نباید برجام را بدون دلیل موجه رها کنیم
نباید برجام را بدون دلیل موجه رها کنیم

رئیس جمهور فرانسه در جمع نمایندگان کنگره آمریکا به بیان مواضع خود درباره برجام پرداخت.  «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه امروز چهارشنبه در جمع نمایندگان هر دو شاخه کنگره آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) سخنرانی کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه در بخشی از سخنان خود درباره توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به […]

رئیس جمهور فرانسه در جمع نمایندگان کنگره آمریکا به بیان مواضع خود درباره برجام پرداخت.

 «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه امروز چهارشنبه در جمع نمایندگان هر دو شاخه کنگره آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) سخنرانی کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در بخشی از سخنان خود درباره توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» بدون توجه به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای تهران گفت: ایران هرگز نباید هیچگونه تسلیحات هسته ای داشته باشد. نه الان، نه ۵ سال آینده و نه هیچ وقت!

وی در ادامه خطاب به سیاست های جنگ افروزانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد: اما این سیاست نباید ما را به سوی جنگ در خاورمیانه ببرد. باید به تمامیت ارضی ایران به عنوان نماینده یک تمدن بزرگ احترام بگذاریم؛ بیائید اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. بیایید ساده‌ نگر نباشیم؛ بیائید جنگ دیگری ایجاد نکنیم.

ماکرون اذعان کرد: چارچوب کنونی در توافق هسته ای با ایران به نام برجام مرتبط به فعالیت هسته ای ایران بوده و آمریکا و فرانسه نیز آن را امضاء کرده اند. پس نمی توانیم بگوئیم که باید از شر آن خلاص شویم.

رئیس‌جمهوری فرانسه ادامه داد: البته درست است بگوئیم که این توافق همه نگرانی های ما را دربر نمی گیرد. نباید برجام را بدون دلیل موجه رها کنیم؛ این موضع من است. به همین دلیل هم است که فرانسه از برجام خارج نمی شود؛ چون آن را امضاء کرده است؛ شما هم باید به مسؤلیتتان عمل کنید.

این مقام ارشد فرانسه در کنگره آمریکا افزود: شما باید درباره یک توافق جامع تر که نگرانی هایتان را پوشش دهد کار کنید؛ توافقی که بر مبنای ۴ محور باشد: توافق کنونی، فعالیت هسته ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ تا مطمئن شویم ایران فعالیت هسته ای ندارد،  مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه و نظارت بر فعالیت های موشکی تهران؛ باید بر مبنای این ۴ محور مهم برای توافقی جامع تر کار کنیم.

امانوئل ماکرون گفت: این ۴ محور نگرانی های مشروع ایالات متحده و متحدان ما در منطقه را پوشش می‌دهند. معتقدم ما باید برای تدوین این توافق جامع جدید اکنون کار را بر روی چهار محور مذکور آغاز کنیم؛ چون فکر می‌ کنم چنین توافقی نگرانی‌ های ما را برطرف می‌کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه  اعلام کرد: این محدودیت ها باید در سوریه و یمن نیز کارائی داشته باشد. پس از استفاده از سلاح شیمیائی توسط رژیم اسد با ایالات متحده و انگلیس در سوریه به سلاح های شیمیائی حمله کردیم. با هم همکاری کردیم تا از این سلاح ها در سوریه خلاصی یابیم. به نظر من یکی از تصمیم هائی که باید با رئیس جمهور ترامپ بگیریم این است که با واشنگتن در سوریه نگذاریم رد پای داعش محکم شود. به نظر من مواجهه با این چالش ها نیازمند همکاری با هم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مواضع ترامپ در مذاکره با کره شمالی در راستای امحای تسلیحات هسته ای این کشور و خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره حمایت کرد و قول داد در این مسیر با واشنگتن همکاری کاملی داشته باشد.