روزی که به چه فکنده شد یوسف مصر
روزی که به چه فکنده شد یوسف مصر

از روزی که حضرت یوسف را برادرانش برای نابود کردن به خارج از شهر کنعان بردند و به چاه افکندند ٣۶٩۴ سال میگذرد،  یعنی اگر امسال ٢٠١٨ باشد و آن واقعه ١۶٧۶ سال قبل از میلاد، پس نزدیک به ٣٧٠٠سال از آن واقعه میگذرد. در طول این ٣٧٠٠ سال برادران زیادی بوده اند که برادر […]

از روزی که حضرت یوسف را برادرانش برای نابود کردن به خارج از شهر کنعان بردند و به چاه افکندند ٣۶٩۴ سال میگذرد،  یعنی اگر امسال ٢٠١٨ باشد و آن واقعه ١۶٧۶ سال قبل از میلاد، پس نزدیک به ٣٧٠٠سال از آن واقعه میگذرد.

در طول این ٣٧٠٠ سال برادران زیادی بوده اند که برادر خود را به چاه های زیادی افکنده اند. اما فی الواقع در متون تاریخی بسیار بیشتر از دیگران از یوسف نبی یاد شده است چرا که قرآن مجید زندگی و سرنوشت این پیامبر الهی را مثال و نمونه برای عبرت بشر می اورد و در این خصوص نشان میدهد که اولا آنچه بشر برای دیگران میخواهد نخواهد شد و ثانیا خدای بزرگ در سختی ها عزت و بزرگی و عظمت نهاده است که در قران مجید میفرماید ان مع العسر یسرا ، یعنی همانا در سختی راحتی نهفته است. از این دو محور که عبور می کنیم بحث تقوا مطرح است که انسان بدون تقوا به مرض هایی دچار میشود که سیات اخلاقی را رقم میزنند و برادران یوسف نیز بدین درد مبتلا بوده اند. ریشه های این مقاصد نفرت انگیز را که بررسی می کنیم در سه سرفصل خلاصه میشوند.

١- حقد و حسد و بخل

٢- رقابت و چشم و هم چشمی

٣- مزدوری ، باند بازی و گروهگرایی

حضرت امیر علیه السلام در سخن کوتاهی میفرمایند

«اتق الناس من قال الحق فی ماله و علیه»

به عبارتی سه موضوع فوق را میتوان در لغزش از تقوا خلاصه نمود.

وقتی تقوا پیشه میشود،،حقد و کینه و دشمنی رخت بر میبندد و جای خود را به دعا و خوش خواهی و منزلت طلبی برای اشخاص میدهد.

وقتی تقوا پیشه میشود،، حسد تبدیل به غبطه میگردد که در اصل موجب پرورش روح و توانمندی انسان خواهد بود.

وقتی تقوا پیشه میشود،،چشم و هم چشمی جایگاهی ندارد و انسان در امور دنیا به کمتر و ناتوان نتر از خود نگاه نموده و خود را شاکر نسبت به آنچه خدای بزرگ به او نعمت عطا فرموده میداند.

وقتی تقوا پیشه میشود،،رقابت به رفاقت میرودو انسانها به تعاون و کمک و رشد دادن دیگران ممارست میورزند که یک خلق و خوی خدا پسند و مورد عنایت مردم و اثر گذار روی اطرافیان است .

وقتی تقوا پیشه میشود،، کسی مزدور دیگری نمیشود تا برادرش را زیر پایش بیفکند و خود را از این ارتفاع نا مطلوب بالا بکشاند..

وقتی تقوا پیشه میشود،،بجای انجمن های نامطلوب جماعت و دسته بندی های اثرگذار بجای باندهای منفعت طلب و گروهگرایی های مذموم شکل می یابند.

وقتی تقوا پیشه میشود،، هر جریان خطرناکی که انحصار منافع را در جهت امیال خود و بدون در نظر گرفتن رضای خالق یکتامطالبه میکند از خود خواهی عدول و در جهت منافع زیر دستان قدم برمیدارد.

یوسف نبی مثال زنده قرآن مجید است که موجب میشود انسانها به ابتدا و انتها نگاهی دقیق و عارفانه در شناخت انسان و رفتار رزیله اش و به خواست خدا و مشیت عادلانه اش توجه کند و خوشا به حال آنان که در آنچه برای دیگرا میخواهند گشاد خاطر و سخا منش بوده باشند.

روزی که به چه فکنده شد یوسف مصر

زربفت عــزیــزی به تنش دوختــه شــد.

والسلام

فاطمه جواهریان