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران در این باره توضیح داده است.

 علی آشتیانی‌پور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از بلیت ها در سینماهای مردمی بارکد رای ندارد، توضیح داد: «همه بلیت هایی که فروخته شده است بارکد رای دارد و تنها بلیت هایی که برای کف سالن به دلیل استقبال مردم از فیلم ها خریداری داده شده است بارکد ندارد.»

او در ادامه توضیحاتش با اشاره به اینکه بلیت های بارکددار بر اساس ظرفیت صندلی سالن ها در نظر گرفته شده و مختص بلیت های بدون صندلی نیست، گفت: «این دسته از بلیت ها تنها برای ۲ پردیس آزادی و کورش در نظر گرفته شده است چراکه استقبال مردم از این پردیس ها بیشتر است. برای بلیت های سانس فوق العاده نیز مانند سال های گذشته آرای مردمی در نظر گرفته نشده است.»

به گفته او سینماهای تهیه کنندگان، باغ کتاب و خانه سینما نیز جزو آرای مردمی به شمار نمی روند.

«جدول عدالت» به شیوه آزمون و خطا!

امسال رای‌دهی تماشاگران جشنواره به شکل اینترنتی و بر اساس بارکد روی بلیت‌ها انجام می‌شود. هر تماشاگر تا یک ساعت بعد از پایان نمایش فیلم فرصت دارد که رای خود را اعلام کند. آشتیانی‌پور قبلا گفته بود که امکان استفاده از کدها در هیچ سالن و یا سانس دیگری وجود نخواهد داشت و از تماشاگران خواسته بود یا در این رأی‌گیری شرکت کنند و یا اینکه کد خود را از بین ببرند!

آشتیانی‌پور روز ۹ بهمن به ایسنا شیوه پیچیده‌ای را توضیح داده بود که آرای مردمی بر اساس آن پردازش می‌شوند: «آرا به صورت خام از طریق سینما تیکت در اختیار ما قرار می‌گیرد، سپس ما در ستاد خانه سینما مانند سال گذشته داده‌ها را با حضور کارشناسان آمار به نرم‌افزار می‌دهیم و در نهایت نتیجه اعلام می‌شود. سخت‌ترین کار ما این بخش خواهد بود که بتوانیم به جدول عدالت برسیم. در آن جدول ما سانس‌ها، جغرافیای اکران هر فیلم و فرصت‌هایی که یک نمایش دارد را در نظر می‌گیریم و براساس آن ظرفیت فیلم‌ها بررسی می‌شود. ممکن است بعضی بگویند سانس ساعت ۹ شب یک فیلم در سینما آزادی با ساعت  ۴ بعدازظهر سینمای دیگر متفاوت است بنابراین در بررسی آرا لحاظ شده است و براساس یک اعتدال و ظرفیت یکسان عمل خواهد شد. حتی روزهای ابتدایی و انتهایی اکران نیز در این مورد تأثیرگذار هستند.»

اما او به احتمال بروز خطا نیز اشاره کرده بود: «به دلیل اینکه من در مجموعه سنتی نظارت جدی‌تری در تمام بخش‌ها داشتم، انجام آن آرامش بخش‌تر بود اما امسال همه تلاشمان را براین بوده که دقت و مراقبت جدی‌تری بر روی آرا داشته باشیم و از آنجایی که این طرح در مرحله آزمون و خطاست ممکن است مواردی هم پیش بیاید.»

این در حالی‌ست که شیوه شمارش دستی آرای فیلم منتخب تماشاگران در سال‌های گذشته از سوی سازندگان فیلم‌هایی که رقابت نزدیک با برنده سیمرغ فیلم برگزیده تماشاگران داشتند، زیر سوال می‌رفت و امسال احتمالا ابهام‌های جدیدی درباره برنده نهایی وجود خواهد داشت.