ردپای پدر صنعت پتروشیمی درالتهابات بازار پتروشیمی
ردپای پدر صنعت پتروشیمی درالتهابات بازار پتروشیمی

رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع پائین‌دستی پتروشیمی گفت: از سوی انجمن کارفرمایان پتروشیمی با ما ارتباط برقرار کرده و اعلام کردند که ما پس از تضعیف بورس نظر شما را جلب می‌کنیم که موافقت نکردیم. این روزها شاهد برخی تحرکات در راستای تضعیف بازارهای رسمی هستیم؛ دولت که با رای بالای مردم و با شعار «به عقب […]

رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع پائین‌دستی پتروشیمی گفت: از سوی انجمن کارفرمایان پتروشیمی با ما ارتباط برقرار کرده و اعلام کردند که ما پس از تضعیف بورس نظر شما را جلب می‌کنیم که موافقت نکردیم.

این روزها شاهد برخی تحرکات در راستای تضعیف بازارهای رسمی هستیم؛ دولت که با رای بالای مردم و با شعار «به عقب برنمی گردیم» روی کار آمد، امروز در کمال تعجب از سرکوب قیمت ها و نرخ گذاری های دستوری سخن می گوید، ادبیاتی که متعلق به سه دهه گذشته و همه اقتصاددانان نیز به عقبگرد اقتصاد کشور در پی این گونه تصمیمات هشدار می دهند.

در همین ارتباط ، رئیس اتحادیه تعاونی های صنایع پائین دستی پتروشیمی از ردپای پدر صنعت پتروشیمی در برخی اختلالات بازار پتروشیمی خبر داد؛ به طوری که شواهد بیانگر آن است که برخی افراد در صنایع بالادستی پتروشیمی درتلاش برای تضعیف بازار رسمی کشور در حوزه مبادلات کالاها یعنی بورس کالای ایران هستند.

مسعود میرزایی، رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع پائین‌دستی پتروشیمی  در خصوص التهابات اخیر بازار پتروشیمی گفت: بورس کالا تنها بازار شفاف برای مبادلات محصولات از جمله مواد پتروشیمی است، اما امروز شاهد آن هستیم که به دلیل شرایط به وجود آمده در اقتصاد کشور برخی به بهانه هایی قصد تخریب بورس کالا را دارند؛ این در شرایطی است که مشکلات فعلی به خود بورس برنمی گردد و از عوامل خارج از بورس نشات می گیرد.

وی با بیان اینکه در راستای بهبود شرایط معاملات، هماهنگی میان بورس، اتحادیه‌ها و صنایع بالادست کمک کننده خواهد بود، ادامه داد: در شرایط فعلی برخی بورس کالا را مقصر حضور واسطه‌ها برای خرید محصولات پتروشیمی عنوان می کنند در شرایطی که مجوز خرید محصولات را بورس کالا صادر نمی کند و از طرف دیگر اساسا بورس نقشی در تعیین قیمت ها ندارد بلکه این بازار بستری شفاف برای قرار گرفتن عرضه و تقاضا در مقابل هم است؛ البته مشخص است که دوستان منتقد، از ریشه اختلاف قیمت ها و تلاش واسطه ها برای تصاحب مواد پتروشیمی به خوبی مطلع هستند.

میرزایی در ادامه به وجود برخی تحرکات همسو با نظرات وزیر سابق  اشاره کرد و گفت: تلاش برای غیر شفاف شدن معاملات پتروشیمی ها که خواسته پدرصنعت پتروشیمی بود همچنان در بازار پتروشیمی مشاهده می شود،؛ اما اینگونه رفتارها در گذشته با همکاری اتحادیه ها و انجمن‌های پتروشیمی و حمایت دولت و مجلس به کلی لغو شده و خواهد شد.

رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع پائین‌دستی پتروشیمی در ادامه به گفته های دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: طبیعی است که ایشان به عنوان نماینده صنایع بالادست پتروشیمی، درصدد ناکارآمد جلوه دادن بورس کالا باشد اما این رویکرد غیر کارشناسی در میان مسوولان خریدار ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع پائین‌دستی پتروشیمی در پایان از تلاش دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی برای جلب نظر صنایع پایین دستی به منظور کسب موافقت آنها برای تضعیف بورس کالا در حوزه معاملات پتروشیمی خبر داد و گفت: وی با ما ارتباط برقرار کرده و اعلام کردند که ما پس از تضعیف بورس نظر شما را جلب می‌کنیم؛ اما صنایع پایین دستی هیچ گاه با این موضوع موافقت نکرده‌است.