توکیو و کره شمالی باید برای عادی شدن روابط خود مذاکره کنند
توکیو و کره شمالی باید برای عادی شدن روابط خود مذاکره کنند

رئیس جمهوری کره جنوبی امروز (سه شنبه) به یکی از روزنامه‌های ژاپنی گفت، توکیو و کره شمالی باید برای عادی شدن روابط خود مذاکرات را آغاز کرده و در روند صلح و ثبات در منطقه همکاری داشته باشند. به نقل از خبرگزاری رویترز، مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه خود با روزنامه […]

رئیس جمهوری کره جنوبی امروز (سه شنبه) به یکی از روزنامه‌های ژاپنی گفت، توکیو و کره شمالی باید برای عادی شدن روابط خود مذاکرات را آغاز کرده و در روند صلح و ثبات در منطقه همکاری داشته باشند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه خود با روزنامه یومیوری گفت:‌ در حقیقت، فکر می‌کنم که مذاکرات میان ژاپن و کره شمالی باید از سر گرفته شود. اگر روابط توکیو و پیونگ یانگ عادی شود، آنها می‌توانند در روند برقراری صلح و ثبات در شمال شرق آسیا و فراتر از شبه جزیره کره با یکدیگر همکاری داشته باشند.

در دیدار ماه گذشته میلادی میان رئیس جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ اون،‌ رهبری کره شمالی، آنها بر همکاری با هدف خلع سلاح اتمی توافق کردند و به گفته رئیس جمهوری کره جنوبی، رهبری کره شمالی در جریان آن نشست گفت که آماده گفتگو با ژاپن در هر زمانی است.

ژاپن مدت‌هاست که می‌گوید برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی تهدیدی برای ژاپن از زمان پایان جنگ دوم جهانی است.

مصاحبه رئیس جمهوری کره جنوبی با این روزنامه ژاپنی پیش از دیدارش با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و لی کچیانگ، نخست وزیر چین صورت گرفته است.

انتظار می‌رود که مساله کره شمالی محور اصلی گفتگوهای این سه رهبر باشد اما یکی از دیپلمات‌های چینی گفته که مذاکرات درباره همکاری‌های منطقه‌ای است و بر شبه جزیره کره تمرکز ندارد.

رئیس جمهوری کره جنوبی در ادامه مصاحبه خود گفته است که تمایل رهبری کره شمالی در خلع سلاح اتمی کامل منوط به تلاش‌های دقیق در نشست قریب الوقوع میان رهبر این کشور با رئیس جمهوری آمریکاست و باید دید آیا گام‌های قاطع برای این منظور برداشته می‌شود یا خیر.

وی همچنین گفت:‌ کیم جونگ اون فردی عملگرا و آزاد است و من و او هدفی مشترک در خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره داریم. در حال حاضر و براساس اعتماد مشترک، ما گام هایی قاطع را به سمت صلح، شکوه و اتحاد مجدد دو کره برخواهیم داشت.