رحمانی‌فضلی: مراسم اربعین باید غیردولتی باشد
رحمانی‌فضلی: مراسم اربعین باید غیردولتی باشد

وزیر کشور با اشاره به اماده سازی طرحی برای ساماندهی و تمرکز کمک های مردمی در زمینه مراسم اربعین حسینی گفت: مراسم اربعین حسینی نباید دولتی شود. عبدالرضا رحمانی فضلی  وزیر کشور در نشست ستاد اربعین حسینی ضمن تقدیر از عملکرد مسوولان در کوزه اربعین اظهار داشت: امسال بنابر گزارشهای بدست امده مشکلات کمتری در […]

وزیر کشور با اشاره به اماده سازی طرحی برای ساماندهی و تمرکز کمک های مردمی در زمینه مراسم اربعین حسینی گفت: مراسم اربعین حسینی نباید دولتی شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی  وزیر کشور در نشست ستاد اربعین حسینی ضمن تقدیر از عملکرد مسوولان در کوزه اربعین اظهار داشت: امسال بنابر گزارشهای بدست امده مشکلات کمتری در بحث خدمات رسانی به زایران وجود داشت و تقریبا صددرصد پیش‌بینی ما در خصوص ممانعت خروج از زائرین غیرقانونی هم محقق شد و نیروی انتظامی در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.

وی افزود: در بحثهایی همچون صدور روادید و همکاری های دو کشور عملکرد خوبی را شاهد بودیم و استانداریهای استانهای مرزی نیز خوب عمل کردند.

وزیر کشور  با بیان اینکه نقاط ضعف کمتر شده بود، تصریح کرد: اربعین به عنوان گام اعتقادی،فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود و این مهم باید بیشتر تقویت شود و در همکاریهای فی مابین باید به موضوع زیرساختها توجه شود.

رحمانی فضلی درباره موضوع ساماندهی زایران از مبدا نیز گفت: ساماندهی زائرین از مبدأ را به صورت صددرصدی موفق به اجرا نشدیم هرچند که نسبت به سال قبل نظم بهتری پیدا کرده بود و باید موضوع کاروانی از مبدا مو رد دقت واقع شود.

وی ادامه داد: با استفاده از تجربیات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده اربعین سال جاری نسبت به سال قبل موانع و مشکلات‌مان کمتر شده و سهولت بیشتری در خدمات، حمل‌ونقل، اقدامات انتظامی، پشتیبانی، صدور گذرنامه، ارز، استانداری‌ها و همکاری با دولت عراق خوب عمل کرده و کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در اربعین سال جاری خروج غیر قانونی از مرزها وجود نداشت ضمن اینکه مدیران مستقل در کربلا و نجف هم عملکرد خوبی داشتند و ستاد مرکزی اربعین مدیریتی خوبی را توانست بر کمیته‌ها داشته باشد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: باید خدا را شاکر باشیم که توانستیم خدماتی را به زائرین اربعین انجام دهیم البتع باید در بحث فرهنگی توجه لازم را مدنظر قرار داد.

وی یاداور شد: برخی از پژوهشگران انگلیسی از زائرین اربعین در شهر کربلا نظرسنجی ویژه‌ای درخصوص علل حضور، خدمات و مسائل مختلف انجام داده‌اند که ترجمه آن توسط وزارت اطلاعات هم انجام گرفته و این نشان می دهد دنیا به موضوع اربعین و حضور میلیونی نگاه می کند.

وزیر کشور با اشاره به موضوع مرزها در ایام اربعین گفت: باید بازگشایی مرزهای جدید را در دستور کار خود قرار دهیم هرچند که از  مرز  خسروی در سال جاری به دلیل امنیتی  نتوانستیم استفاده کنیم.

رحمانی فضلی افزود: در بحث زیرساخت‌ها و امکانات عملکرد خوبی را شاهد بودیم اما این زیرساخت‌ها در حد همین جمعیت است و اگر میزان جمعیت سه برابر شود به زیر ساخت های بیشتری نیاز داریم و باید کارهای بسیاری انجام پذیرد و برنامه ریزی صورت گیرد بنابراین در سال‌های آینده باید زیرساخت‌های اربعین را افزایش دا د.

وی بابییان اینکه کمک های مردمی باید ساماندهی و متمرکز شود تصریح کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات باید طوری کار کند که شبهه‌ای در هزینه کرد و  اقدامات آن در بین مردم ایجاد نشود.

وزیر کشور بیان داشت: هم‌اکنون ستاد بازسازی عتبات عالیات طرحی در خصوص ساماندهی کمک‌های مردمی ارائه کند که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف بتوانند کمک‌های خود را در یک مسیر هماهنگ قرار دهند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: بیمه زائرین اربعین به دلیل عدم متولی بر گردن وزارت کشور افتاد اما به دنبال آن هستیم که در سال آینده بیمه را برعهده نگرفته و واگذار کنیم.

وزیر کشور به پیشنهادی در رابطه با برگزاری همایش اربعین بین کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: از این طرح استقبال می‌کنیم و موضوع خوبی است که باید دنبال شود.

رحمانی فضلی به دیدار ستاد اربعین با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: دست‌اندرکاران اربعین با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند و گزارشی را در این خصوص به معظم‌له ارائه خواهند کرد و از رهنمودهای ایشان استفاده خواهند کرد.